Trestnoprávny formalizmus náš každodenný, no. 6
Previerka zákonnosti doručovaných dôkazných prostriedkov z pohľadu OČTK
npor. JUDr. Miroslav Srholec – vyšetrovateľ PZ
Uvedeným článkom má autor ambíciu dať do pozornosti previerku zákonností predkladaných dôkazných prostriedkov v trestnom konaní zo strany OČTK. Cieľom bude priblíženie procesu prijímania doručovaných dôkazných prostriedkov do trestného konania a ich hodnotenia z pohľadu OČTK.
Súčasťou výkladu je aj povinná jazda týkajúca sa právnej úpravy, ktorá sa týka danej problematiky.
V zmysle § 2 ods. 1 Trestného poriadku: „Nikto nemôže byť stíhaný ako obvinený inak než zo zákonných dôvodov a spôsobom, ktorý ustanovuje tento zákona.“
V zmysle § 2 ods. 10 Trestného poriadku: „Orgány činné v trestnom konaní postupujú tak, aby bol zistený skutkový stav veci, o ktorom nie sú dôvodné pochybnosti, a to v rozsahu nevyhnutnom na ich rozhodnutie. Dôkazy obstarávajú z úradnej povinnosti. Právo obstarávať dôkazy majú aj strany. Orgány činné v trestnom konaní s rovnakou starostlivosťou objasňujú okolnosti svedčiace proti obvinenému, ako aj okolnosti, ktoré svedčia v jeho prospech, a v oboch smeroch vykonávajú dôkazy tak, aby umožnili súdu spravodlivé rozhodnutie.“
Podľa § 2 ods. 12 Trestného poriadku: „Orgány činné v trestnom konaní a súd hodnotia dôkazy získané zákonným spôsobom podľa svojho vnútorného presvedčenia založeného na starostlivom uvážení všetkých okolností prípadu jednotlivo i v ich súhrne nezávisle od toho, či ich obstaral súd, orgány činné v trestnom konaní alebo niektorá zo strán.“
Podľa § 119 ods. 1 Trestného poriadku sa „V trestnom konaní treba dokazovať najmä a) či sa stal skutok a či má znaky trestného činu
b) kto tento skutok spáchal a z akých pohnútok,
c) závažnosť činu vrátane príčin a podmienok jeho spáchania
d) osobné pomery páchateľa v rozsahu potrebnom na určenie druhu a výmery trestu a uloženie ochranných opatrenia a iné rozhodnutia,
e) následok a výšku škody spôsobenú trestným činom
f) príjmy z trestnej činnosti a prostriedky na jej spáchanie, ich umiestnenie, povahu, stav a cenu“
ods. 2 „Za dôkaz môže slúžiť všetko, čo môže prispieť na náležité objasnenie veci a čo sa získalo z dôkazných prostriedkov podľa tohto zákona alebo podľa osobitného zákona. Dôkaznými prostriedkami sú najmä výsluch obvineného, svedkov, znalcov, posudky a odborné vyjadrenia, previerka výpovede na mieste, rekognícia, rekonštrukcia, vyšetrovací pokus, obhliadka, veci a listiny dôležité pre trestné konanie, oznámenia, informácie získané použitím informačno-technických prostriedkov alebo prostriedkov operatívno-pátracej činnosti.“
ods. 3 „Dôkazy môžu obstarávať aj strany na vlastné náklady....“
ods. 4 „ Dôkazy získané nezákonným donútením alebo hrozbou takého donútenia sa nesmie použiť v konaní okrem prípadu, keď sa použije ako dôkaz proti osobe, ktorá také donútenie alebo hrozbu donútenia použila.“
K zákonnosti dôkazných prostriedkov bolo aj na Právnych listoch publikovaných niekoľko veľmi kvalitných článkov.[1] Ako už bolo uvedené vyššie, článok sa bude zaoberať zhodnotením prípustnosti a zákonnosti doručovaných dôkazných prostriedkov z pohľadu OČTK a limitov tejto činnosti.
Poďme teda po poriadku. Zákon stanovuje jasné limity zákonnosti, ktorými sa musí trestné konanie riadiť an block. Ako autor priblížil vo viacerých, predošlých článkoch, trestné konanie sa vyznačuje formálnosťou a princíp legality je s trestným právom neodmysliteľne spojený. Dokonca aj v prípadoch, keď právo mlčí resp. nehovorí jasne, je v slovenských trestnoprocesných reáliách zabehnutý formalizmus. Formalizmu v trestnom konaní „nahráva“ aj koncepcia „ovocia otráveného stromu“[2]
Čo však v prípade previerky zákonnosti dôkazného prostriedku? Dôkazné prostriedky sa do trestného konania dostávajú, buď z vlastnej činnosti, prípadne sú do trestného konania doručované a to stranami trestného konania, štátnymi orgánmi na základe podnetov alebo dožiadaní, prípadne inými osobami ako napr. svedkami a pod. V uvedenom príspevku sa zameriame na tie, ktoré nie sú zabezpečené „vlastnou“ činnosťou policajta. Aby mal predložený príspevok nejakú pozitívnu hodnotu musí odpovedať aspoň na niektoré otázky. Kto a kedy hodnotí zákonnosť dôkazných prostriedkov? Kto a kedy hodnotí prípustnosť dôkazných prostriedkov v trestnom konaní? Môže OČTK hodnotiť a vyslovene do „spisu“ neprijať určité (sporné) dôkazné prostriedky?
Pre navodenie správnej atmosféry použijeme príklad. Poškodený do trestného konania doručí audio, prípadne video nahrávku, ktorá zachycuje protiprávne konanie podozrivej osoby v podobe dôverného rozhovoru. Nahrávka bola vyhotovená bez vedomia a bez súhlasu podozrivého (tajne) a obsahuje také skutočnosti, ktoré majú v danom prípade rozhodný charakter.
Vzhľadom k zabehnutému redukcionizmu, môžeme pristúpiť k prvotnej odpovedi v móde takáto nahrávka môže/nemôže byť prijatá do trestného konania. Ste si však istý? Viete Vaše rozhodnutie aj logicky zdôvodniť? A čo v prípade, ak by predkladaný dôkazný prostriedok bol jediným dôkazom v trestnom konaní; či naopak, ak by bol iba doplňujúcim, hoci rozhodným dôkazom proti obvinenému.
A aká by bola naša odpoveď v prípade, že by bol dôkaz síce rozhodný, ale v prospech obvineného? Prípadne doručená nahrávka je z pohľadu obvineného indiferentná a nepreukazuje ani jeho vinu a ani nevinu? Čo, ak by išlo o mimoriadne závažnú trestnú činnosť celospoločenského významu alebo naopak; o pomerne štandardnejší trestný čin, napr. výtržníctvo? Čo v prípade, ak by nahrávka len spochybňovala výpoveď prípadne dôveryhodnosť svedka, avšak o skutku a ani o obvinenom by neposkytovala žiadne informácie a ďalšie. Má/môže/musí alebo nemá/nemôže/nemusí OČTK prijať takýto dôkazný prostriedok do trestného konania? Na okraj sa možno opýtať, či by uvedené variácie aspoň atakovali Váš prvotný postoj k riešeniu danej situácie v podobe prijať/neprijať? Obdobných prípadov môže byť samozrejme oveľa viac, môžeme si predstaviť pozmeňované listiny, „čestné“ prehlásenia osôb závislých, podriadených a podobne.
Vzhľadom k zabehnutému formalizmu, by bola odhadovaná väčšina prístupov OČTK negatívnych v tom zmysle, že v prípade pochybností by sa nahrávka (preventívne) do trestného konania neprijala s prístupom „načo to komplikovať, súdy to aj tak nezoberú.“ Ale je tento prístup vôbec správny a zákonný? Majme na mysli, že : „cieľom previerky dôkazov je posúdiť ich úplnosť, vierohodnosť, spoľahlivosť a pravdivosť. Rozhodujúcim kritériom je tzv. vnútorné presvedčenie založené na starostlivom uvážení všetkých okolností prípadu jednotlivo i v ich súhrne.“[3]
Ako a kedy v trestnom konanísprávne aplikovať previerku zákonnosti doručovaných dôkazných prostriedkov z pohľadu OČTK ?
Z čisto formálneho hľadiska, OČTK je len zodpovedný za zákonnosť vykonávaných procesných inštitútov (ITP, agent a pod.) a za ich správnosť (vedenie výsluchu, obhliadky miesta trestného čin). Príslušná právna norma v Trestnom poriadku absentuje a keďže orgány činné v trestnom konaní môžu vykonávať len to, čo zákon ustanovuje „policajt“ v zásade nemôže hodnotiť zákonnosť dôkazných prostriedkov na úrovni sudcu a de facto takto zasahovať do jeho oprávnení[4].
Iná situácia samozrejme nastáva pri hodnotení dôkazov pri rozhodovaní OČTK v trestnom konaní v súlade s § 2 ods. 10 a 12 Trestného poriadku, teda napríklad uznesenie o vznesenie obvinenie, uznesenie o zastavení trestného stíhania, prerušení trestného stíhania a ďalšie.
Vzhľadom k uvedenému je potrebné kriticky zhodnotiť námietky vychádzajúce od obhajoby, súdov či prokuratúry v prípadoch neodôvodnených požiadaviek odmietanie prijatia dôkazov v trestnom konaní. Zodpovednosť za vyšetrovanie je totiž na pleciach „policajta“ ktorý má svoju profesiu vykonávať kvalitne a zákonne, nie však podľa požiadaviek či názorov strán trestného konania, či súdov (absolútne).
Autor si dovolí malú, no nadväznú odbočku týkajúcu sa aplikačných dôsledkov nekritického preberania judikatúry do aplikačnej praxe. Súčasná trestnoprávna jurisprudencia „žije“ odkazmi na také alebo onaké rozhodnutia súdov, právne vety NS SR a podobne. A to je dobre! Avšak len dovtedy, pokiaľ tieto rozhodnutia OČTK ( resp. adresát) zaradí v rámci kontextu nášho právneho systému. Slovenský právny poriadok nepovažuje rozhodnutia vyšších súdov ( nemyslím ÚS SR) za prameň práva. Pre potreby trestného konania sa OČTK môže/má chcieť/bezvýhradne resp. musí riadiť jedine Ústavou SR a príslušnými normami týkajúcimi sa (aj) trestného práva. Povaha súdnych rozhodnutí pre potreby OČTK nepredstavuje ani záväzný a ani odporúčací charakter v legálnom zmysle. Súdne rozhodnutia, však majú zásadnú a nenahraditeľnú funkciu pre potreby OČTK, nakoľko určujú správnosť a zákonnosť postupu OČTK v konkrétnych prípadoch. Charakter prevažnej väčšiny rozhodnutí súdov vo vzťahu k výkladu je negatívny. Má sa na mysli skutočnosť, že súdy určia buď, nesprávny postup OČTK prípadne akceptuje postup OČTK z hľadiska zákonnosti. Súdy k rozsudkom v zásade nepristupujú formou „správneho výkladu“, súd napríklad uvedie, „postup OČTK je nezákonný, lebo (alebo v tom, že)...“ avšak sám nepostuluje resp. nepopisuje legálne limity aplikácie normy v danom prípade (resp. len ojedinele). Na jednej strane to môže byť škoda. Sami sudcovia by boli núteníkriticky posudzovať svoje vlastné závery a nie len jednostranne myslieť na oprávnenia zväčša obvinených, ale museli by mať stále na pamäti rozumné vyvažovanie medzi týmito právami a normálnym priestorom pre aplikáciu práva zo strany OČTK[5]. Sami sudcovia by tak zistili k akým absurdnostiam vedia napriek svojej erudovanosti dôjsť[6]. Často sa totiž stáva, že kým OČTK sú doslova odkázané na obmedzený manévrovací priestor, ktorý im zveril zákonodarca, súdy namiesto prísneho stráženia zákonných limitov[7], často pristupujú k nadbytočnému sudcovskému aktivizmu a vykonávaniu korekčných zásahov, častokrát veľmi nemotorných.
Treba však uviesť, že každá minca má dve strany. Súdy nepredstavujú orgán určujúci aplikačné postupy OČTK. Samotný akt aplikácie je plne v kompetencií a zodpovednosti OČTK pričom v tomto bode nie je možné prihliadať na výhovorky tipu: „čítal som taký rozsudok, urobím to teda tak“. OČTK plne zodpovedá za zákonnosť a správnosť procesného postupu. Súdy majú nestranne dohliadať na to, či OČTK nepostupuje už mimo zákonného rámca a nie vysvetľovať ako aplikovať a vykonávať prácu OČTK, resp. že nesprávne chápu požiadavky zo strany OČTK. Pre bližšie pochopenie, skúsme expresívnejšie vysvetlenie. Ak súd uvedie, že procesný postup OČTK pri aplikácií inštitútu X v procese č. 6 za dôkaznej situácie XYZ pri obvinenom q je neprípustný, nemusí to automaticky znamenať, že pri aplikácií inštitútu X v procese č. 18, pri obvinenom p za dôkaznej situácie XBC, súd dôjde k rovnakému záveru o aplikácií inštitútu X. Netreba pripomínať, že postup OČTK v procese č. 18 s odvolávaním sa na závery súdu v procese č. 6, by mohlo nepriaznivo ovplyvniť dôkaznú situáciu voči obvinenému p,či prípadne viesť k dôkaznej núdzi.
Častokrát slabšia kvalita „prediktívnych“ rozhodnutí súdov, ich prelamovanie, či ich širšia neakceptácia jasne ukazuje, že ani rozhodovaciu činnosť súdov nemožno považovať za etalón, ktorým možno bezpečne a objektívne hodnotiť kvalitu trestnoprocesného postupu zo strany OČTK. Naviac slepé stotožňovanie sa so závermi súdov môže viesť k strnulosti jurisprudencie ako takej a taktiež aj samotnému procesu hľadania práva.
Autor chcel uvedenou odbočkou spochybniť logiku netvorivého postupu zo strany OČTK, ktoré skôr dbajú na zákonné prekážky ako zákonné možnosti, rovnako tak aj na alibistické spracovanie rozhodovacej činnosti súdov do postupov OČTK.
Zákonnosť
Nuž ale späť ku previerke zákonnosti doručovaných dôkazných prostriedkov. Autor má za to, že nie len teoreticky ale aj v príslušnej praxi je potrebné rigidne rozdeľovanie medzi zákonnosťou dôkazného prostriedku a prípustnosťou dôkazných prostriedkov v trestnom konaní. „Prípustnosť“ dôkazného prostriedku predstavuje z pohľadu autora spôsobilosť dôkazného prostriedku, byť zaradený do trestného konania (spisu) a možnosť jeho posudzovania vzhľadom k predmetu veci. Zákonnosť dôkazného prostriedku v tomto svetle predstavuje spôsobilosť tohto prostriedku na jeho povinné posúdenie v rámci úvahy, nakoľko bol zabezpečený právne akceptovateľným spôsobom.
Prípustnosti teda z pohľadu OČTK znamená, že ak strana, svedkova prípadne iné osoby predkladajú do trestného konania dôkazné prostriedky, tieto je do trestného konania (spisu) povinný prijať. Ako podporu uvedeného stanoviska možno uviesť, že o (absolútnej) zákonnosti dôkazu rozhoduje súd, nie OČTK; OČTK nemôže vykonávať selekciu dôkazných prostriedkov o ktorých rozhoduje súd, nakoľko by týmto spôsobom získal možnosť nepriameho ovplyvňovania rozhodnutí súdu.
Naopak OČTK je povinný prihliadať na zákonnosť dôkazných prostriedkov v prípadoch, keď vo veci sám rozhoduje v zmysle napr. § 206 a ďalších. V tomto bode možno vysloviť námietku, že ak OČTK nerozhoduje o zákonnosti dôkazov, nemôže tak robiť ani pri svojich rozhodnutiach. Proti tejto námietke je ale možné uviesť, že samotný § 2 ods. 10 Trestného poriadku splnomocňuje OČTK na túto činnosť: „Orgány činné v trestnom konaní postupujú tak, aby bol zistený skutkový stav veci, o ktorom nie sú dôvodné pochybnosti, a to v rozsahu nevyhnutnom na ich rozhodnutie.“ OČTK teda v rámci voľnej úvahy pri rozhodovaní v rámci svojej kompetencie, môže posudzovať zákonnosť dôkazných prostriedkov, avšak nie absolútne, tak ako súd, ale len relatívne vzhľadom k predmetu svojho rozhodovania. Precíznejšie je to uvedené v § 2 ods. 12 Trestného poriadku, kde OČTK a súdy „hodnotia dôkazy získané zákonným spôsobom podľa svojho vnútorného presvedčenia založeného na starostlivom uvážení všetkých okolností prípadu jednotlivo i v ich súhrne nezávisle od toho, či ich obstaral súd, orgány činné v trestnom konaní alebo niektorá zo strán.“ Práve previerka predstavuje hodnotiacu činnosť OČTK zameranú na odhalenie vád predkladaných dôkazných prostriedkov z hľadiska relatívnej ne/zákonnosti, pre potreby svojho rozhodnutia v konkrétnom prípade.
Ak by sme teda pristúpili k problematike uvedenou optikou, hodnotenie zákonnosti v absolútnej rovine, musia OČTK prenechať do kompetencie súdov. Tie zároveň musia začať chápať, že pre potreby trestného konania je nevyhnutné, aby OČTK hodnotili zákonnosť dôkazných prostriedkov len v relatívnej rovine ako nevyhnutný prostriedok v rámci ich rozhodovacej činnosti a zároveň v súlade s trestnoprocesnou normou. „Nezhody“ vo výsledku medzi relatívnym a absolútnym hodnotením zákonnosti dôkazného prostriedku (v prípade, ak nie sú úmyselné) nejdú na vrub OČTK, ten totiž nemôže a nesmie prihliadať na zákonnosť dôkazov v absolútnej rovine, teda akoby zo sudcovskej stoličky. V tomto bode ide o systémové vyvažovanie vplyvu OČTK a súdov v trestnom konaní, ktoré má viesť ku zlepšeniu trestného konania po kvalitatívnej stránke.
Prípustnosť
Otázka prípustnosti dôkazných prostriedkov nám situáciu trošku zamotáva. Súdy považujú niektoré dôkazné prostriedky za tak absolútne nezákonné/neplatné, že sú z ich pohľadu do trestného konania neprípustné a niektoré dôkazné prostriedky preto nepatria do spisového materiálu[8]. Uvedené stanovisko je indiferentné. Dá sa s ním súhlasiť aj nesúhlasiť na základe voľného výberu argumentov. Skúsme sa ale na problém pozrieť z pohľadu OČTK, lebo o jeho priblíženie nám ide. Ak OČTK nemôže a nesmie vyslovovať absolútnu neplatnosť dôkazných prostriedkov, smie vyslovovať ich neprípustnosť do spisového materiálu a ak áno, tak na základe akého výberu argumentov prípadne akej právnej normy?
Autor si dovolí uviesť, že súdy sú v uvedenom bode v trochu lepšej pozícií ako OČTK. V prípade zjavnej relatívnej nezákonnosti dôkazných prostriedkov zo strany OČTK, podľa názoru autora, automaticky nevzniká dôvod na neprijatie dôkazného prostriedku do trestného konania. Ako podporný argument možno uviesť, že v bode, kde OČTK môže považovať dôkazný prostriedok za nezákonný, môže súd vysloviť dôkazný prostriedok za absolútne zákonný, vzhľadom k prejedávanej veci. V prípade, ak by mal OČTK možnosť nepripustiť takýto dôkaz do trestného konania, by súd ani nemal možnosť vyslovovať sa o zákonnosti resp. nezákonnosti daného dôkazu (v absolútnej rovine).
Vzhľadom k uvedenému je podľa autora potrebné prijať skutočnosť, že OČTK nemá oprávnenie neprijať predkladaný (sporný) dôkazný prostriedok do trestného konania resp. nemá oprávnenie na určenie jeho neprípustnosti do trestného konania a súdy v prípadoch absolútnej neplatnosti nemajú „vynucovať“ od OČTK, aby uvedené dôkazné prostriedky nezahrňovali do spisu, nakoľko posudzovanie dôkaznej situácie v otázke viny a trestu nie je v kompetencií OČTK, ktorý nesmie okliešťovať priestor súdu pre túto úvahu vlastnými rozhodnutiami tj. o prípustnosti dôkazných prostriedkov do spisového materiálu. Argument „ovocia otráveného stromu“ v tomto bode nemožno na aplikačné prípady z pohľadu OČTK absolútne prihliadať.
Koncept „ovocia otráveného strom“ možno zaradiť medzi „súdne výkladové zásady“. Vzťahuje na totiž na rozhodovanie súdu o vine a treste a nie posudzovaciu činnosť OČTK v rámci trestného konania. Podľa uvedenej koncepcie, ak teda súd zaznamená v trestnom spise prítomnosť dôkazného prostriedku, ktorý považuje za sporný, neprípustný či nezákonný, avšak OČTK napr. v zápisnici o vznesení obvinenia sa s predmetným dôkazným prostriedkom vysporiadal ako s prípustným a zákonným, je na súde, aby určil, ktoré dôkazné prostriedky sú z hľadiska rozhodovania o vine a treste relevantné a ktoré také už nie sú. Tvrdenia tipu „zápisnica o výsluchu svedka (podozrivého) pred vznesením obvinenia nie je v spise odôvodniteľná“ môže narážať na schopnosti súdu správne zhodnotiť zákonnosť právnej úvahy OČTK, napríklad pri vznesení obvinenia, prípadne ďalších zabezpečených dôkazných prostriedkov ako aj zákonnosť ďalších nadväzných dôkazných prostriedkov napr. tých doručených (hoci sporných), teda oberá sa o schopnosť identifikácie „dôkazov otráveného stromu“.
„Navrhujem vykonať...“
Uvedená situácia sa však nevzťahuje na činnosť OČTK v prípadoch, keď niektorá zo strán navrhuje vykonať taký alebo onaký úkon, nakoľko ako už bolo uvedené inde[9], OČTK môže odmietnuť vykonať navrhované dôkazy, ak z určitých dôvodov možno objektívne predpokladať, že nepovedú k objasneniu skutkového stavu veci prípadne, je jeho vykonanie spojené s takou prekážkou, ktorá takýto úkon presúva mimo rozumne ohraničený priestor a to z hľadiska hospodárnosti, rýchlosti, dostupnosti a pod. V uvedenej situácií je pomerne obľúbený šláger obhajoby, odvolanie sa na § 2 ods. 10 Trestného poriadku podľa ktorého „...orgány činné v trestnom konaní s rovnakou starostlivosťou objasňujú okolnosti svedčiace proti obvinenému, ako aj okolnosti, ktoré svedčia v jeho prospech, a v oboch smeroch vykonávajú dôkazy tak, aby umožnili súdu spravodlivé rozhodnutie.“ Žiada sa však uviesť, že obsah tohto ustanovenia je taktiež potrebné umiestniť do kontextu z ktorého sa s obľubou vytrháva. V prvom rade nemožno stotožňovať postavenie OČTK s postavením obhajoby a vyslovovať ich kompetenčný prienik. Ak v uvedenom ustanovení: „Orgány činné v trestnom konaní postupujú tak, by bol zistený skutkový stav veci, o ktorej nie sú pochybnosti, a to v rozsahu nevyhnutnom na ich rozhodnutie. Dôkazy obstarávajú z úradnej povinnosti. Právo obstarávať dôkazy majú aj strany. Orgány činné v trestnom konaní s rovnakou starostlivosťou objasňujú okolnosti svedčiace proti obvinenému, ako aj okolnosti, ktoré svedčia v jeho prospech, a v oboch smeroch vykonávajú dôkazy tak, aby umožnili súdu spravodlivé rozhodnutie“,tak uvedené ustanovenie je nutné interpretovať, nie len odcitovať. Ak má OČTK ex offo povinnosť obstarávať dôkazy, to znamená, že jeho povinnosťou je obstarávať ich bez ohľadu na vinu či nevinu obvineného, za účelom zistenia skutkového stavu(!). Toto právo, nie však povinnosť, majú aj strany trestného konania. Na druhej strane však objasňovanie okolností, nemožno úplne stotožňovať s obstarávaním dôkazov a to preto, že objasňovaním okolností je činnosť, ktorou sa ozrejmujú dejové skutočnosti prípadne rozpory a pod., z uvedeného dôvodu nemusí ísť nevyhnute o činnosť ktorou OČTK zabezpečujú dôkazy, ale len napr. vyhodnotenie už zabezpečených dôkazných prostriedkov. Ďalej obojsmerné vykonávanie dôkazov pre potreby súdu zase znamená, že tieto majú byť vykonávané, tak aby boli prípustné pred súdom, bez ohľadu na prospech/neprospech voči osobe obvineného. Rozhodne uvedené nemožno vykladať, ako povinnosť OČTK obstarať navrhnuté dôkazy s odkazom, že smerujú v prospech obvineného, tobôž keď sú strany schopné tento dôkaz zabezpečiť samy.
Záver ?
Zo záverov uvedeného článku by mohlo niektorému čitateľovi vyplynúť, že autor sa snaží „uľahčiť“ transport nezákonných dôkazov do trestného konania s alibistickým postojom OČTK na úrovni „veď nech sa s tým popasuje súd“. Prípadne, že vo výsledku by predkladaná aplikácia právnych noriem viedla k uvedeným záverom. V rámci poctivosti prístupu autor uvádza, že predkladaná aplikácia má svoje zákonné limity v rámci ktorých sa jej výkon môže realizovať.
Činnosťou OČTK nemá byť len sumarizácia resp. inventúra dôkazov, ale ich vyhľadávanie, dokumentovanie, hodnotenie, preverovanie a vyhodnotenie vo vzájomných súvislostiach (hodnotiaca časť vyšetrovania). Absencia tejto činnosti v trestnom konaní a nekritické preberanie doručovaných dôkazných prostriedkov môže byť (v individuálnych prípadoch) na hrane trestnej zodpovednosti podľa § 326 zneužívanie právomoci verejného činiteľa, prípadne § 327 marenie úlohy verejným činiteľom. Snáď netreba vysvetľovať, že uvedené tvrdenie nie je myslené paušálne a vzťahuje sa len k jednotlivému prípadu. Taktiež osoby, ktoré predkladajú takého dôkazné prostriedky sa môžu dopustiť v individuálnych prípadoch trestného činu podľa § 344 marenie spravodlivosti prípadne iného trestného činu. Samozrejme existencia skutkovej podstaty automaticky neznamená správnosť tvrdení autora, ale aspoň z časti ilustruje priestor v ktorom sa môže pohybovať miera „spornosti“ dôkazov v trestnom konaní a samotná previerka zákonnosti dôkazných prostriedkov.
Záverom možno konštatovať, že z pohľadu autora možno chápať previerku zákonnosti v prípadoch doručených dôkazných prostriedkov, ako kritickú a aktívnu činnosť hodnotenia dôkazných prostriedkov a z nich vyplývajúcich dôkazov, samostatne a v súhrne s ostatnými dôkaznými prostriedkami a to v prípadoch, keď OČTK stojí v trestnom konaní v bode, keď trestno-procesná norma vyžaduje uvedený postup (rozhodnutie vo forme vznesenia obvinenia, zastavenie trestného stíhania a pod.). Zároveň previerku nemožno z pohľadu OČTK uplatňovať v prípade prípustnosti dôkazného prostriedku do trestného konania. Ak OČTK stojí v trestnom konaní v bode, keď trestno-procesná norma vyžaduje previerku zákonnosti dôkazu, OČTK v trestnom konaní vykonáva posúdenie zákonnosti dôkazného prostriedku a to len v „relatívnej“ rovine, pričom len súd môže určiť, ktorý dôkazný prostriedok je z hľadiska zákonnosti „absolútne“ neplatný[10]. Kritická previerky ako priestor prísne ohraničenej voľnej úvahy OČTK je zároveň odkázaná na kvalitu vykonávaného vyšetrovania ako hlavného príspevku OČTK – policajta, do trestného konania.
V ďalšom článku sa pozrieme na povinnosti OČTK, v predprípravnej fáze trestného konania tj. do začatia trestného konania, postupovať kriticky k zásade ex offo podľa § 2 ods. 10 Trestného poriadku.
[1]http://www.pravnelisty.sk/clanky/a477-ma-byt-v-spise-procesne-nepouzitelny-dokaz , http://www.pravnelisty.sk/clanky/a479-nepripustna-manipulacia-s-vysetrovacim-spisom
[2]Koncepcia tvrdí, že v prípade, ak bol získaný dôkaz nezákonný, všetky ďalšie dôkazy, ktoré sú postavené na informáciách vyplývajúcich z vadného dôkazu, hoci tieto už boli získané zákonne, sú v trestnom konaní nepoužiteľné. Samotná koncepcia je propagovaná najmä sudcovskou rozhodovacou činnosťou, pričom z nej, podľa niektorých, vyplýva „povinnosť“ OČTK neprijímať do trestného konania také dôkazy, ktoré by neskôr súd mohol popísať ako „ovocie otráveného stromu“, zjednodušene OČTK nemá prijímať do trestného konania žiadne „toxické“ dôkazy. To, že v slovenských reáliách OČTK musí zabezpečovať dôkazy aj v prospech podozrivého, slovenský prívrženci uvedenej koncepcie neriešia. Proti samotnej koncepcií ovocia otravného stromu, už vyleteli prvé lastovičky viď Gäfgen vz. Nemecko (http://www.pravnelisty.sk/rozhodnutia/a359-dokazy-ziskane-neludskym-a-ponizujucim-zaobchadzanim)
[3] Jana VIKTORYOVÁ, 2001, Teória a prax dokazovania vo vyšetrovaní, 153 s.
[4] Pre správe chápanie je potrebné mať neustálene na pamäti, že prevažná väčšina predkladaných dôkazných prostriedkov, ktoré sú do trestného konania doručované neboli vytvorené podľa trestného práva preto sú de facto mimo rozhodovacej kompetencie OČTK pri posudzovaní ich zákonnosti (tj. zákonných podmienok pre ich vznik) a prípustnosti do trestného konania. Ako príklad môžeme uviesť už spomenutú nahrávku, ktorá bola v prvom móde vykonaná formou zásahu do civilných práv – ochrana súkromia. Je pravdou, že niektoré obdobné zásahy do civilných práv napĺňajú skutkovú podstatu trestného činu a teda sú aj v posudzovacej kompetencií OČTK, ale z hľadiska výkladu nám uvedené skutočnosti neodpovedajú na otázku, či OČTK môže alebo nemôže prijať takto predkladaný dôkazný prostriedok, najmä keď je sporný.
[5] Zvlášť nápadný je prípad oslobodeného poslanca p. Mizíka. Súd konštatoval, že sa nepodarilo preukázať vyvesenie predmetného statusu obžalovaným ( čo je v podstate stabilná judikatúra) tj. že nebolo bez všetkej pochybnosti preukázané, že konkrétna osoba, za konkrétnym počítačom vykonala konkrétnu činnosť. Za použitia veľkej miery fantázie k danej logike možno uviesť, že súdy postupujú nesprávne keď prijímajú znalecké dokazovanie z odboru grafológie, ak sa OČTK nepodarí preukázať že konkrétna osoba, na konkrétny podklady nevytvorila konkrétny text. Autor chcel svojou fantastickou vsuvkou len poukázať na fakt, že pri, už spáchanej počítačovej trestnej činnosti je jej preukazovanie podľa predstáv súdu spojené s faktickými prekážkami, ktoré nemožno v rámci trestného konania kvalifikovane sanovať. Pomerná časť trestnej činnosti páchanej prostredníctvom IT sa tak presúva do pásma - neobjasniteľné. Výnimku tvoria prípady online páchanej trestnej činnosti, avšak tu existujú dva silné mantinely. Kapacitné možnosti OČTK a taktiež ochota súdov pri nedostatočne preukázaných podozreniach vydávať príkazy na aplikáciu ITP/OPČ a umožniť tak „preventívne“ sledovanie potencionálnych páchateľov zo strany štátnych orgánov.
[6] Notoricky známa je problematiky krádeže vlámaním nad sumu 266,-€ s trestnou sadzbou tri až desať rokov. Bližšie: http://www.pravnelisty.sk/clanky/a459-niekolko-namietok-k-aplikacii-ustanoveni-o-kradezi-vlamanim, http://www.pravnelisty.sk/clanky/a155-niekolko-kritickych-poznamok-k-aktualnej-judikature-najvyssieho-sudu-sr
[7] Bližšie: BARAK, A. Sudca v demokracii. Bratislava: Kalligram. 2016. 429 s. ISBN 978-80-8101-921-0
[8]Ilustračne možno uviesť v spise žurnalizované výsluch osoby v procesnom postavení svedka, prípadne podozrivého po vznesení obvinenia.
[10] Pre upresnenie; pojmy relatívnej a absolútnej neplatnosti, treba chápať v kontexte trestného konania, pre posúdenie súdu o skutku, trestnosti činu a o vine a treste. Autor nemá na mysli relatívnu a absolútnu platnosť právnych úkonov na ktoré sa viažu predkladané dôkazné prostriedky.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.