FORMÁLNA A MATERIÁLNA NEZÁVISLOSŤ
SÚDNEJ MOCI
Doc. JUDr. Ján Drgonec, DrSc.
emeritný sudca Ústavného súdu Slovenskej republiky
K zaužívanej výučbe ústavného práva patrí rozlíšenie na formálny a materiálny právny štát. Zároveň sa v príjemcoch informácie evokuje pocit, že formálny a materiálny je iba právny štát. Všetky ostatné ústavnoprávne inštitúty sú jednotné. Ani formálne, ani materiálne. V skutočnosti sa v ústavnom práve každý právny inštitút dá rozlíšiť na formálny a materiálny. Len sa o tom mlčí, aby nezazneli hlasy domáhajúce sa materiálnych zmien jednotlivých ústavnoprávnych inštitútov.
Keď sa rozlíšenie medzi formálnym a materiálnym uplatní ako klasifikačné kritérium pre hodnotenie rozsahu a podstaty zmien súdnej moci na Slovensku, závery sú okamžite oveľa menej lichotivé ako vtedy, keď sa nezávislosť súdnej moci vníma vo formálnom význame. Nezávislosť v materiálnom poňatí výrazne zaostáva za proklamovaním nezávislosti súdnictva a sudcov vo formálnom význame.Často jej chýbajú základné predpoklady – osobnostná a vzdelanostná pripravenosť sudcov na náležité rozhodovanie sporov o právo v medziach platného právneho poriadku. Rámcovo potešiteľné je, že Ústava Slovenskej republiky zriaďuje inštitúciu, ktorá má spôsobilosť dbať o presadenie nezávislosti súdnictva v jej materiálnom význame. Inštitúcia má pomenovanie Súdna rada Slovenskej republiky (ďalej aj „súdna rada“).
Súdna moc v štátnom mechanizme
Na súdnictve najpodstatnejšie je, že v deľbe moci stelesňuje tretiu moc v štáte. MOC. Opakovanie je matka múdrosti. Súdna moc je moc. Vetva štátnej moci. Učebnicovo charakteristickým znakom tej moci je nezávislosť, aj keď nezávislosť de facto je implikovaná aj v zákonodarnej moci. Poslanci sa nikdy nemôžu riadiť len svojím svedomím, ak nemajú priznanú nezávislosť. Ak im nezávislosť patrí, potom aký je rozdiel medzi sudcovskou a poslaneckou nezávislosťou? Na prvý pohľad sa môže zdať, že nezávislosť v parlamente je predstieraná, no predstieranie nezávislosti patrí aj k činnosti súdnej moci. Dá sa uvažovať, že nezávislosť poslancov je nižšia ako sudcovská nezávislosť, keďže poslanec nie je zákonom viazaný natoľko, aby sa nemohol právne významným spôsobom pokúsiť o zmenu zákona, čo sudca nemôže, no prehlbovanie úvahy týmto smerom nie je v danom okamihu primerané téme príspevku.
Súdna moc na Slovensku platí daň za decimujúce zásahy do svojej organizácie a činnosti od roku 1990. Otázne môžu byť iba to, či ide o zásahy priebežné alebo cyklicky sa opakujúce. Na začiatku súčasného stavu súdnictvastojí už jeho prvá demokratizačná zmena po Nežnej revolúcii, teda po páde boľševizmu. V mene očisty súdnictva od boľševizmu a boľševikov sa skúsení, profesieznalí sudcovia presunuli do advokácie. Ich miesta zabrali kádre s boľševickou praxou v orgánoch výkonnej moci. Nezávislý úradník je odjakživa proti prírode. Prestupom kádrov z výkonnej moci do súdnej moci sa vytvoril prvý predpoklad, aby sa nezávislosť súdnej moci na Slovensku nebrala smrteľne vážne. Ako presvedčiť zaškoleného úradníka, ktorý sa možno oslobodzuje od svojich komplexov v styku so stránkami, no rozhodne dobre vie, čo je služobná hierarchia a čo z nej vyplýva v styku s nadriadeným, že má byť odrazu nepredstierane nezávíslý?
Postoj sudcov, verejnosti, politicky významných subjektov, ústavných orgánov, osôb pôsobiacich v ústavných orgánoch sa dosiaľ zachováva. Dôkazom je dvadsiata zmena Ústavy Slovenskej republiky uskutočnená ústavným zákonom č. 422/2020 Z. z. Národná rada Slovenskej republiky ju prijala 9. decembra 2020. Ministerka spravodlivosti Slovenskej republiky JUDr. Mária Kolíková zabezpečila vyhlásenie ústavného zákona č. 422/2020 Z. z. v Zbierke zákonov Slovenskej republiky o tri týždne neskôr. Dňa 29. decembra 2020.
Prečo?
Národná rada SR sa za kurióznych okolností zišla 28. decembra 2020, aby schválila ústavný zákon č. 414/2020 Z. z. o zmene ústavného zákona o bezpečnosti štátu v rozsahu ustanovení o núdzovom stave. Ak by Ústavný súd SR mal ešte v platnosti ústavnú právomoc rozhodnúť o protiústavnosti ústavných zákonov, je vysoko pravdepodobné, že by zmenu ústavného zákona o bezpečnosti štátu v ustanoveniach o núdzovom stave preskúmal a zrušil. Kvôli tomu, aby sa tak nestalo, Národná rada SR dvadsiatu zmenu ústavy prijatú 9. decembra 2020 vyhlásila v Zbierke zákonov Slovenskej republiky až 29. decembra 2020.
Isté je, že opozícia čakala iba na to. Vzápätí išiel na Ústavný súd SR návrh jednej pätiny poslancov Národnej rady SR, aby ústavný súd preskúmal zmenu vlastnej právomoci dvadsiatou zmenou Ústavy SR. Čierny Peter sa ocitol na pracovných stoloch sudcov Ústavného súdu SR. V neobvyklý pracovný deň 30. alebo 31. decembra museli rozhodnúť, či návrh prijímajú na konanie, pretože o deň neskôr, 1. januára 2021 by už spochybňovanú právomoc určite nemali. Stihli to sudcovia? Pri informovanosti, na akej si zakladajú všetky štátne orgány Slovenskej republiky, je odpoveď stále zahalená mlčaním. Aká je pravda? Rozhodoval Ústavný súd SR o prijatí návrhu skupiny poslancov na preskúmanie súladu ústavného zákona č. 422/2020 Z. z. na sklonku roku 2020 alebo to nestihol pre silvestrovskú výluku?
Ochrana ústavnosti na najvyššom poschodí prameňov práva sa zásadne oslabila. Každé bohapusté porušenie Ústavy SR vládou SR, presnejšie vládnucou klikou rozsadenou vo vláde a v parlamente v budúcnosti zostane nepotrestané a nezrušené, pretože Ústavný súd SR už nesmie rozhodnúť, že zmena Ústavy SR porušuje Ústavu SR.
V čase, keď Národná rada Slovenskej republiky dostala od vlády Slovenskej republiky návrh na prijatie dvadsiatej zmeny Ústavy SR už bolo známe, že vládny návrh porušuje model fungovania materiálneho právneho štátu. Platilo, že „V podmienkach demokratického a právneho štátu nemôže žiadne rozhodnutie ústavného orgánu stáť mimo ústavného prieskumu z hľadiska toho, či zodpovedá (neodporuje) základným ústavným princípom ako konštitutívnym hodnotám, ktoré sú nedotknuteľné a ktoré demokratický a právny štát rešpektuje a chráni.“ (PL. ÚS 7/2017. Nález z 31. mája. ZNUÚS 2017, s. 264). V súlade s týmto pravidlom každý akt ústavného orgánu podliehal prieskumu Ústavným súdom SR, či neporušuje Ústavu SR.
Návrh na dvadsiatu zmenu Ústavy SR toto pravidlo zrušil bez rozumného dôvodu. Do poslednej vety čl. 125 ods. 4 sa vložila formulácia: „Ústavný súd nerozhoduje ani o súlade ústavného zákona s ústavou.“
Navodilo sa zdanie, že odňatie právomoci Ústavného súdu SR rozhodnúť o protiústavnosti ústavného zákona je nevyhnutný trest za to, čo si ústavný súd dovolil, keď rozhodol o protiústavnosti skúšok sudcovskej spôsobilosti.
Ústavný súd SR o právnej úprave overovania sudcovskej spôsobilosti vyslovil iba toľko, že tak, ako sa ústavným zákonom č. 161/2014 Z. z. zaviedlo preverovanie sudcovskej spôsobilosti, a kvôli nemu špicľovanie sudcov a všetkých, ktorí prišli so sudcami do styku Národným bezpečnostným úradom, ide o úpravu porušujúcu Ústavu SR. S preverovaním sudcovskej spôsobilosti sa spojilo širokospektrálne, možno až celoplošné, sledovanie a špicľovanie (PL. ÚS 21/2014). Vytvoril sa priestor pre zavádzanie metód policajného štátu. S tým sa Ústavný súd SR nedokázal zmieriť. Nastolil potrebu prijatia inej právnej úpravy neporušujúcej ústavu. Stačilo upustiť od metód policajného štátu a nesvedomitých sudcov bolo možné pripraviť o talár. Bez sledovania a špicľovania však preverovanie sudcovskej spôsobilosti pre zákonodarnú moc, pre výkonnú moc a politikov zakuklených v oboch zložkách štátnej moci stratilo čaro. Tak silne, že s nie malým časovým odstupom od rozhodnutia, o šesť rokov po rozhodnutí Ústavného súdu SR, ministerka spravodlivosti SR stále túžila po právomoci ústavného súdu.
Ministerka pri mediálnej prezentácii návrhu dvadsiatej zmeny ústavy zatajila národu, že parlament obral Ústavný súd SR o ochranu ústavnosti právneho poriadku na najvyššom stupni, v rovine ústavných zákonov. Každý zákon, ba aj každý ústavný zákon sa musí vyhlásiť v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, „aby sa dalo na známosť, že zákon, resp. ústavný zákon existuje a bude vyvolávať právny účinok“. Dvadsiata zmena Ústavy SR sa mohla spojiť s posledným návrhom na Ústavný súd SR, aby rozhodol, či vylúčenie prieskumu ústavnosti ústavného zákona neodporuje Ústave. Ak by tak Ústavný súd rozhodol, úsilie pani ministerky by stratilo význam. Nuž sa zmena Ústavy SR vyhlásila v zbierke zákonov až 29. decembra 2020.
So zásadami materiálneho právneho štátu, ba čo viac, európskej civilizácie a európskej právnej kultúry nezlučiteľný postup Národnej rady SR má jednoznačný účel. Koalícia núti všetkých občanov Slovenskej republiky, svojich voličov aj nevoličov, žiť v stave odporujúcom Ústave SR iba kvôli umelo vytvoreným prekážkam nahádzaným na cestu ochrany ústavnosti Ústavným súdom SR.
Jubilejná dvadsiata zmena Ústavy SR má závažné obsahové nedostatky.
Konanie o sťažnosti, ktoré je ústavným prostriedkom ochrany základných práv a slobôd fyzických osôb a rovnako tak právnických osôb, sa doplnilo o ustanovenie čl. 127 ods. 5.
Podľa neho: „Spolu so sťažnosťou podľa odseku 1 možno podať návrh, aby senát ústavného súdu podal návrh na začatie konania podľa čl. 125 ods. 1, že všeobecne záväzný právny predpis, jeho časť alebo jeho jednotlivé ustanovenie, ktoré sa týka podanej sťažnosti, odporuje ústave, ústavnému zákonu, medzinárodnej zmluve podľa čl. 7 ods. 5 alebo zákonu. Ak senát ústavného súdu dospeje k záveru, že tento návrh je dôvodný, konanie o sťažnosti preruší a podá návrh na začatie konania podľa čl. 125 ods. 1. Právny názor ústavného súdu obsiahnutý v rozhodnutí je pre senát ústavného súdu záväzný.“
Založenie právomoci Ústavného súdu SR preskúmať ústavnosť zákona na návrh osoby, fyzickej či právnickej, je užitočným krokom na miesto, ktoré mohol ústavný súd zaujať už roku 1992, keby zmena režimu zo 17. novembra 1989 bola skutočnou, a nie predstieranou revolúciou. A predsa prijatie článku 127 ods. 5 aj roku 2020 predstavuje krok vpred. Napriek spornosti prvého kola, v ktorom má senát rozhodnúť, či plénum ústavného súdu bude rozhodovať. Úprava je prekladom z českého jazyka. Nemčine či slovinčine zrejme na Ministerstve spravodlivosti SR nerozumejú, a tak nezískali príležitosť presvedčiť sa, že predkladanie návrhov na preskúmanie ústavnosti zákonov obyvateľstvom môže byť aj jednoduchšie a efektívnejšie.
Znenie čl. 127 ods. 5 sa do Ústavy vložilo čl. I bod 10 ústavného zákona č. 422/2020 Z. z.
Zásadný význam pre ozajstný vstup fyzických a právnických osôb do ochrany ústavnosti pred neústavnými zákonmi prináša ustanovenie čl. II. V ňom sa uvádza: „Tento ústavný zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2021 okrem čl. I bodov 1 až 3, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2023, a čl. I bodov 10, 13 a 31, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025.“
Jednotlivec sa nestal osobou, ktorá môže vyvolať pred Ústavným súdom SR konanie o ústavnosti zákona. Také právo nadobudne až 1. januára 2025. Ak sa do 1. januára 2025 nezmení čl. 127 ods. 5 Ústavy SR. Buď tak, že dátum účinnosti článku 127 ods. 5 sa odročí na 1. január 2027, 2030 alebo 2325, alebo tak, že sa celé ustanovenie čl. 127 ods. 5 z Ústavy SR vypustí, až začne ísť do tuhého, keď začne hroziť, že ktosi si dovolí namietnuť, že zákon porušuje ústavu.
V materiáli pripomenula, že je nevyhnutné, aby ústava azákonodarstvo vytvárali mechanizmy – najmä parlamentný a súdny dohľad nad výkonnou mocou, aby nedošlo k zneužitiu mimoriadnych/núdzových právomocí vnútroštátnymi orgánmi.
Benátska komisia akcentuje, že „keďže v parlamentnej demokracii je výkonná moc obvykle zložená z lídrov strán a iných vedúcich predstaviteľov tých istých politických strán, kontrola parlamentom nemusí byť v praxi dosť účinná na to, aby zabránila zneužívaniu výkonnej moci. V štáte založenom na zásadách právneho štátu sa preto kontrola parlamentom (legislatívna kontrola) musí dopĺňať vhodnými a účinnými prostriedkami súdnej kontroly.“
Z predbežnej správy Benátskej komisie zo dňa 8. októbra 2020 o opatreniach prijatých v členských štátoch Európskej únie v dôsledku krízy Covid-19 a ich vplyve na demokraciu, právny štát a základné práva č. 995/2020, CDL (2020) 018 vyplýva, že súdne preskúmanie núdzových opatrení je ďalšou zárukou proti rizikám zneužitia právomoci výkonnou mocou.
Súdny systém musí poskytovať jednotlivcom účinné prostriedky v prípade, že štátne orgány zasiahnu do ich ľudských práv. Súdne preskúmavanie môžu vykonávať občianske, alebo správne, alebo trestné súdy pri rozhodovaní o penalizovanom porušení núdzových opatrení namierených proti koronavírusu.
Taká je predstava Benátskej komisie. Pod účinným súdnym prieskumom zákonnosti zásahu do ľudských práv a slobôd si predstavuje prijatie súdneho rozhodnutia v čase, keď prijatie tohto rozhodnutia má význam pre ochranu práv a slobôd jednotlivca, je adresné a spôsobilé zabezpečiť bezodkladnú nápravu.
K ľudským právam, ktoré sú predmetom prieskumu správnym súdnictvom, patrí ľudské právo na spravodlivý proces a ľudské právo na účinné opravné prostriedky, chránené článkom 6 a článkom 13 Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd. A potom všetky hmotné ľudské práva. Tieto práva sa zaručujú aj v núdzovom stave. Preto jednotlivci, ktorých postihujú obmedzujúce opatrenia v boji s koronavírusom, musia mať možnosť napadnúť každé opatrenie pred správnym súdom.
Záležitosť s väčším praktickým významom pre fungovanie materiálneho právneho štátu na Slovensku ako projekt „Zmena súdnej mapy“. Popravde, o tom projekte sa hovorí už aspoň rok aj kvôli tomu, aby sa nezačalo na verejnosti hovoriť o neexistencii súdnej kontroly protipandemických opatrení.
Súdne preskúmavanie opatrení zavedených z dôvodu boja proti COVID-19 je podľa Benátskej komisie významnou zárukou proti rizikám zneužitia právomoci výkonnou mocou, teda tak vládou Slovenskej republiky, ako aj jej ministerstvami. S prihliadnutím na obsah zverenej právomoci, predovšetkým Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky.
Benátska komisia k tomu uvádza: „vnútroštátne súdy musia mať úplnú jurisdikciu na preskúmanie obmedzujúcich opatrení z hľadiska ich zákonnosti a oprávnenosti a ich súladu s príslušnými ustanoveniami Dohovoru.“
Podľa predbežnej správy Benátskej komisie súdnictvo môže orgánu výkonnej moci v rozhodovacom procese poskytnúť väčšiu diskrečnú právomoc pri prijímaní opatrení potrebných na zvládnutie núdzového stavu. Nikdy však nesmie nechať výkonný orgán konať bez akýchkoľvek obmedzení a akejkoľvek kontroly.
Až bude Benátska komisia konfrontovať túto požiadavku s dianím v Slovenskej republike, pravdepodobne nebude vychádzať z údivu.
„Možno znepokojene konštatovať, že pri neexistencii účinného súdneho prieskumu zákonnosti protipandemických opatrení, v dôsledku ktorých dochádza k zásahom do práv a slobôd jednotlivca alebo skupiny jednotlivcov, nie je za súčasného legislatívneho stavu v slovenských pomeroch systém bŕzd a protiváh v núdzovom stave funkčný tak ako by mal byť, a tak ako to predpokladá Benátska komisia.
K jeho sfunkčneniu by bolo potrebné vykonať naliehavé legislatívne zmeny, ktorých vykonanie sa malo stať už pred rokom prioritou rezortu spravodlivosti Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky,“ napísala JUDr. Dana Jelinková Dudzíková v príspevku uverejnenom 11. mája 2021.
Medzinárodná odozva dvadsiatej zmeny Ústavy SR
Na nedostatky dvadsiatej zmeny ústavy, ktoré sú také výrazné, že sa nedajú prehliadnuť, upozorňuje rezolúcia Európskej asociácie sudcov prijatá 2. septembra 2021 kvôli legislatívnym zmenám ústavnej úpravy súdnictva a právneho štátu na Slovensku zavedeným ústavným zákonom č. 422/2020 Z. z. s účinnosťou od 1. januára 2021.
Rezolúcia sa začína pri zmene článku 141a ods. 5 Ústavy. Ustanovuje, že predsedu, podpredsedu a člena Súdnej rady SR možno pred uplynutím ich funkčného obdobia kedykoľvek odvolať.
Podľa vyjadrenia Európskej asociácie sudcov:
„Zavedenie takejto právomoci je v rozpore s Európskymi štandardmi nezávislosti súdnictva a súdnych rád. Nevyhnutná nezávislosť členov rád vyžaduje, aby výkon funkcie bol zaručený a nemohol byť svojvoľne ukončený. Iba v prípade vážneho zneužitia alebo zanedbania povinnosti môže byť člen odvolaný, a pre takúto situáciu by mal zákon ustanoviť presné dôvody, postup a kompetencie.
EAJ je taktiež znepokojená konštatovaním, že bod 17 dôvodovej správy priloženej k zverejneniu zmien už viac neopisuje Súdnu radu ako „nezávislý ústavný orgán súdnictva“, ale skôr ako „autonómny orgán realizujúci justičnú politiku Vlády a Parlamentu“. Takáto formulácia, ktorá vyvoláva obraz súdnej rady ako nástroja exekutívnej politiky, môže viesť k zlyhaniu zachovania riadnej deľby moci medzi legislatívou, vládou a súdnictvom, v rozpore s medzinárodnými štandardmi.
Európska asociácia sudcov vyslovila znepokojenie aj s ustanovením čl. 148 ods. 4 Ústavy SR zakladajúcim potenciálnu trestnú zodpovednosť sudcu za vydanie súdneho rozhodnutia. V nadväznosti na ustanovenie čl. 148 ods. 4 ústavy bol zákonom č. 312/2020 Z. z. o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku a o zmene a doplnení niektorých zákonov novelizovaný Trestný zákon. Do neho sa vložil § 326a zakladajúci trestný čin „svojvoľného rozhodnutia, ktoré spôsobí škodu alebo poskytne výhodu inému“. Jeho exluzívnym páchateľom môže byť sudca. EAJ vyslovila znepokojenie nielen so zmenou ústavy v čl. 148 ods. 4, ale aj s nadväzujúcou zmenou § 326a Trestného zákona.
Pod paľbou EAJ sa ocitla aj tretia zmena ústavy ohľadne postavenia sudcov, a to zmena čl. 136 ods. 3 ústavy. Vzatie sudcu do väzby bolo pôvodne pod ochranou Ústavného súdu SR, ktorý mal právomoc rozhodnúť, či sa spĺňajú podmienky pre vzatie sudcu do väzby. Od účinnosti ústavného zákona č. 422/2020 Z. z. táto právomoc ústavnému súdu zanikla. Podľa EAJ: „Súhlas Ústavného súdu, iného súdu alebo väčšinou Súdnej rady je nevyhnutný ako záruka nezávislosti súdnictva. Absencia takejto záruky tak oslabuje ochranu nezávislosti súdnictva.“
Pozornosti EAJ neunikla ani štvrtá zmena v ústavnej úprave postavenia sudcov. Ústavným zákonom č. 422/2020 Z. z. sa re-formuloval čl. 148 ods. 1 do znenia: „Sudcu možno preložiť na iný súd len s jeho súhlasom alebo na základe disciplinárneho rozhodnutia. Súhlas sudcu s preložením sa nevyžadujepri zmene sústavy súdov, ak je to nevyhnutné na zabezpečenie riadneho výkonu súdnictva; podrobnosti ustanoví zákon.“
Ústavná úprava platná a účinná pred prijatím ústavného zákona č. 422/2020 Z. z. zahŕňala iba prvú vetu. V doplnení čl. 148 ods. 1 ústavy o druhú vetu vidí EAJ ďalší obmedzujúci zásah proti nezávislosti súdnictva.
Článok 136 ods. 3, čl. 141a ods. 5, čl. 148 ods. 1 a čl. 148 ods. 4 vedie EAJ k vysloveniu poľutovania, že reformy súdneho systému na Slovensku obsahujú tieto konkrétne prvky, ktoré sú krokmi späť v procese vytvorenia podmienok na ochranu súdnictva pred neprimeraným vplyvom a ohrozovaním záruk jeho nezávislosti. To priviedlo Európsku asociáciu sudcov k naliehaniu na slovenské štátne orgány, aby prijali vhodné opatrenia v súlade s európskymi štandardami a v záujme občanov Slovenska aby obnovili všetky vyššie uvedené záruky nezávislosti súdnictva
(https://sudnamoc.sk/rezolucia).
Súdna rada ako ústavný orgán legitimity súdnictva by rezolúciu EAJ mala vnímať ako vážne varovanie pred porušovaním nezávislosti súdnej moci na Slovensku. Z tohto dôvodu by sa mala zaoberať aj požiadavkou na zmenu Ústavy SR v ôsmej hlave, kam patria všetky kontroverzné ustanovenia ústavného zákona č. 422/2020 Z. z. Namiesto toho sa Súdna rada SR usiluje správať ako autonómny orgán realizujúci justičnú politiku vlády a parlamentu.
Táto okolnosť sama osebe je protiústavná, pretože je v rozpore s účelom existencie súdnej rady.
Žilinkov hriech
Generálny prokurátor Slovenskej republikyDr.hc JUDr. M. Žilinka, PhDuznesením sp. zn. IV/3 Pz 74/21/1000 zo dňa 24.08.2021 vyslovil:
„Právoplatné uznesenie Prezídia Policajného zboru, národnej kriminálnej agentúry, odboru Bratislava, 1. oddelenia vyšetrovania uznesením CVS: PPZ-205/NKA-BA1-2021 zo 16.07.2021 podľa § 199 ods. 1, 2 Trestného poriadku začal trestné stíhanie vo veci zločinu prijímania úplatku podľa § 329 ods. 1, ods. 2 Trestného zákona a iné sa zrušuje.“
Rozpútala sa vášnivá verejná diskusia o uznesení z 24.08.2021. Tak, ako káže desaťročia pestovaný dobrý mrav, uznesenie je verejnosti rovnako známe, ako predtým Charta ´77 alebo Dve tisíc slov.Uznesenie IV/3 Pz 74/21/1000 vyvoláva rovnaké usmerňované odsúdenie v médiách, v táboroch sympatizantov parlamentných strán a v ďalších nositeľoch kvality typickej pre verejnú diskusiu na súčasnom Slovensku. Obrovským rozhorčením sa netají napríklad Alojz Baránik, poslanec Národnej rady SR za SaS.Parlamentného poslanca Baránika vytočilo, že zrušenie uznesenie Prezídia Policajného zboru sa udialo „podľa komunistického zákona“.
Poslancovo tvrdenie si nezaslúži uniknúť pozornosti. Paragraf 363, ktorý sa stal základom pre prijatie uznesenia IV/3 Pz 74/21/1000,ustanovuje Trestný poriadok. Návrh zákona predložila parlamentu vláda SR v čase, keď ju viedol Mikuláš Dzurinda. Vláde SR návrh predložil jej minister spravodlivosti Daniel Lipšic. Člen vlády SR za KDH. Alojz Baránik odhaľuje dosiaľ utajovanú okolnosť. Daniel Lipšic je komunista! Baránikovo podozrenie by vari mohlo dopadnúť aj na KDH. Samý komunista sa stadiaľ na nás valí!
Mediálne výživné uplatnenie Trestného poriadku prokuratúrou nastoľuje mnohé ďalšie scestné otázky, podnety a upozornenia. Udalosť sa premieta do ústavnoprávnej problematiky súvisiacej so súdnou mocou. Predseda súdnej rady jej predložil Návrh Stanoviska Súdnej rady Slovenskej republiky k uzneseniu generálneho prokurátora v zastúpení jeho námestníkom pod sp. zn. IV/3 Pz 22/2021/1000 zo dňa 31.08.2021.
Návrh mieri k vyprovokovaniu vyjadrenia súdnej rady, podľa ktorého:
„Súdna rada, plniac si svoju funkciu ústavného orgánu sudcovskej legitimity, z uvedených dôvodov apeluje na generálneho prokurátora, aby vo výkone svojej výsostne zodpovednej funkcie dbal na to, aby jeho postupy a rozhodnutia žiadnym spôsobom nezasahovali do legitimity všeobecných (trestných) súdov Slovenskej republiky.“
Predmetom konania súdnej rady o návrhu by malo byť predovšetkým samé uznesenie IV/3 Pz 22/2021/1000 zo dňa 31.08.2021 z pohľadu neprípustných zásahov do nezávislosti súdnej moci.
Namiesto všetkých komentárov stačí pripomienka, že na generálnej prokuratúre uplatnili platný zákon. Podľa § 363 ods. 1 TP: „Generálny prokurátor zruší právoplatné rozhodnutie prokurátora alebo policajta, ak takým rozhodnutím alebo v konaní, ktoré mu predchádzalo, bol porušený zákon.“ Chyby sa generálny prokurátor konajúci v zastúpení mohol dopustiť iba pri interpretácii a aplikácii platného a účinného zákona. Po prečítaní odôvodnenia uznesenia IV/3 Pz 22/2021/1000 zo dňa 31.08.2021sa rodí zdanie, že chyba tkvie v tom, čo sa uvádza v odôvodnení.
„Po preskúmaní uznesenia podľa § 199 ods. 1, ods. 2 Trestného poriadku zo 16.07.2021 je potrebné uviesť, že skutok trestnej veci, ako je vyjadrený, nenapĺňa zákonom stanovené obligatórne znaky skutkových podstát stíhaných trestných činov, a preto je nevyhnutné prijať záver, že uvedené uznesenie okrem skutočnosti, že bolo vydané vecne nepríslušným policajtom, bolo zároveň nedôvodné.
Zároveň je nevyhnutné konštatovať, že vymedzenie skutku v uznesení o začatí trestného stíhania je v rozpore s § 199 ods. 3 Trestného poriadku, pretože neobsahuje žiadne konkrétne skutočnosti a obsah uznesenia je len kombináciou všeobecných indícií, ktoré nie sú konkretizované, a paušálnych domnienok a hypotéz vyšetrovateľa PZ, ktoré vychádzajú z kolektívnej prezumpcie viny všetkých príslušníkov Úradu inšpekčnej služby, útvaru inšpekcie, odboru inšpekčnej služby Západ. Ak existuje podozrenie zo spáchania konkrétneho trestného činu, ale nie je jasné, ako sa mal skutok stať, nie je možné svojvoľne začať trestné stíhanie a vymýšľať si skutkové okolnosti o „bližšie nestotožnených osobách majúcich vzťah k Slovenskej informačnej službe“, doposiaľ nestotožnených príslušníkoch Úradu inšpekčnej služby, útvar inšpekcie, odboru inšpekčnej služby Západ“ a „iných civilných osobách.“... „Bližšie nestotožnený je aj motív tejto činnosti, a to vopred prisľúbený finančný prospech, resp. vopred prisľúbená nenáležitá výhoda, kde ide v podstate iba o prepis znakov skutkovej podstaty trestných činov.“
V kocke zovšeobecnené – Policajný zbor svojvoľne začal trestné stíhanie pre vymyslený skutok. Tak to charakterizoval autor príspevku uverejneného v Právnych listoch 6. septembra 2021 (www.pravnelisty.sk/clanky/a995-svojvolne-zacatie-trestneho-stihania-pre-vymysleny-skutok-uznesenie-generalneho-prokuratora)
Takto identifikovaná príčina pre zrušenie uznesenia o začatí trestného stíhania ohrozuje podstatu trestnej politiky vlády SR.
Uznesenie generálneho prokurátora o zastavení trestného stíhania nie je primárnym problémom súdnej moci na Slovensku, aj keď predkladateľ návrhu Stanoviska súdnej rady navodzuje také zdanie.
Uznesenie generálneho prokurátora o zastavení trestného stíhania je primárne problémom vlády Slovenskej republiky a politickej moci. Vládna koalícia pred voľbami svojim voličom naklamala, že je spôsobilá skončiť otvorené trestné stíhania bez toho, aby tušila, že uplatnenie trestnej zodpovednosti sa spája s právoplatnými rozhodnutiami súdov. Splnenie tohto bodu predvolebnej agendy stotožnila podpredsedníčka vlády SR Veronika Remišová s označením „Za mrežami“, ktoré priznala každému obmedzeniu osobnej slobody z vôle orgánu štátu. Nedorozumenie predsedníčky koaličnej strany Za ľudí s právnym poriadkom má za následok, že význam sa nepripisuje právoplatnému súdnemu rozsudku určujúcemu totožnosť páchateľa zločinu a výšku trestnej sadzby.
Lenže propagandisticky opomínané je právne relevantné. Na právoplatný rozsudok treba dôkazy. S tými si orgány činné v trestnom konaní nevedia poradiť. Dôkazy im chýbajú. Zločin generálneho prokurátora M. Žilinku spočíva v tom, že si ex offo trúfol povedať, že kráľ je nahý. Za smelosť, služobný vzdor voči vláde SR, ho treba exemplárne „popraviť.“ Naporúdzi sú desiatky vďačných novinárov umelo vyživených na špičky profesie.
Generálny prokurátor Dr.hc JUDr. M. Žilinka, PhD uplatnením zákona privodil konflikt medzi ústavnými orgánmi. Hľadá sa ktosi, ktokoľvek s faktickou alebo fiktívnou právomocou, dobrovoľník, ktorý podá podnet na jeho mediálnu popravu. Ak dôjde na výzvy a varovania podaktorých nositeľov funkcií ako napríklad poslanca Alojza Baránika, mediálna poprava vytvorí príležitosť na vytúžené odvolanie generálneho prokurátora z funkcie. V demokratickej spoločnosti Hlas ľudu, hlas boží.Súdna rada pocítila hnev vlády ako vlastný a vkladá sa do urovnávanie konfliktu. Iniciatívu preberá súdna rada na podnet svojho predsedu.
Súdna rada Slovenskej republiky sa v ústave ocitla ako čl. 141a ústavným zákonom č. 90/2001 Z. z. s účinnosťou od 1. júla 2001. Ústava v tom čase výslovne neurčila účel existencie súdnej rady. Plénum Ústavného súdu SR charakterizovalo súdnu radu takto:
„Súdna rada je ústavný orgán zriadený čl. 141a ústavy v rámci druhého oddielu jej siedmej hlavy. Týmto zaradením v systematike ústavy je bez pochybností vyjadrená príslušnosť súdnej rady k súdnej moci. Pôsobnosť súdnej rady podľa čl. 141a ods. 4 ústavy slúži na vytvorenie mechanizmu zaručujúceho nezávislosť súdnej moci od moci výkonnej.“ (PL. ÚS 17/2008. Nález z 20. mája 2009. ZNUÚS 2009, s. 189). „Úloha súdnej rady ako garanta nezávislosti súdnej moci nie je v ústave uvedená, jednoznačne však vyplýva zo základnej charakteristiky súdnej moci, ktorou je nezávislosť (čl. 141 ústavy), pričom je zrejmé, že túto nezávislosť musí dodržiavať a chrániť aj súdna rada.“ (PL. ÚS 2/2012. Nález z 18. novembra 2015, bod 9.3).
Na základe tohto vymedzenia účelu v rozhodovacej praxi Ústavného súdu SR súdna rada bez výraznejších problémov existovala od roku 2009 až do schválenia dvadsiatej zmeny ústavy v decembri 2020, teda tucet rokov. A predsa vládna koalícia zrodená v parlamentných voľbách vo februári 2020 pocítila naliehavé nutkanie zmeniť čl. 141a tak, aby výslovne definoval súdnu radu.
Podľa čl. 141a ods. 1: „Súdna rada Slovenskej republiky je ústavným orgánom sudcovskej legitimity.“
Ústavný zákon č. 422/2020 Z. z. sa dotkol, možno skôr potkol, o zmenu čl. 141a. Len veľmi nepozornému čitateľovi Ústavy SR môže uniknúť, že zmenou nešlo ani natoľko o vnesenie svetla a právnej istoty do otázky, čo je súdna rada, ako skôr o znejasnenie účelu existencie súdnej rady, o jej vyzbrojenie právomocou vhodnou pre všetky a zároveň nijaké vzťahy. Tým sa v súčasnosti otvára aj príležitosť pre navodzovanie zdania, že Stanovisko Súdnej rady Slovenskej republiky k uzneseniu generálneho prokurátora v zastúpení jeho námestníkom pod sp. zn. IV/3 Pz 22/2021 zo dňa 31.08.2021 poskytuje legitímnu ochranu súdnej moci pred svojvôľou generálnej prokuratúry.
Ústavná definícia súdnej rady je zdanlivo všeobecná a „všetko zahŕňajúca“. Právomoc súdnej rady presahuje medze ochrany súdnictva pred výkonnou mocou. Prokuratúra nepatrí k výkonnej moci (PL. ÚS 17/96. Nález z 24. februára 1998). To jej nezaručuje únik pred súdnou radou. No na druhej strane ústavná definícia sama osebe nie je ústavnou normou, ktorá umožňuje súdnej rade vstupovať do činnosti prokuratúry.
Zásadný problém súdnej rady nie je v definícii účelu jej činnosti. Definícia daná ústavným súdom mohla bohato stačiť na jednoznačnú interpretáciu a aplikáciu ústavných noriem o súdnej rade. Za takého stavu bola, a po jubilejnej zmene ústavy zostala právomoc Súdnej rady SR tým najpodstatnejších, čo je dôvod zmeniť na ústavných normách o súdnej rade.
Z akého dôvodu?
Súdne rady v iných štátoch, ktoré túto ústavnú inštitúciu zriaďujú, priznávajú súdnej rade pomerne úzku právomoc rozhodovať o veciach zverených do pôsobnosti. Ide predovšetkým o rozhodovanie o disciplinárnej zodpovednosti sudcov a o kariérnom postupe sudcov.
Súdna rada Slovenskej republiky má širokú pôsobnosť, no bez právomoci právne relevantne rozhodnúť o otázkach zverených do jej pôsobnosti. Vec je zrelá na rošádu. Menej otázok, ktorými sa môže zaoberať. Viac rozhodnutí, ktoré o takých otázkach môže urobiť. Taká by mala byť podstata ústavných zmien zameraných na úpravu postavenia Súdnej rady Slovenskej republiky.Vo vzťahu k uzneseniu generálneho prokurátora sp. zn. IV/3 Pz 74/21/1000 zo dňa 24.08.2021 najpodstatnejšie je, že ani široká, nejasne vymedzená právomoc súdnej rady nedáva tejto inštitúcii právomoc zasahovať do právomoci prokuratúry či generálneho prokurátora.
Vždy v medziach právomoci
Súdna rada nesmie konať svojvoľne. Nad rámec ani povedľa rámca zverenej právomoci.Súdna rada má zverenú pôsobnosť konať dovnútra súdnej moci aj navonok, voči ďalším zložkám verejnej moci, ak bez právneho dôvodu zasahujú do právomoci nadelenej súdnej moci platným právnym poriadkom. Súdna rada nie je iba ochranca súdnej moci, ale aj „policajt“ súdnej moci. Za účelom samosprávneho riadenia a kontrolovania súdnej moci má súdna rada právomoc podieľať sa na tvorbe disciplinárnych senátov, ktoré rozhodujú o disciplinárnej zodpovednosti sudcov.
Interpretácia a aplikácia Ústavy SR nespočíva iba na výslovnom znení ústavnej normy. K výkladu ústavy patrí aj vyvodzovanie pravidiel správania z výslovných formulácií Ústavy SR a z ich väzieb s relevantnými prameňmi ústavného práva (podrobnejšie Drgonec, J. Ústavné právo hmotné. Bratislava : C. H. Beck, 2018, s. 76 – 80). Možno takýmto postupom vyvodiť, že súdna rada má právomoc zaujímať stanovisko k činnosti generálneho prokurátora alebo Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky?
Právomoc súdnej rady siaha za hranice ochrany súdnictva pred výkonnou mocou. Prokuratúra nie je orgánom výkonnej moci, no na druhej strane ani ústavná definícia Súdnej rady SR neznamená, že súdna rada môže kafrať do všetkého, čo sa deje v štáte a spoločnosti, a čo súdna rada uzná za hodné svojej pozornosti.
Ústava SR v čl. 2 ods. 2 a 3 kladie základy pre uplatňovanie práva v Slovenskej republike ako v materiálnom právnom štáte. V čl. 2 ods. 2 je zakotvený princíp Čo nie je dovolené, je zakázané. V čl. 2 ods. 3 je ustanovený princíp Čo nie je zakázané, je dovolené.
Oba princípy v prípade straty zdravého rozumu možno označiť za navzájom nezlučiteľné z dôvodu protikladnosti. V skutočnosti oba princípy existujú vedľa seba. Princíp Čo nie je dovolené, je zakázané výslovne zaväzuje orgány štátu a po náležitom extenzívnom výklade platí pre všetky orgány verejnej moci. Princíp Čo nie je zakázané, je dovolené predurčuje právne postavenie subjektov súkromného práva. Vzťahuje sa na fyzické osoby a na právnické osoby.
Súdna rada Slovenskej republiky je štátnym orgánom. Preto sa jej právne postavenie zakladá na ústavnom princípe Čo nie je dovolené, je zakázané. Aj právomoc súdnej rady stojí na tomto princípe. Z dôvodu, že súdna rada môže niečo, nemožno vyvodiť, že môže aj všeličo ďalšie, nech je to hocako vzdialené výslovne zverenej právomoci. Napríklad voči vláde SR súdna rada zaujíma stanoviská vo výslovne určených otázkach, nie podľa vlastnej úvahy, sympatií alebo pocitov k čomu sa vyjadrí. Návrh kandidátov na sudcov, ktorí by mali pôsobiť za Slovenskú republiku v medzinárodných súdnych orgánoch predložiť vláde SR môže, pretože to ustanovuje čl. 141a ods. 6 písm. f) Ústavy SR. Predložiť Národnej rade SR návrh zákona o organizácii súdnictva nemôže, pretože takú právomoc ústava súdnej rade nepriznáva. Rovnako ako súdna rada nemôže per analogiam vyvodiť svoju právomoc predkladať návrhy kandidátov na rozhodcov pre majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji, pretože ani takú právomoc jej ústava nepriznáva.
Právomoc súdnej rady zaujať stanovisko
Stanovisko zdanlivo možno zaujať k čomukoľvek. K plánom letu na Mars, k zvyšovaniu ceny mlieka, k nedostatku čipov v autopriemysle či k zníženiu počtu vlakov premávajúcich z Popradu do Pienin. Aby zo stanovísk orgánov verejnej moci nevznikol guláš dobrý iba verejnosti na smiech sa zaužívalo, že ak sa orgánu verejnej moci prizná právomoc zaujať stanovisko k otázke verejného záujmu, tak ide o právomoc vo význame, aký tomuto pojmu dáva teória práva. Stanovisko orgánu verejnej moci je záväzné autoritou daného orgánu. Konaním nad rámec právomoci, mimo právomoci alebo bez právomoci neposilní autoritu orgánu verejnej moci
Ústavný zákon č. 422/2020 Z. z. výslovne ustanovuje, že do pôsobnosti Súdnej rady Slovenskej republiky patrí prijímať stanovisko, či kandidát na vymenovanie za sudcu spĺňa predpoklady sudcovskej spôsobilosti, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávať riadne (čl. 141a ods. 6 písm. b/).
Tento ústavný zákon vložil do Ústavy SR čl. 141b, ktorý spresňuje:
„(1) Súdna rada Slovenskej republiky prijíma stanoviská podľa čl. 141a ods. 6 písm. b), h) a i) na základe vlastného preverovania, ňou zaobstaraných alebo od štátnych orgánov získaných podkladov a vyjadrenia dotknutej osoby.
(2) O strate predpokladov sudcovskej spôsobilosti sudcu, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávať riadne počas trvania výkonu sudcu, sa rozhoduje v disciplinárnom konaní.“
Ustanovenia čl. 141a ods. 6 písm. h) a i) predstavujú kompetenčné normy bez dosahu na založenie právomoci súdnej rady zaujímať stanoviská k uzneseniam generálneho prokurátora či prokuratúry vôbec. Právomoc podať návrh stanoviska k uzneseniu generálneho prokurátora v zastúpení jeho námestníkom sp. zn. IV/3 Pz 22/2021/1000 zo dňa 31.08.2021 si predseda súdnej rady priznal sám, pravdepodobne na základe básnickej licencie.
Dôsledné dodržanie právomoci je základná požiadavka na činnosť všetkých orgánov verejnej moci v materiálnom právnom štáte. To musí platiť aj vo vzťahu Súdnej rady Slovenskej republiky vočiprokuratúre Slovenskej republiky, ktorá je osobitným ústavným orgánom. Súdnu radu zriaďuje siedma hlava Ústavy SR. Prokuratúru Slovenskej republiky zriaďuje ôsma hlavy Ústavy SR v prvom oddiele. Na prvý pohľad rozdielne orgány štátu.
Táto „drobnosť“ unikla pozornosti navrhovateľa Stanoviska Súdnej rady Slovenskej republiky k uzneseniu generálneho prokurátora v zastúpení jeho námestníkom pod sp. zn. IV/3 Pz 22/2021/1000 zo dňa 31.08.2021.
Právomoc súdnej rady nemožno uplatňovať podľa pravidla z extrému do extrému. Najskôr dlho nič, potom všetko. Súdna rada si osobuje právomoc, ktorú jej zákon nepriznáva. Osobuje si ju v rozpore so zdravým rozumom. V čase, keď Európska asociácia sudcov vyslovuje znepokojenie nad zmenou postavenia súdnictva a sudcov podľa dvadsiatej zmeny ústavy, súdna rada sa trápi kvôli obavám vlády SR, ktoré neohrozujú súdnu moc. Sympatie môžu viesť súdnu radu na stranu vlády SR. Súdna rada môže mať pocit, že ak pomôže vláde s jej súčasnými politickými problémami, vláda sa jej odvďačí zajtra. Súdna rada môže mať množstvo iných príčin pre pridanie sa na stranu vlády alebo vládnej koalície. Napriek tomu Súdna rada Slovenskej republiky nemá ani korektne vyvodenú právomoc konať v súlade so svojimi emóciami. Právomoc súdnej rady nezahŕňa právomoc prijímať stanoviská k uzneseniam generálneho prokurátora Slovenskej republiky, jeho námestníka či generálnej prokuratúry o vedení trestného konania v konkrétnych trestných veciach.
V realite súdna rada v rozpore s účelom svojej existencie odpútava pozornosť verejnosti od ozajstných problémov súdnictva, vyvoláva zdanie o probléme súdnictva tam, kde podstata problému je v inom. Tým znižuje mieru nezávislosti súdnictva a v podstate znovu chráni výkonnú moc, tentoraz na úkor súdov.
Podiel predsedu súdnej rady
Na čele súdnej rady je predseda súdnej rady (čl. 141a ods. 2). Postavenie predsedu súdnej rady je ústavnoprávne veľmi silné. Ustanovenie čl. 141a ods. 8 zakotvuje monokratický princíp riadenia a organizácie súdnej rady. Už tu možno vyvolať pochybnosť. Ako je také postavenie zlučiteľné s nezávislosťou typickou pre kreáciu orgánov súdnej moci?
Predsedovi súdnej rady sa ústavným zákonom č. 161/2014 Z. z. priznalo právo predkladať Ústavnému súdu SR návrh na začatie konania o súlade právnych predpisov týkajúcich sa výkonu súdnictva s Ústavou, ústavnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktoré sú záväzné pre Slovenskú republiku. Pretože ústavný zákon č. 422/2020 Z. z. uprel ústavnému súdu právomoc konať o ústavnosti ústavných zákonov, toto obmedzenie priviedlo aj k zúženiu právomoci predsedu súdnej rady, no nemožno ho hodnotiť ako obmedzenie zásadne redukujúce postavenie predsedu súdnej rady.
Silným predsedom súdnej rady aktuálne je profesor JUDr. Ján Mazák, CSc. Muž s bezkonkurenčnou profesionálnou kariérou. Predseda Ústavného súdu SR (2000 – 2006). Generálny advokát Súdneho dvora Európskej únie (2006 – 2012). Profesor občianskeho práva na Právnickej fakulte Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Na súpiske dosiahnutých úspechov vo verejnom živote chýba iba kreslo hlavy štátu, no príležitosť na vstup do neho sa azda ešte naskytne.
Za každým človekom niečo zostáva. Ide len o to, čo a kde. Profesor Mazák vyslovil dve pamätné právne vety nespôsobilé zmeniť svet, no so spôsobilosťou zmeniť kvalitu materiálneho právneho štátu na Slovensku. Pre poriadok im vravme prvá Mazákova veta a druhá Mazákova veta. Podľa prvej Mazákovej vety V čase núdzového stavu ústava neplatí. Druhýkrát vstúpil do dejín vetou: „Covid-19 učí viac byť človekom než právnikom.“
Súbežne so slovamiprofesor Mazák zanecháva za sebou aj činy. Na spoločný menovateľ ich uvádza poučka Keď sa velikán mýli, tak veľmi.
Prvý príklad je zo dňa 14. 4. 2021, keď do pojednávacej siene sudcu Okresného súdu Zvolen Dalibora Miľana vkročila predsedníčka okresného súdu JUDr. Mariana Philadelphyová a prikázala mu nasadiť si respirátor na dýchacie cesty. Keď sudca odmietol príkaz splniť, predsedníčka súdu privolala políciu a nechala sudcu vykázať z budovy súdu.
Sudca podal sťažnosť na predsedníčku súdu, ktorú adresoval Súdnej rade Slovenskej republiky. Navrhol disciplinárne potrestanie predsedníčky súdu.
Predseda Súdnej rady Slovenskej republiky Ján Mazák podal súdnej rade iný návrh. Proti sudcovi Okresného súdu Zvolen Daliborovi Miľanovi. Navrhol, aby súdna rada pozastavila sudcovi Miľanovi výkon funkcie sudcu. Dôvodom je nedodržiavanie protiepidemických opatrení počas pojednávaní.
Súdna rada SR zasadla 20. apríla 2021. Stotožnila sa s návrhom svojho predsedu.
„Sudca Dalibor Miľan sa dlhodobo, najmenej od 1. januára 2021, odmieta podrobiť bez právom uznaných dôvodov protiepidemickým opatreniam proti COVID-19. Od marca 2021 do 31. mája 2021 viacnásobne odmietol pojednávať,“ uviedla súdna rada na úvod.
Sudca podľa nej nerešpektoval príkazy predsedníčky OS Zvolen. „Napokon na pojednávaní konanom 31. mája 2021 jej uložil poriadkovú pokutu 300 eur za to, že ho žiadala, aby pojednával s použitím prostriedkov na prekrytie dýchacích ciest. V tomto konaní pokračoval napriek trom zákrokom príslušníkov Policajného zboru v marci a v máji 2021, ktorým dokonca na pojednávaní konanom 31. mája 2021 uložil za výkon ich policajnej právomoci poriadkové pokuty vo výške 66 eur,“ dodáva Súdna rada.
(https://zemavek.sk/zvolensky-sudca-udelil-pokutu-sefke-sudu-za-nutenie-prekryt-si-dychacie-cesty/).
Na prvý laický pohľad dôvodný a spravodlivý návrh. Lenže zákon je o inom.
„Osoba nenakazená koronavírusom nemá právnu povinnosť nosiť rúško. Uloženú pokutu nemusí zaplatiť. Nútenie zdravého človeka používať rúško je zjavne mučením, ktoré je zakázané článkom 3 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd,“ namietol bývalý predseda Najvyššieho súdu Slovenskej republiky Štefan Harabin, ktorý podal trestné oznámenie na Hlavného hygienika Slovenskej republiky, lebo ten podľa neho zneužíva právomoc verejného činiteľa, ubližuje ľuďom na zdraví a poškodzuje cudzie práva
(https://zemavek.sk/zvolensky-sudca-udelil-pokutu-sefke-sudu-za-nutenie-prekryt-si-dychacie-cesty/).
Ako je to na Slovensku obvyklé, keď niekto začne hovoriť o trestnej zodpovednosti člena vládnej koalície, či už s funkciou vo vláde Slovenskej republiky alebo v parlamente, nezačuje to nikto. Zvlášť nie v súdnej rade. Harabinov hlas zostal hlasom volajúceho na púšti. Hoci mediálna karavána nešla príliš ďaleko od miesta, na ktorom Harabin volal.
Právna zodpovednosť v každej forme sa vždy a výlučne zakladá na porušení právnej povinnosti. Výslovne uloženej zákonom, nie dotvorenej odvážnym výkladom ktoréhokoľvek významného muža v akejkoľvek funkcii.
Súdna rada SR nasledovala želanie svojho predsedu a vyhodnotila správanie sudcu Miľana ako porušenie povinnosti uloženej zákonom.
Ktorého zákona?
Súdna rada neuviedla.
Povinnosť „prekrytia dýchacích ciest“ v právnom poriadku Slovenskej republiky neexistuje.
Za účelom ochrany verejného zdravia sú povinnosti, ktoré určuje § 48 ods. 4 písm. r) zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane verejného zdravia. Ani pri najdôkladnejšom štúdiu v ňom nemožno nájsť povinnosť „prekryť si dýchacie cesty“. Rúškom, šálom, dlaňou. Ničím.
Do hry by sa mohol dostať aj zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci. Ten ukladá zamestnancom povinnosť používať určeným spôsobom pridelené osobné ochranné pracovné prostriedky (§ 12 ods. 2 písmeno f/).
Advokátka Krajníková o tom všetkom uviedla:
„Predsedníčka súdunemôže po sudcovi vyžadovať podmienky, ktoré neurčuje zákon, a pre ich neplnenie nemôže zasahovať do výkonu jeho činnosti, vrátane nátlaku na opustenie budovy súdu. Inak sa sama dopúšťa nezákonnej činnosti, konkrétne zneužívania právomoci verejného činiteľa, nátlaku a iné. Svojím konaním zneužila políciu SR na osobný účel a zasiahla do základných práv sudcu a účastníkov zmareného konania na prístup k súdom.
Právny stav stojí opačne, než to poníma súdna rada, a teda je to zamestnávateľ, v danom prípade predseda súdu, ktorý porušil čl. 36 ods. 1 písm. b), c) Ústavy SR a Zák. č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, pretože v záujme zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je povinný zabezpečovať, aby biologické faktory neohrozovali bezpečnosť a zdravie zamestnancov. Je povinný zabezpečiť zdravé pracovné podmienky a prostredie, vrátane nekladenia prekážok na biologické a fyziologické potreby zamestnanca.
Dýchanie je biologická potreba človeka, ktorá stojí na prvej priorite jeho potrieb, túto notoricky známu skutočnosť netreba dokazovať, keďže nedostatok riadneho prísunu kyslíka a nemožnosť riadneho vydychovania oxidu uhličitého vyvoláva psychické a fyzické obtiaže ako úzkosť, nevoľnosť, zníženú pozornosť a koncentráciu, bolesť hlavy, závraty a pod., čo môže byť v príčinnej súvislosti s pracovným úrazom. Požiadavka zamestnávateľa na prekrývanie dýchacích ciest zamestnanca mimo použitia ochranných pracovných prostriedkov (ktoré majú osobitnú právnu úpravu a podmienky) je spôsobilá ohroziť jeho zdravie a život a je napr. legitímnym dôvodom pre okamžité skončenie pracovného pomeru zo strany zamestnanca podľa § 69 ods. 1 písm. c) Zákonníka práce.
Vychádzajúc z biologickej premisy voľného dýchania a vydychovania splodín do exteriéru (mimo organizmu), je zvrátené, aby zamestnanec (alebo akákoľvek iná osoba) mal dokazovať, že nútené obmedzenie dýchaniamu spôsobuje fyziologické obtiaže. Sudca Miľan legitímne argumentoval vzájomne súvisiacim argumentom, že neexistuje zákonná povinnosť prekrytia dýchacích ciest a zároveň (pre prípad dobrovoľného použitia) mu prekrytie dýchacích ciest spôsobuje zdravotné obtiaže (teda utrpenie).“
(Predsedníčka Okresného súdu vo Zvolene Mariana PHILADELPHYOVÁ (zamestnávateľ) vs. sudca Okresného súdu Zvolen Dalibor MIĽAN (zamestnanec). Diskriminácia zamestnancov dodržiavajúcich Ústavu SR a zákony SR. https://Zalobyvocistatu.sk/category/informacie-advokata/; https://zalobyvocistatu.sk/author/JUDR-Adriana-Krajnikova/).
Príspevok JUDr. Krajníkovej má pokračovanie:
„Zároveň ide o zakázanú praktiku s poukazom na čl. 3, čl. 15 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd ukladať takú povinnosť, ktorá by vyvolávala psychické a fyzické utrpenie. Utrpenie a jeho intenzita nie je v otázke notoricky známych skutočností, ako je potreba riadneho dýchania, predmetom dokazovania. Neexistuje ani zákonná povinnosť na testovanie, keďže zdravotný úkon je dobrovoľným darovaním biologického materiálu jednotlivca (§ 2 ods. 18 zák. č. 317/2016 Z. z.).
Povinnosť uložená podľa § 48 ods. 4 písm. r) Zák. č. 355/2007 Z. z. o použití preventívnych a ochranných pomôcok (nie o prekrytí dýchacích ciest) nie je zároveň povinnosťou na úseku bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
Zamestnanec je na pracovisku povinný používať určeným spôsobom pridelené osobné ochranné pracovné prostriedky - § 12 ods. 2 písm. f/ zák. č. 124/2006 Z. z., nie preventívne a ochranné pomôcky podľa § 48 ods. 4 písm. r/ zák. č. 355/2007 Z. z. a je povinný sa podrobiť lekárskym preventívnym prehliadkam vo vzťahu k práci, nie všeobecne uloženému nepovinnému testovaniu, bez podstúpenia ktorých v zákone neexistujúcich podmienok má zamedzený prístup k základným právam a slobodám.
Podľa § 1 ods. 2 Nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z. osobným ochranným prostriedkom je prostriedok určený na ochranu zamestnanca. Nie na ochranu tretích osôb v zmysle uvažovania súdnej rady „chránim seba, chránim teba“. Navyše, s poukazom na § 6 ods. 5 Nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z. o tento prostriedok sa zamestnancovi musí starať zamestnávateľ (napr. prať ho, čistiť, žehliť, parfumovať a pod).
V konaní predsedníčky súdu Philadelphyovej a súdnej rady došlo k vážnym právnym omylom. Pri posudzovaní legitímneho správania sudcu Miľana vychádzaú zo „schémy“, akoby uloženie všeobecnej povinnosti na ochranu zdravia (navyše de iure neexistujúcej bolo zároveň povinnosťou na úseku bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Celé ich „právne harašenie“ potom vychádza z takejto nezákonnej „kombinovanej“ povinnosti.“
(Predsedníčka Okresného súdu vo Zvolene Mariana PHILADELPHYOVÁ (zamestnávateľ) vs. sudca Okresného súdu Zvolen Dalibor MIĽAN (zamestnanec). Diskriminácia zamestnancov dodržiavajúcich Ústavu SR a zákony SR. https://Zalobyvocistatu.sk/category/informacie-advokata/; https://zalobyvocistatu.sk/author/JUDR-Adriana-Krajnikova/).
Strach z pandémie nesmie byť kľúčom k výkladu práva
Súdna rada Slovenskej republiky na zasadnutí konanom 18. júna 2021 dočasne pozastavila výkon funkcie sudcu Daliborovi Miľanovi, sudcovi Okresného súdu Zvolen.
„Pred súdnou radou sudca Okresného súdu Zvolen povedal, že návrh považuje za „absolútne“ nedôvodný. „Nie som si vedomý, že by som nespĺňal morálny štandard sudcu. Pokiaľ ide o samostatnú profesionálnu etiku a mravné vzťahy,“ skonštatoval Miľan. Navrhol tiež, aby bolo nariadené znalecké dokazovanie o existencii asymptomatického prenosu ochorenia COVID-19. „Z toho dôvodu, že viacerí členovia súdnej rady sa dnes vyjadrili, že veria v takýto prenos a ničím svoje tvrdenia nepodložili,“ pokračoval Miľan. Tento návrh súdna rada odmietla.“
Inak povedané, Súdna rada Slovenskej republiky potrestala sudcu Miľana z dôvodu, že nevyznáva jej vieru. Rovnaké úvahy viedli k ukladaniu trestov inkvizičné súdy. O niekoľko storočí späť do minulosti, ktorú radi pokladáme za čas výrazne zaostávajúci za fungovaním našej, vraj modernej spoločnosti rešpektujúcej požiadavky materiálneho právneho štátu. Ten sa spája s prezumpciou neviny, a nie s laickými predstavami členov štátneho orgánu o záležitostiach, ktoré sú úplne mimo vzdelávania, aké sa členom toho orgánu dostalo ako odborné vzdelanie.
Ľúbivú obhajobu rozhodnutia Súdnej rady SR ponúkol verejnosti jej predseda Ján Mazák:
„Miľan pred Súdnou radou tvrdil, že vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR sú nulitné a preto mu nevznikla povinnosť nosiť rúško alebo respirátor. „Je to pre laika veľmi ťažko uchopiteľné. Ak sudca povie, že zákon mu to neukladá a vyhláška neznamená nič, každý si povie, že to povedal sudca. A to je v tomto prípade nebezpečné,“ zdôraznil Mazák.“
Súdna rada Slovenskej republiky má zdanlivo nárok na ochranu svojho zásahu proti sudcovi Miľanovi poľahčujúcou okolnosťou. Prihliadla na všeobecné ohrozenie pandémiou.
Zdravý rozum platí aj v pandémii. Ba chráni aj pred pandémiou. Stratu zmyslov, konanie v nepríčetnosti nemožno uznať za poľahčujúcu okolnosť.
„Otázka všeobecného ohrozenia vírusom nie je otázkou bezpečnosti ochrany zdravia pri práci podľa Zák. č. 124/2006 Z. z., ale otázkou verejného zdravia podľa Zák. č. 355/2007 Z. z., a chorý má sedieť doma. Avšak my tu nepojednávame o chorých, ale o zdravých „pozitívnych na ochorenie“ alebo „netestovaných“ (osobitná „diagnóza“bez kódu), také pojmy zákon nepozná. Pretože ide o právne a medicínske nezmysly. Pozitívny môže byť iba výsledok laboratórneho testu na niečo, nie však človek „pozitívny na ochorenie“. To je čo...? Pozitívny na ochorenie? Človek je buď chorý alebo zdravý, ale „pozitívny na ochorenie“?! A týchto právnych nezmyslov je celá rada... Ale na anarchiu a zmätenie podstaty veci to poslúži).“
https://Zalobyvocistatu.sk/category/informacie-advokata/; https://zalobyvocistatu.sk/author/JUDR-Adriana-Krajnikova/).
Ak sudca povie, že nemá konať spôsobom, ktorý mu ktosi predpisuje, je to veľmi nebezpečné.
Pre koho je to nebezpečné?
Sudca Miľan sa vzbúril proti svojej viazanosti príkazmi Hlavného hygienika Slovenskej republiky. Okolnosť možno hodnotiť na dva spôsoby. Závisí iba od toho, či je hodnotiteľ na strane materiálneho právneho štátu, ale je skalným fanúšikom opatrení vlády Slovenskej republiky a Hlavného hygienika Slovenskej republiky.
Ústavný súd SR vo vzdialenejšej minulosti, keď mu predsedal Ján Mazák, súčasný predseda Súdnej rady SR, uviedol: „Z princípu subsidiarity vyplýva, že právomoc ústavného súdu poskytnúť ochranu základným právam a slobodám je daná iba vtedy, ak o ochrane týchto práv a slobôd nerozhodujú všeobecné súdy.“ (IV. ÚS 234/07) Bez pochybností to platí aj vtedy, keď vo farbách všeobecného súdu rozhoduje sudca Miľan.
Predseda súdnej rady naliehal na potrestanie sudcu Miľana za to, že rozhodol podľa rozhodnutia, ktoré na ústavnom súde urobil sudca Mazák. Slabá pamäť alebo slabý charakter?
Ústava SR v článku 152 odsek 4 vydáva všetkým orgánom verejnej moci spoločný príkaz: „Výklad a uplatňovanieústavných zákonov, zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov musí byť v súlade s touto ústavou.“
Aj z článku 152 odsek 4 vyplýva, že sudca Miľan mal ústavnú povinnosť urobiť, čo urobil. Povinnosť nosiť rúško určuje všeobecne záväzný právny predpis – vyhláška Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, no táto povinnosť porušuje článok 16 odsek 2 Ústavy SR priznávajúci ochranu pred neľudským zaobchádzaním. Formou takého zaobchádzania je aj ustanovenie opatrenia obmedzujúceho dýchanie.
Tu sa tají odpoveď na otázku Pre koho je to nebezpečné?
Sudca Miľan splnil ústavný príkaz pre výklad a uplatňovanie prameňov všetkého práva na Slovensku. Tak ako on, je podľa ústavy povinný postupovať každý sudca, každý úradník. Ba aj každý poslanec, ktorý inak má za samozrejmé, že má dodržiavať iba povely svojho svedomia. Nebezpečenstvo Miľanovho správania spočíva v hrozbe, že sa odtrhne lavína. Že s odkazom na jeho vzor s ústavou nezlučiteľné vyhlášky Hlavného hygienika SR prestanú dodržiavať sudcovia a úradníci. Že neposlušnosť, zdravý rozum a materiálny právny štát zachvátia celé Slovennsko.
Hriešnik Miľan nepadol na kolená. Zotrval na slepom dodržiavaní ústavy dokonca aj vtedy, keď mu hádzali záchranné koleso.
„Súdna rada SR rozhodla, že toto dočasné opatrenie je namieste. Už aj so zreteľom na to, že na poslednú otázku členky Súdnej rady Eleny Berthotyovej, či budúci pondelok, ak bude pojednávať, buď použije rúško alebo nie, jednoznačne odpovedal „nie“, a tým potvrdil, že nie je ochotný podriadiť sa právu,“ chladnokrvne sa rozrušil predseda súdnej rady.
Pseudopredpisy Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky vyhlásené po 14. októbri 2020 potrebujú všade. Úrady, aj sebavedomí zamestnanci majú čo vynucovať. Vo väčšine európskych štátov takých hlupákov brzdia súdy, no slovenskí sudcovia sa zaradili do zástupu prívržencov bezprávia. Ilustračný príklad zverejnila na sociálnych sieťach košická advokátka JUDr. Adriana Krajníková, keď odcitovala z listu, ktorý jej adresovala predsedníčka Krajského súdu v Košiciach Zozuľáková: „Mám za to, že vzhľadom na vývoj pandémie v súčasnosti by sme mali prekročiť právny rozmer opatrení, predovšetkým pokiaľ ide o nosenie či nenosenie rúšok a zamerať sa na rozmer ľudský, predstavujúci strach väčšiny obyvateľstva, z tejto možno povedať nevyspytateľnej choroby.“ (https:// zalobyvocistatu.sk/category/informacie-advokata/).
Právny štát je štát, v ktorom sa právo uplatňuje. Súdy sú miestom, kde sa právo uplatňuje, a tak sa chráni materiálny právny štát. Možno povedať, že povinnosťou súdu je zostať rezerváciou právneho štátu aj vtedy a tam, kde a keď sa nikde inde v štáte právo nedodržuje. Strach väčšiny obyvateľstva by mal byť pre súd významný dokiaľ sa obyvateľstvo bude báť, že príde o materiálny právny štát a výhody z toho plynúce v každodennom živote. Predsedníčka súdu, okresného či krajského, ktorá sa domáha, aby sudca upustil od uplatňovania práva s odôvodnením, že tak má urobiť, aby prekročil právny rozmer opatrení úradu kvôli strachu obyvateľstva z akéhokoľvek iného dôvodu ako zo strachu pred zrušením právneho štátu je dôvodom na odvolanie z funkcie predsedu súdu v každom štáte, ktorý nepredstiera, že je právnym štátom.
Predseda Súdnej rady SR uviedol, že prípad sudcu Miľana veľmi zaujme zahraničie.
Zaujať možno v dobrom aj v zlom.
V auguste 2020 polícia v mestskej časti Bruselu Anderlecht uložila pokutu mužovi, ktorý na verejnom trhovisku nenosil rúško. Súd rozhodol, že uložením povinnosti nosiť rúško kdekoľvek a kedykoľvek porušuje právo na slobodu pohybu. K tomu doplnil, že povinnosť nosiť rúško má povahu povinnosti, aká sa musí uložiť zákonom, nie vykonávacím predpisom ministerstva. Aj nedodržaním formy prameňa práva sa porušuje ústava.
Súd uviedol aj to, že právne úpravy ukladajúce povinnosť nosiť rúško by mali vzísť z ľudového hlasovania, a že pravidlá vymedzujúce túto povinnosť by sa mali obmieňať podľa spoločenských situácií a početnosti ľudí pohybujúcich sa na verejných miestach. „Rúško môže byť užitočné v boji s pandémiou. Avšak, existuje rozdiel v závislosti od toho, či ste na ulici sám alebo sa pohybujete v dave s mnohými inými ľuďmi. Ignorácia týchto rozdielov vytvorením pravidla ukladajúceho všeobecnú povinnosť je porušením zásady rovnosti a zákazu diskriminácie.“
(https://europe.infowars.com/brussels-judge-rules-mask-mandate-unconstitutional/).
Súdna rada sa zaoberala sudcom, ktorý odmietal nosiť rúško na pojednávania. Nosenie rúška, ktoré bruselský súd vyhodnotil ako protiústavné obmedzenie jednotlivca odporujúce zdravému rozumu, súdna rada posúdila opačne. Ako vážne môžeme očakávať, že zahraničie, ktoré zaujme prípad sudcu Miľana, tento prípad posúdi v dobrom?
Takýmto prístupom, ktorý sa opakuje „od súdu k súdu“ na Slovensku de facto zaniká súdna moc. Jej miesto preberajú inkvizičné zhromaždenia v talároch, ktoré vopred nepochybujú o vine človeka predurčeného na odsúdenie. Zvrat sa deje občas pod patronátom, inokedy pod vplyvom predsedu súdnej rady.
Podal návrh na disciplinárne potrestanie sudcu, ktorý dodržiaval zákon.
Príhoda sa opakuje v príbuznej rovine.
Predseda súdnej rady podáva návrh na morálne odsúdenie generálneho prokurátora za uplatnenie platného zákona.Text pomenoval Návrh STANOVISKO Súdnej rady Slovenskej republiky k uzneseniu generálneho prokurátora v zastúpení jeho námestníkom pod sp. zn. IV/3 Pz 22/2021/1000 zo dňa 31.08.2021.
Návrh Stanoviska uvádza o. i.:
„2. Súdna rada je ústavný orgán sudcovskej legitimity. Z tohto ústavného vymedzenia vyplýva povinnosť Súdnej rady neustále dbať na to, aby legitimita rozhodovania všeobecných súdov Slovenskej republiky nebola žiadnym spôsobom spochybňovaná, narušovaná alebo negovaná.
3. Za zásah do legitimity rozhodovania všeobecných súdov je potrebné považovať každý zásah vykonaný iným orgánom verejnej moci, ktorým sa odnímajú, rušia alebo negujú právne záväzné názory vyslovené vo výrokoch alebo v odôvodneniach rozhodnutí všeobecných súdov.
Podstatu skutkového stavu pre podanie návrhu Stanoviska možno zhrnúť takto:
„6. Tri senáty najvyššieho súdu právne uzavreli, že obvinenia osôb uvedených v spornom rozhodnutí generálneho prokurátora sú plne opodstatnené, zákonné a v nadväznosti na to existujú aj dôvody na ich väzobné stíhanie.
7. Generálny prokurátor v zastúpení jeho námestníkom uzavrel, že uznesenia o vznesení obvinenia sú v rozpore so zákonom, sporným rozhodnutím generálneho prokurátora teda došlo k odňatiu právnych účinkov uznesení troch senátov najvyššieho súdu.
8. Uznesenie § 363 Trestného poriadku však nedovoľuje taký výklad, podľa ktorého by generálny prokurátor bol oprávnený preskúmať alebo prehodnotiť právne závery vyslovené trestnými súdmi vrátane právnych názorov na opodstatnenosť vznesenia obvinenia voči konkrétnym osobám, prípadne nahradiť, na základe rovnakých skutkových a právnych okolností, právne závery trestného súdu vlastnými právnymi názormi.“
Zhrnuté a podčiarknuté: Generálny prokurátor uplatnil platný zákon v znení, ktoré zákon má. Pri tom interpretoval zákon inak ako to urobil najvyšší súd, zákon interpretoval nesprávne a zároveň tým znížil dôveryhodnosť súdnictva.
Škoda, že sa predkladateľ návrhu viac nezameral na vysvetlenie, čím prokurátor zníži dôveryhodnosť súdnictva, keď podá vlastný nesprávny výklad zákona. V štandardnom myslení by malo dôjsť k zníženiu dôveryhodnosti prokurátora, nie k zníženiu dôveryhodnosti najvyššieho súdu.
Pri všetkej úcte k profesorovi Mazákovi, jeho argumentácia je prinajlepšom výrazne zjednodušená, ak nie je zámerne účelová.
Právomoc súdu rozhodnúť spor o právo nie je monolit, do ktorého od začiatku do konca nesmie za nijakých okolností vstúpiť iný orgán verejnej moci, pretože ak to urobí, uprie súdu jeho nezávislosť. Aj sudcovia sú len ľudia, a preto sú omylní. V prípade potreby treba napraviť aj rozhodnutie súdu.
Nedostatok právomoci v materiálnom právnom štáte je obrovská prekážka. Okrem toho, že súdna rada nemá právomoc schváliť stanovisko, aké navrhol prijať predseda súdnej rady, jeho návrh naráža zároveň aj na prekážku zdravého rozumu.
V okolnostiach prípadu najvyšší súd nerozhodol o vine, ako to výslovne uvádza J. Mazák.
Policajný zbor urobil rozhodnutie, aké je predmetom úpravy zákona pre prípravné konanie. Tento predmet zákona predurčil aj predmet konania pred najvyšším súdom. Iba o tom rozhodol senát najvyššieho súdu.
Rozhodnutie o vzatí do väzby nie je rozhodnutím o vine a treste. Pri vzatí do väzby súd rozhoduje, či sa preukázala prítomnosť zákonom určených príčin pre obmedzenie osobnej slobody. Ak sa súd stotožní so zistením dostatočne závažných príčin pre obmedzenie osobnej slobody vzatím do väzby, neznamená to samočinné potvrdenie viny osoby obmedzenej na osobnej slobode. Aj počas väzby zadržanú osobu chráni prezumpcia neviny a žalobcu zaťažuje dôkazné bremeno preukázať vinu. Súd v meritórnom konaní na základe predložených dôkazov musí dôjsť k rozhodnutiu o vine obžalovaného. Rozhodovanie o vzatí do väzby, aj rozhodovanie o akejkoľvek inej otázke prípravného konania má iný predmet rozhodovania ako rozhodovanie o vine a treste.
Taký skúsený právnik ako prof. Mazák to určite vie veľmi dobre. Keď hovorí o zásahu do legitimity rozhodovania všeobecných súdov takým rozhodnutím iného orgánu verejnej moci, ktorým daný orgán neprípustne zasahuje do rozhodovanie trestných súdov o vine, buď odrazu zmenil tému a bez upozornenia na túto okolnosť sa vyjadruje k čomusi inému ako k uzneseniu sp. zn. IV/3 Pz 22/2021/1000, alebo chce súdnu radu oblafnúť, uviesť ju do omylu, priviesť ju k servilnosti, presvedčiť ju o dôvodnosti svojho Návrhu Stanoviska Súdnej rady Slovenskej republiky.
Súdna rada vyšla v ústrety návrhu profesora Mazáka, keď išlo o zdisciplinovanie sudcu Miľana a cez neho nepriamo všetkých sudcov. Na tomto skutkovom základe nemusí byť ďaleko k stanovisku, ktorým súdna rada označí uznesenie generálneho prokurátora za odňatie právomoci najvyššiemu súdu. Z disciplinárneho konania proti sudcovi Miľanovi je zrejmé, že pre členov súdnej rady je profesor Mazák natoľko výnimočnou autoritou, že jeho názor sa ľahko stane názorom celej súdnej rady.
Z pohľadu zdravého rozumu je hroziace stanovisko tragédiou spravodlivosti na Slovensku.
Od roku 1990 neubehol jediný kalendárny rok bez poukazovania na preťaženosť súdov. Tento jav sa dá prekonať jedine zabránením stavu, v ktorom súdy budú rozhodovať o všetkom a o každom návrhu orgánu verejnej moci. Je to rovnaké ako s ochranou ústavnosti. Právomoc chrániť ústavnosť má iba Ústavný súd SR, čo znamená, že jedine ústavný súd môže rozhodovať o tom, či orgán verejnej moci porušil ústavu. No každý orgán verejnej moci má povinnosť konať v súlade s ústavou, čo z istého hľadiska z každého orgánu verejnej moci robí prvosledový orgán ochrany ústavnosti, pretože každý orgán verejnej moci má povinnosť chrániť ústavu sám pred sebou. Rovnako je to s právomocou súdov. Aj tie musia pred preťažením chrániť všetky ostatné orgány verejnej moci uplatnením vlastnej právomoci.
Účelom rozhodovania súdov o vine a treste nie je zvyšovanie policajných štatistík o počte trestných vecí predložených súdu na rozhodnutie. Trestné stíhanie zasahuje do základných a ľudských práv človeka, vystavuje ho právnej neistote. Ak ide o štandardný exemplár ľudskej bytosti, vystavuje ho trestné stíhanie psychickým útrapám. Obavám o svoju budúcnosť. S mnohými legitímnymi záujmami je zlučiteľné, aby v tábore orgánov činných v trestnom konaní existoval subjekt s právami ochrancu zdravého rozumu, ktorý ak vidí, že proti obžalovanému niet dôkazov, zarazí jeho zbytočné stresovanie pokračovaním ďalších fáz nedôvodného trestného stíhania vopred odkázaného na neúspech.
Na Slovensku máme konkrétne skúsenosti so zneužívaním súdnej moci, ba aj orgánov činných v trestnom konaní vôbec, v politickom záujme z 50. rokov 20. storočia. Tie skúsenosti nie sú dosť zabudnuté ani dosť vzdialené v čase, aby sme mohli s istotou tvrdiť, že ďalšia vlna zneužívania prostriedkov trestného práva v politickom záujme je vylúčená. Všeličo naznačujú zoskupenia prepadových útvarov polície v tesnom závese nasledované výborne informovanými investigatívnymi žurnalistami, ich dvornými fotografmi a kameramanmi pri braní do väzby osôb s praxou v opozičných politických stranách. To všetko je dôvod pre zachovanie inštitucionálneho zabezpečenia zdravého rozumu pri uplatňovaní noriem trestného práva.
Takým subjektom podľa § 363 Trestného poriadku je generálny prokurátor. Nezaškodí pripomenúť, že spolu s právami a zdravím obžalovaného generálny prokurátor zároveň chráni verejný záujem na riadnom vyšetrení trestného činu. Rozhodnutie podľa § 363 Tr. poriadku je procesné. Má potenciál dočasného právneho účinku. Ak sa neskôr doplnia dôkazy o trestnej zodpovednosti obžalovaného, predchádzajúce uznesenie o vrátení veci do skoršieho štádia trestného stíhanianebráni podaniu obžaloby. Taký právny stav navodilo aj uznesenie generálneho prokurátora v zastúpení jeho námestníkom pod sp. zn. IV/3 Pz 22/2021/1000 zo dňa 31.08.2021.
Rozhodnutia súdnej rady sú rozhodnutiami kolegiátneho orgánu. A predsa nemožno predsedu súdnej rady profesora Mazáka vnímať ako toho, kto iba napĺňa zásaduJa nič, ja muzikant. Predkladá súdnej rade návrhy dubióznych a kontroverzných rozhodnutí. Vedie zasadnutia, na ktorých sa súdna rada dostáva k pochybným rozhodnutiam prijatým v hlasovaní. Hýri vyjadreniami typu „V čase núdzového stavu ústava neplatí“; „Covid-19 učí viac byť človekom než právnikom,“ aké sotva spĺňajú podmienky sudcovskej legitimity, ba aj účel deľby moci a existencie súdnej moci v štáte. Oveľa ľahšie by sa dali vnímať ako vyjadrenia pôsobiace proti sudcovskej legitimite.
Záver
Súdna rada zostala ľahostajná k dubióznym zmenám Ústavy Slovenskej republiky v ustanoveniach s dosahom na postavenie súdnej moci vykonaných ústavným zákonom č. 422/2020 Z. z.
Súdna rada nevydáva signál záujmu o výhrady Európskej sudcovskej asociácie k obmedzovaniu nezávislosti súdnej moci na Slovensku formulovaným v uznesení z 2. septembra 2021.
Súdna rada disciplinárne popravila sudcu Okresného súdu Zvolen JUDr. Dalibora Miľana za neochotu nadradiť pri uplatňovaní práva platný právny poriadok SR nad emócie verejnosti, politikov a novinárov.
Súdna rada smeruje k prekročeniu svojej právomoci vo vzťahu ku Generálnemu prokurátorovi Slovenskej republiky, aby sa zavďačila politickým stranám a držiteľom moci v štáte.
Súdna rada kolaboruje s politickou mocou v štáte a jej personálnym substrátom v orgánoch zákonodarnej a výkonne moci. O materiálnu nezávislosť súdov a sudcov nedbá.Možno vyvodiť, že súdna rada nerobí, čo má a koná, čo nemá.
Ohrozovanie materiálneho právneho štátu, deštrukcia jeho inštitúcií a uplatňovania právneho poriadku z dlhodobého hľadiska je na škodu všetkým, celej spoločnosti. Nielen politickej opozícii. To vyjde najavo neskôr. V súčasnosti sa koalícia cíti ako zvýhodňovaná nedôslednosťami v uplatňovaní práva a ešte viac neuplatňovaním práva. Aj na Titanicu sa na horných palubách radovali a oslavovali v čase, keď sa v podpalubí topili.
Záležitosť má odvrátenú stranu.
Podľa poslednej vety čl. 141a ods. 5 ústavy v znení ústavného zákona č. 422/2020 Z. z. predsedu, podpredsedu a člena Súdnej rady Slovenskej republiky možno pred uplynutím ich funkčného obdobia kedykoľvek odvolať. Predseda súdnej rady profesor Mazák sa dopustil toľkých závažných chýb vo vedení a riadení Súdnej rady SR, že v materiálnom právnom štáte by už vážne uvažovali o jeho odvolaní. Samozrejme, nevhodne vtipkujem. Chyby v uplatňovaní Ústavy SR a zákonov SR slúžia na prospech presadzovaniu záujmov vlády SR. Také chyby na Slovensku nezakladajú právnu zodpovednosť.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.