JUDr. Valeria Haščáková
JUDr. Miroslava Petrovičová LL.M
Mgr. Martin Škubla
Komu zvonia do väzby
„Na verejnosť prenikali informácie, že (...) orgány činné v trestnom konaní čakali na sudcu, ktorý sa v téme vyzná, pretože už riešil X podobných prípadov a netreba mu tému vysvetľovať. (...) ak je o niekom známe, že inklinuje k nejakému typu rozhodnutia, a preto sa čakalo práve na neho, to je pre mňa menej pochopiteľné a dobré. Princíp by podľa mňa mal byť taký, že by malo ísť o náhodný výber, nemalo by sa tam nijako špekulovať ani kalkulovať.“(Exčlen Súdnej rady SR Pavol Žilinčík počas panelovej diskusie na Slovenskej advokátskej komore dňa 26. 10. 2021)[i]
„Aj ja som v minulosti zachytil šumy, že si vyšetrovatelia vyberajú svojich sudcov.“„Nedávam si radiť od policajtov.“(predseda ŠTS Ján Hrubala k tvrdeniami svedka, že on mal byť tým „správnym sudcom,“ na ktorého sa čakalo s návrhmi v prípravnom konaní)[ii]
***
(1) Úvod
Pred rokom sme mohli byť svedkami toho, ako desiatky elitných policajtov obkľúčili a následne obsadili budovu istej spoločnosti. A do budovy následne pred objektívmi kamier eskortovali jej kľúčového nájomníka.
Kukláči mieria samopalmi na neozbrojených zamestnancov nájomníkovej firmy, zhadzujú na zem vrátnika. Kamera v serverovni dokonca zaznamená jedného z členov Lynx Commanda mieriaceho zbraňou ešte aj na server v ľudoprázdnej miestnosti.
Médiá velebia odvážnych vyšetrovateľov a prinášajú online fotky a videá z veľkolepej akcie proti nájomníkovi. Verejnosť tlieska. Politici píšu rezolútne facebookové statusy. Redaktor televízie spred budovy súdu referuje o precíznom rozhodovaní sudkyne vo väzobnej veci nájomníka, hoci sa odohráva za zatvorenými dverami. Sudkyňa dokonca podľa neho „ešte precíznejšie vypracováva odôvodnenie svojho rozhodnutia“; to odôvodnenie, ktoré v skutočnosti strany dostanú až o týždeň.[iii] No a keď vzatie do väzby oznámia, novinárske „biele vrany“ básnia o zlomení väzu jednému z najvplyvnejších ľudí na Slovensku, ktorého prípad prirovnávajú k Al Caponemu. A prežívajú pri tom predčasné Vianoce.[iv]
Nie, nehovoríme o akčných scénach z amerického filmu, ani o socialistickom filmovom žurnále mapujúcom monster procesy. Hovoríme o slovenskej realite a o trestnej veci Jaroslava Haščáka mediálne známej ako kauza „Arpáš“ (kauza údajného kupovania nahrávky Gorila od ex-riaditeľa SIS Ľubomíra Arpáša).
Koktail očakávaní a domnienok verejnosti aj médií, posilnených razantnosťou polície, rétorikou politikov aj prvotným rozhodnutím súdu, pomohol Haščákovej väzobnej kauze v rámci tzv. „protikorupčnej“ jesene 2020 vyšplhať sa na jeden z jej - napokon len - zdanlivých vrcholov. Vhodne pritom ilustrujúc ako silno je v slovenskom spoločenskom vedomí, aj vďaka „tvorcom verejnej mienky“,vpečatená predstava, že uplatnením väzby sa spravodlivosť presadzuje prinajmenšom z polovice a potom to už pôjde akosi samo, smerom k dosiahnutiu vopred určeného výsledku.
(2) O rok a niekoľko opravných prostriedkov neskôr
Emócie opadli, pocit predčasného „zadosťučinenia“ niektorých „opinion-makerov“ sa rozplynul a média si našli iné väzobné témy. Z pohľadu laickej verejnosti sa prípad zdanlivo akoby opäť ponoril do šera. Až na jednu nespochybniteľnú istotu, a tou je verdikt sťažnostného súdu, že Špecializovaný trestný súd zlyhal vo svojej kontrolnej funkcii ado väzby bezdôvodne poslal dvoch ľudí.
Vyvstáva preto otázka, ktorá už v médiách ani na „facebookoch“ nerezonuje. Ako je možné, že Špecializovaný trestný súd nevidel to, čo neskôr úplne jasne pomenovalo osem sudcov Najvyššieho súdu a generálny prokurátor?[v]) A najmä, či v prípade išlo o „bežné“ nezákonné rozhodnutie alebo o lapsus indikujúci systémovú poruchu. Takú, kde už nepostačí individuálna terapia (výrok opravnej inštancie), ale je potrebná systémová liečba.
(3) No tak si posedeli pár týždňov vo väzbe ...
Samozrejme, dá sa namietnuť, že chyby sa predsa stávajú. Posedeli si pár týždňov vo väzbe a pustili ich. Keby išlo o obyčajného človeka, nikto by to neriešil. Ak dáme bokom tých „pár týždňov“ (ktoré sa v inej verejne známej kauze natiahli na viac ako jeden a pol roka), námietke sa dá sčasti prisvedčiť. Známe prípady sú v hľadáčiku verejnosti, venujú sa im vychytení obhajcovia, celoštátne médiá a sú predmetom rozsiahlej verejnej diskusie.
Lenže, ak už na samom vrchole ľadovca, vo svetle reflektorov, existuje viacero obetí zneužitia inštitútu väzby, koľko je potom mediálne neznámych prípadov zlyhaní súdneho kontrolného systému?„Obyčajní ľudia“, ktorísi svoj čas vo väzbe odsedeli/odsedia bez záujmu médií, môžu zároveň okrem absencie verejného tlaku doplácať aj na menej kvalitné právne zastúpenie. Je aj preto pravdepodobné, že mnohé prípady „bežného“ zneužitia väzobného systému nezachytí filter sťažnostného, resp. ústavného súdu.
Zlyhávanie kontrolného systému vo väzobných veciach sa rozhodne netýka len pár verejne známych prípadov, a práve preto si zaslúži osobitnú pozornosť. A taktiež dôkladnú analýzu toho, akú vinu na zlyhaniach nesie zle nastavený systém a akú jednotlivé ľudské zlyhanie. Oba typy nedostatkov sú odstrániteľné, každý však iným spôsobom.
Mimochodom, ktorý z týchto faktorov viedol k zlyhaniu kontrolnej funkcie súdu vo väzobnej veci J. Haščáka a D. Arpášovej? Podľa nášho názoru, ako ďalej bližšie vysvetlíme, obidva už spomenuté. V tomto prípade totiž došlo k spojeniu
(i) systému, ktorý umožňuje, aby siorgány činné v trestnom stíhaní vopred vybrali sudcu pre prípravné konanie a
(ii) zásadných pochybení v rozhodovaní sudkyne Špecializovaného trestného súdu, ktoré neskôr, a to dokonca dvakrát, potvrdil aj Najvyšší súd.
(4) Sudcovia nie sú stroje - dôležitosť pravidiel prideľovania vecí
Tváriť sa, že je jedno, ktorému sudcovi vec napadne, znamená ignorovať to, že sudca je v prvom rade človek a až potomsudca.[vi] Už na vysokej škole študenti vedia, že nemusí byť jedno, ktorý učiteľ ich skúša. Univerzitné tamtamy vedia spoľahlivo sprostredkovať informáciu, ktorý z pedagógov vyžaduje príliš veľa a u koho „prelezie každý“.
A keď sme už pri kauze Gorila problém rozdielneho metra nevdojak ilustroval hrdina rovnomennej knihy Toma Nicholsona Peter týmto výrokom: „Museli sme to nejako zaobaliť do toho liehu. Zdôvodnenie napísal môj šéf. Sudca schváli skoro všetko. Musela by tam byť napísaná nejaká úplná hlúposť, aby to sudca neschválil.“[vii]) (Išlo o komentár k postupu Slovenskej informačnej služby pri získaní súhlasu súdu k odpočúvaniu. Predmetný súhlas súdu bol neskôr zrušený Ústavným súdom ako nezákonný).
Samozrejme, podobne ako pri skúšajúcich na univerzite, pre väčšinu sudcov rozhodujúcich o odpočúvaní určite nemôže platiť, že u nich prejde každá žiadosť, ktorá nie je práve „úplnou hlúposťou“.Takže opäť tu ide len a len o problém nízko nastavenej latky u niektorých z nich, ktorých si tak žiadateľ pre vybavenie svojej veci vie vybrať napr. podaním návrhu na súd v správny čas, prípadne celou batériou podaní, ktoré sa v krátkom čase ani riadne službukonajúcim sudcom vybaviť nedajú.[viii]) Potom naozaj „sudca schváli všetko“.
Práve na elimináciu zlyhávania ľudského faktoru pri prideľovaní súdnej agendy slúži v slovenskom právnom poriadku náhodné prideľovanie vecíprostredníctvom elektronickej podateľne. Podmienka náhodného výberu je splnená, ak sa má vec prideliť jednému z aspoň dvoch senátov, samosudcov alebo súdnych úradníkov. Jej cieľom je práve zabrániť tomu, aby bolo možné v konkrétnej veci ovplyvniť výber zákonného sudcu.
Z uvedeného pravidla existujú výnimky. Jednou je porucha samotnej techniky, umožňujúcej náhodné prideľovanie. Druhú definuje zákon ako „nemožnosť prideliť vec náhodným výberom, ak ide o potrebu pridelenia veci na rozhodnutie bez zbytočného odkladu“. Problém druhej výnimky začína výpočtom prípadov, v ktorých podľa zákona môže ísť o prípady bezodkladné (hoci vždy a za každých okolností v nich o bezodkladnú potrebu rozhodovania ísť nemusí) a pokračuje praktickým uplatňovaním tejto výnimky pri tvorbe a uplatňovaní rozvrhov práce jednotlivých súdov.[ix])
Aj rozhodovanie v tak závažnej otázke, akou je vzatie do väzby, spadá do okruhu týchto výnimiek. Návrhy prokurátora, o ktorých má sudca rozhodnúť, sa neprideľujú cez elektronickú podateľňu, ale v súlade s rozvrhom práce a spôsobom v ňom určenom.[x]) No i napriek upusteniu od elektronického prideleniaveci zákon o súdoch požaduje, „aby bola vylúčená možnosť ovplyvňovania pridelenia vecí“.[xi] A tu je pes zakopaný.
Rozpis služieb sudcov pre prípravné konania na Špecializovanom trestnom súde sa zvyčajne vytvára na obdobie pol roka, prípadne kratšie obdobie. Konkrétny službukonajúci sudca pre prípravné konanie (spolu s jeho zástupcom) sa určuje na obdobie jedného týždňa.[xii]) Pre veci rozhodované v režime „služieb“, teda aj pre rozhodovanie o návrhov na vzatie do väzby, je tak vždy na daný týždeň určený iba jeden sudca a jeden zástupca, ktorý preberie výkon služby v prípade náhlej prekážky na strane službukonajúceho sudcu (takou je v zmysle rozvrhu práce aj situácia, ak by si službukonajúci sudca nestihol z objektívnych príčin priebežne vybavovať svoje povinnosti, vtedy zastupujúci sudca nastúpi do služby popri službukonajúcom sudcovi).
Výsledkom takto nastaveného systému je to, že orgány činné v trestnom konaní vopred vedia, ktorý sudca pre prípravné konanie má v tom ktorom týždni službu. A to spravidla s takým časovým predstihom,[xiii] že si môžu načasovať vykonanie procesných úkonov tak, aby bol návrh na vzatie do väzby pridelený konkrétnemu sudcovi. Takému, ktorého práve daný orgán činný v trestnom konaní z rôznych dôvodov považuje za „vhodného“.
Rozumieme, že v situácii náhlymi okolnosťami determinovanej policajnej akcie, ktorá následne vedie k zadržaniu osoby pre niektorý z dôvodov väzby, je prípadné manažovanie výberu sudcu políciou obmedzené; je ním skrátka ten, kto aktuálne slúži. Lenže mnohé prípady väzobných stíhaní nie sú vyústením takéhoto typu policajných zásahov. Naopak, je očividné, že im zo strany silových zložiek predchádza dlhšia príprava. A v takých prípadoch vyvstáva naliehavá otázka, ako je zabezpečená zákonná požiadavka (podľa § 51 ods. 3 zákona o súdoch), aby bola „vylúčená možnosť ovplyvňovania pridelenia vecí“.
A keďže táto otázka ostáva bez odpovede aj v prípadoch, kedy silnejú indície, že načasovanie nebolo náhodné a ani nebolo výsledkom objektívnych okolností samotnej kauzy,potom sa nemôžeme čudovať, že aj v odbornej verejnosti sa čoraz viac rozširuje presvedčenie, že „procesné plánovanie“ je bežnou súčasťou práce orgánov činných v trestnom konaní.[xiv]) A že prokurátor v spolupráci s vyšetrovateľom termíny svojich zásahov a úkonov prispôsobujú vopred známemu rozvrhu služieb sudcov pre prípravné konanie.
Naviac, v súlade s princípom kontinuity, sudca pre prípravné konanie, ktorý rozhodol o vzatí obvineného do väzby, zostáva príslušný aj pre rozhodovanie o žiadosti o prepustenie obvineného z väzby, o návrhu na predĺženie lehoty trvania väzby a o mnohých ďalších úkonoch v prípravnom konaní. Správne zvolený sudca môže byť potom aj zárukou pohodlnej a nerušenej spolupráce vyšetrovateľa a prokurátora so sudcom v rámci celého prípravného konania. Samotná voľba sudcu a načasovanie úkonov sa tak stávajú dôležitým strategickým krokom vyšetrovateľa a prokurátora v priebehu prípravného konania.
(5) Ako to bolo v prípade „Arpáš“?[xv]
V stredu 25.11.2020, mimochodom deň po zadržaní Ľubomíra Arpáša v trestnej veci „Babylon“, kontaktoval advokáta M. Škublu kolega J., ktorého predtým kontaktovala vyšetrovateľka tímu Gorila v snahe získať kontakt na J.Haščáka. Krátko na to sa s M. Škublom spojila aj vyšetrovateľka samotná.
Vyšetrovateľka v telefonickej komunikácii pôsobila tak, že sa ozýva v (pre ňu) pomerne naliehavej záležitosti, keďže dostala od vedúcej tímu za úlohu, aby vec, ku ktorej sa mal konať výsluch J.Haščáka, bola vybavená do Vianoc. Z komunikácie M. Škubla vyrozumel, že vyšetrovateľka chce túto vec v tomto termíne aj procesne uzavrieť a chýba jej k tomu akurát výsluch J. Haščáka.
Vyšetrovateľka vo vysvetľovaní svojej záležitosti pokračovala tým, že aktuálne, keďže nikto z kolegov zo špecializovaného tímu nie je vraj k dispozícii, nemala ako získať kontakt na pána Haščáka, a preto si ho musí zháňať takýmto komplikovaným spôsobom.
J.Haščák bol pritom pred vyšetrovateľmi tímu Gorila vypovedať opakovane a tí si s ním vždy vopred v dostatočnom predstihu dojednávali termíny výsluchu, písomne, či telefonicky. Aj preto uvedený krkolomný spôsob kontaktovania služobne novej členky špecializovaného tímu M. Škublu prinajmenšom prekvapil, ale prijal vyšetrovateľkino vysvetlenie.
Vyšetrovateľkou tvrdená naliehavosť veci sa javila zvláštna aj v kontexte toho, že malo ísť o výsluch podľa § 196 ods. 2 Trestného poriadku ohľadom doposiaľ (v tom čase viac ako dva roky) nevybaveného trestného oznámenia Nadácie Zastavme korupciu ešte z roku 2018 (!!!).[xvi]
J. Haščákovi boli následne prostredníctvom M. Škublu vyšetrovateľkou ponúknuté termíny výsluchov. Avšak výlučne v týždni od 30.11.- 6.12.2020. Možnosť účasti na výsluchuv čase pred alebo po tomto časovom úseku vyšetrovateľka jednoznačne odmietla. Vyšetrovateľka zároveň trvala na tom, aby sa výsluch uskutočnil v dopoludňajších hodinách, keďže ako uviedla, takýto úkon bude nejaký čas trvať.
Napokon však – prekvapivo - akceptovala skorší z dvoch navrhnutých termínov (1.12.2020 o 15:00 a 3.12.2020 o 8:30), ktoré jej J.Haščák ponúkol počas ňou preferovaného týždňa. A to aj keď išlo o poobedňajší termín.
Ako sa neskôr ukázalo, doobedňajší termín by mal svoje opodstatnenie, lebo to, čo malo v skutočnosti „dlhšie“ trvať, bol nie výsluch v predprípravnom konaní, ale zadržanie J.Haščáka, prehliadka kancelárskych priestorov v Digital Parku II a jeho výsluch už v postavení obvineného v inej trestnej veci („Arpáš“). Tieto skutočne zamýšľané a vopred pripravené úkony (obvinenie a príkaz na vykonanie prehliadky doručené o 16., resp. 17. hodine J.Haščákovi mali cca 30 strán textu) napokon skončili až nadránom dňa 2.12.2021 zrejme aj vďaka tomu, že zadržanie J. Haščáka sa uskutočnilo „až“ o 16.00 hod.
Priebeh výsluchu J.Haščáka dňa 1.12.2020 vo veci trestného oznámenia spomenutej nadácie len umocnil celkový dojem z aj inak veľmi neštandardného správania vyšetrovateľky. Obsahovo pripomínal nešikovný pokus o zdržovaciu taktiku. Vyšetrovateľka sa pýtala na skutočnosti, ktoré jej už museli byť známe,[xvii] mnoho pripravených otázok (ktoré mala na papieri napísané pred sebou) ani nepoložila (sama uviedla, že sú zbytočné) a celý výsluch aj s poučením a“small talkom” trval necelú hodinu. To bolo úplne v rozpore s pôvodne avizovaným dlhším časom trvania výsluchu.
„Výsluch“ bol ukončený podpisom zápisnice zo strany inej vyšetrovateľky - vedúcej tímu Gorila (ako svedka úkonu). Tá ihneď po podpise zápisnice opustila miestnosť, aby sa vzápätí vrátila v sprievode ozbrojených príslušníkov polície, už ale za účelom doručenia obvinenia a zadržania J. Haščáka, ktoré, ako sa neskôr ukázalo, bolo naplánované na 16.00 hodinu. Na tú istú hodinu bol naplánovaný aj začiatok veľkolepej prezentácie sily a mediálnej šou v jednom - tzv. “bezpečnostnej prehliadky” v priestoroch spoločnosti Penta. (Do dnešného dňa nebolo zo strany zodpovedných osôb poskytnuté vysvetlenie, čo to vlastne tá „bezpečnostná prehliadka“ je a ktorá právna norma takýto inštitút upravuje.) Pre úplnosť uvádzame, že návrh na vzatie do väzby J.Haščáka bol podaný dňa 3.12.2020 a rozhodnutie ŠTS o väzbe bolo vydané nasledovný deň, t.j. 4.12.2020.
Ak celú záležitosť hodnotíme s odstupom času a z pohľadu „širšej spoločenskej perspektívy“, odmietnutie termínu dňa 3.12.2020 vyšetrovateľkou, malo svoju, hoci svojskú, logiku. V dňoch 5. - 6.12.2020 totiž rozhodovala tá istá sudkyňa pre prípravné konanie vo veci Milan Lučanský a spol. (akcia Judáš). Išlo o sedem obvinených. Z hľadiska hospodárnosti a zaťaženosti sudkyne ŠTS bolo zrejme potrebné vec J.Haščáka a D.Arpášovej vybaviť skôr. Čo takéto viac ako len indície vypovedajú o procesnom plánovaní, škoda dodávať.
Prízvukujeme, že Trestný poriadok úkon simulovania výsluchu osoby, hoci aj v predprípravnom konaní, za účelom jej pohodlného zadržania a obvinenia v inej veci, nepozná. Ak sa takýto úkon navyše uskutoční podľa vopred stanoveného časového harmonogramu zosynchronizovaného nielen s inými zložkami polície a prokuratúry, ale aj s médiami, nasvedčuje to tomu, že vyšetrovateľky k výkladu vlastných oprávnení pristupujú v duchu hesla „účel svätí prostriedky“.[xviii] Taká zásada však zatiaľ, vďaka bohu, nie je súčasťou nášho trestného práva procesného, a aspoň na papieri platí zásada stíhania len zo zákonných dôvodov (a spôsobom, ktorý stanoví zákon).
(6) Molotovov koktejl - keď sa zle nastavený systém spojí so zlyhaním ľudského faktora
Aby sudca pre prípravné konanie mohol obvineného vziať do kolúznej väzby, musí byť presvedčený, že trestné stíhanie nie je (laicky povedané) postavené „úplne na vode“ a že existuje reálne riziko marenia vyšetrovania zo strany obvineného. Obe tieto podmienky musia prokurátor a najmä súd rozhodujúci o väzbe presvedčivo a konkrétne zdôvodniť.
A tu sa dostávame do šedej zóny polemík o tom, kedy je a kedy nie je rozhodnutie o väzbe konkrétne a presvedčivé. Jednoduchšie, než definovať odpoveď na túto otázku pozitívnym spôsobom, obvykle býva prístup opačný – definovať kedy rozhodnutie týmto požiadavkám rozhodne nezodpovedá.
Aj bez rozsiahlych právnych analýz je zrejmé, že poslať človeka do väzby len preto, že pred viac ako pätnástimi rokmi vykonával nejakú prácu, je arbitrárne. Práve to sa však v prípade Dany Arpášovej stalo. Dôvodom na kolúznu väzbu v jej prípade bola totiž skutočnosť, že pred pätnástimi rokmi pracovala v Slovenskej informačnej službe. Keďže mala znalosť metód vyšetrovania a dokumentovania trestnej činnosti a získala kontakty na iných príslušníkov Slovenskej informačnej služby, sudkyňa považovala za potrebné túto – mimochodom - onkologickú pacientku, stíhať väzobne. Len pre úplnosť pripomeňme, že pani D. Arpášová odišla z tajnej služby v auguste 2006, t.j. uvedené schopnosti, skúsenosti a kontakty si podľa mienky sudkyne udržala aj po 14 rokoch, hoci v konaní nebol produkovaný žiadny dôkaz, že by aj naďalej udržiavala kontakty s bezpečnostnou komunitou.
Je zrejmé, že takto všeobecne formulovaný väzobný dôvod je možné vztiahnuť aj na všetkých policajtov, prokurátorov, sudcov, ale aj advokátov. Všetci z nich majú značnú znalosť metód vyšetrovania a dokumentovania trestnej činnosti, a zároveň pri výkone svojej profesie prišli do kontaktu s množstvom osôb z tejto oblasti.
Hádam aj preto nedávne rozhodnutie Ústavného súdu vo veci R. Kuruca,[xix] ktorý razantne odmietol založenie kolúzneho dôvodu len na „abstraktných dohadoch“ spojených výlučne s minulým pracovným pôsobením obvineného, ukončí pochybnú prax tých špeciálnejších zložiek prokuratúry, ktoré prezumujú väzobné dôvody, pokým nie sú konkrétne vyvrátené, v duchu zásady „príležitosť robí zlodeja“.[xx]
A možno práve v nadväznosti na predmetné rozhodnutie Ústavného súdu, tá istá sudkyňa už pri rozhodovaní o väzobnom stíhaní bývalých policajtov a príslušníkov KUFSu (akcia Agentúra) argumentuje úplne opačne ako pred rokom argumentovala v prípade D. Arpášovej. A to tak, že „na posadenie obvinených do väzby nestačí argument o tom, kde v minulosti pracovne pôsobili“[xxi].
Rozhodnutie stíhať väzobne J. Haščáka bolo zase odôvodnené okrem iného tým, že v portfóliu Penty sú aj médiá. Z toho potom vyplynul záver o existencii dôvodnej obavy, že by mohol „systematicky a sofistikovane usmerňovať vydavateľskú činnosť tak, aby výsledkom bolo zosúladenie výpovedí svedkov a obvinených vjeho prospech“. Ak by tento dôvod mal vyhovovať požiadavke konkrétnosti a presvedčivosti, potom by na základe obdobných dôvodov bolo možné väzobne stíhať nielen majiteľov médií, ale aj novinárov samotných. Keďže tí sú často ešte vplyvnejší ako samotní majitelia - a verte, či nie - podaktorí z nich sa trestné veci ovplyvňovať aj snažia.[xxii] Tento väzobný dôvod by tiež mohol byť použitý aj na blogerov, instagramovo-facebookových prispievateľov a všetkých, ktorí sa vo verejnom priestore vyjadrujú a majú častokrát mnohonásobne väčší dosah na verejnú mienku než „mainstreamoví“ novinári.
Veľmi zlým vtipom bol však ďalší dôvod väzobného stíhania, ktorý chcel byť naplnením materiálnej podmienky väzby v podobe dôvodnosti trestného stíhania. Trestné stíhanie v kauze Arpáš totiž založila vyšetrovateľka na neoverenom texte anonymného pôvodu, ktorý sa objavil na internete. Inak povedané, na klebete. Ale aj tá klebeta nebola len taká obyčajná.
Ešte raz a pomaly. Kým v iných väzobných kauzách má prokuratúra aspoň kajúcnika, hoci len jediného, neprevereného, svedčiaceho pritom o niečom, čo počul na chodbe Justičáku, v tomto (Haščákovom, Arpášovej) prípade nebol ani len tento dôkazný kajúcnický „luxus“ s inak neprevereným svedectvom z druhej ruky (ktoré mimochodom stačí, hoci len dočasne, aj na stíhanie napr. sudcu Najvyššieho súdu[xxiii]).
V Haščákovej kauze si OČTK totiž museli vystačiť len s anonymnou informáciou z marca 2007 neznámeho pôvodu, obsahujúcou tvrdenie neznámej osoby, že iná, v informácii menovaná osoba mala tvrdiť, že má (ďalšiu) informáciu o tom, že isté nahrávky boli vynesené z tajnej služby a „predané“ obvinenému za úplatok od ďalšieho obvineného.
Polícia však nemala k dispozícii ani len svedectvo tejto „inej menovanej“ osoby, ktoré by najskôr ukázalo, že aj táto osoba – ak vôbec – má informácie zase len z druhej alebo možno tretej prípadne aj štvrtej ruky. Prinajmenšom opak (že by mala o nich priamu vedomosť) zo zistení polície nevyplýval.
Inak povedané, polícii postačilo na internete napísané, svedeckou výpoveďou ani inak neverifikované domnelé „svedectvo“ z tretej (!!!) ruky. Navyše svedectvo staré údajne 13 rokov a na internete zverejnené 9 rokov, ktoré za toto časové obdobie stíhajúce štátne orgány nepreverili. Polícia mala teda tvrdenie neznámej osoby, že istá iná, už známa osoba mala niečo tvrdiť, čo najskôr ani sama „nenavnímala“ svojimi zmyslami a nebolo ani zrejmé, aké informačné zdroje k takýmto tvrdeniam vôbec má, ak teda tieto tvrdenia vôbec niekedy vyslovila. A toto „tvrdenie“ použila polícia na obvinenie a prokuratúra so súhlasom sudkyne pre prípravné konanie aj na väzobné stíhanie. A urobili tak nielen bez preverenia svedectva o obsahu takejto informácie, ale aj bez samotného získania takéhoto svedectva.
Keďže dôsledné overenie uvedenej informácie mohlo viesť k zisteniu, že šlo o tzv. „spravodajskú informáciu“ (to sa v anonymnej informácií tvrdí, hoci celý a úplný obsah tvrdenej spravodajskej informácie z 19.3.2007 nebol nikdy predložený), treba si pripomenúť, čo to spravodajská informácia– v tomto prípade z dielne spravodajskej služby - vlastne „dôkazne“ je. Asi najlepšie je citovať nášho súčasného ministra vnútra Romana Mikulca, keď hodnotil spravodajskú informáciu tajnej služby o údajných praktikách vyšetrovateľov NAKA: „Spravodajská informácia má ďaleko od dôkazu, podozrenia sa musia preveriť.“[xxiv] A v Haščákovej a Arpášovej kauze bolo treba navyše preveriť aj to, čo vôbec táto spravodajská informácia hovorí, keďže jej celý obsah nebol známy.
A hoci súd v konaní o väzbe dôvodnosť trestného stíhania hodnotí len veľmi povrchne, pochybenie, ktorého sa v tomto smere dopustil Špecializovaný trestný súd, bolo tak zjavné, že sťažnostný súd považoval za potrebné pripomenúť Špecializovanému trestnému súdu, že dôvodnosť trestného stíhania nie je možné oprieť len o klebetu, naviac nijako neoverenú.
V prípade trestného stíhania D. Arpášovej bola absencia dôvodnosti trestného stíhania ešte viac vypuklejšia. A napriek kritike v rozhodnutí sťažnostného súdu sa dovolanie ministerky spravodlivosti podané voči tomu rozhodnutiu opätovne s otázkou dôvodnosti stíhania D. Arpášovej vôbec nevysporiadalo. Ako totiž uviedol dovolací senát Najvyššieho súdu dňa 20.9.2021: „pokiaľ ide o obvinenú PaedDr. Danu Arpášovú, v dovolaní absentuje akákoľvek argumentácia smerujúca k dôvodnosti trestného stíhania obvinenej, keďže ministerka sa výlučne zamerala na osobu obvineného Mgr. Jaroslava Haščáka.“
Aj vzhľadom na tento očividne zneužívajúci prístup štátnej mašinérie voči obvinenej D. Arpášovej je možné klásť si už ani nie otázku, do akej miery zavretie manželky Ľ. Arpáša do väzby a neskoršie naťahovanie neistoty ohľadom jej väzby pomocou lajdácky koncipovaného dovolania (4.12.2020 – 20.9.2021) bolo formou nátlaku na skôr väzobne stíhaného Ľ. Arpáša, lebo nepochybne toto väzobné stíhanie aj neskoršie dovolanie takýmto prostriedkom hrubého nátlaku voči nej (a nemu) bolo; inak sa totiž nedá logicky vysvetliť. Ale otázku treba položiť inak: akú mieru rešpektu k obvinenému ako ľudskej bytosti nadanej ľudskými právami a nespochybniteľným právom na zachovanie svojej dôstojnosti a osobnej integrity vôbec požívajú tí, ktorí boli ochotní sa pod takéto procesné úkony vôbec podpísať, keď sa neobťažovali – zrejme pre zaneprázdnenosť inými kauzami - vysvetlením, v čom má spočívať dôvodnosť trestného stíhania D. Arpášovej, ktorej väzbu navrhovali.
Pokiaľ sa totiž stane ľudská bytosť, jej elementárna dôstojnosť, len prostriedkom pre dosahovanie procesných cieľov, tak takúto „spravodlivosť“ si naozaj štát môže obrazne povedané strčiť za klobúk.
(7) O dva týždne neskôr - dvojitý kilometer
O dva týždne neskôr tá istá sudkyňa rozhodovala v kauze „Slovenský Texas“ alebo „JOPI“. S prípadom „Arpáš“ túto vec spája osoba sudkyne, ktorá mala po dvoch týždňoch už opäť nariadenú pohotovosť po kontroverznej zmene rozpisu služieb.[xxv] A zároveň ich spája skutočnosť, že otázky, s ktorými sa orgány činné v trestnom konaní a aj sudca museli v oboch kauzách vysporiadať, boli obdobné. Tiež bolo zaujímavé, že v oboch prípadoch vzniklo podozrenie z procesného plánovania; v kauze slovenských Texasanov zaisťovacie úkony, ktoré pre neprítomnosť štatutárov dňa 30. 11. 2020 neviedli k ich zadržaniu, boli dovŕšené o dva týždne, 14.12.2020, v prvý deň mimoriadne pridelenej služby tej istej pohotovostnej sudkyne.
Ale to všetko bola zrejme len náhoda a zdanlivá podobnosť (aspoň tomu chceme veriť), veď napokon aj súd k tejto druhej veci pristúpil diametrálne odlišne. Keďže každý prípad má svoje špecifiká.[xxvi]
V oboch prípadoch sa rozhodovalo o väzobnom stíhaní pre niekoľko rokov staré skutky. V kauze Arpáš bol odstup od údajného spáchania skutkov 15 rokov, v kauze JOPI 2 roky. Obhajoba v oboch prípadoch argumentovala tým, že po tak dlhom čase už neexistuje riziko kolúzie. V prípade Arpáš tento časový aspekt a námietky obhajoby súd ignoroval. V prípade JOPI už tento aspekt pri zamietnutí návrhu na väzbu zavážil napriek 7-krát kratšej dobe, o ktorú sa opieral.
V oboch prípadoch bola obava z kolúzneho konania odôvodňovaná aj charakterom trestnej činnosti, ktorá bola predmetom vyšetrovania. V kauze Arpáš prokurátor skutky, pre ktoré bolo vznesené obvinenie, charakterizoval ako kolúzne (získavanie spravodajských informácií, ich zbieranie a využívanie vo vlastný, aj majetkový prospech). V kauze JOPI iný prokurátor uvádzal, že je dôvodné predpokladať, že obvinení sa kolúzneho konania dopustili už tým, že si korupčným správaním zabezpečovali postupy v trestnom konaní vo svoj prospech a snažili sa aj o zamedzenie ďalších štátomocenských opatrení voči nim, čím vzniká opodstatnená obava, že takto môžu postupovať a pôsobiť aj voči iným svedkom, alebo iným spôsobom mariť objasňovanie ich trestnej činnosti.
V kauze Arpáš sa sudkyňa v plnej miere s argumentmi prokurátora stotožnila: „z doposiaľ zadovážených dôkazov vyplýva logický záver, že obvinení mali v tejto trestnej veci konať sofistikovaným spôsobom, aj za pomoci ďalších osôb a je daný predpoklad, že s nimi aj naďalej spolupracujú“. Ktoré ďalšie osoby to mali byť už sudkyňa bližšie nešpecifikovala. Rovnako ako nebolo bližšie zdôvodnené čo to bol za „predpoklad“, ktorý podporil neoblomný záver sudkyne o bližšie neurčenej spolupráci.
V kauze JOPI tá istá sudkyňa uviedla: „pokiaľ išlo o tie aktivity obvinených, ktoré označoval prokurátor za už kolúzne a ktoré zároveň tvorili konkrétny podklad pre vznesenie obvinenia, súd sa stotožnil s názorom obhajoby, že tieto ešte budú podľa skutočností známych z vyšetrovacieho spisu predmetom vyšetrovania“.
V oboch prípadoch neboli špecifikované osoby, voči ktorým mala byť daná obava z kolúzneho správania. Tento nedostatok bol obhajobou namietaný v oboch kauzách. Ako dôvod pre nevzatie obvinených do väzby však bol sudkyňou zohľadnený len v kauze JOPI. V kauze Arpáš sudkyňa potrebu ešte raz vypočuť už vypočutých svedkov a vypočuť aj rad (nekonkretizovaných) ďalších naopak považovala len za ďalší dôvod kolúznej väzby.
V tomto smere si nemožno odpustiť nasledovnú úvahu: Asi ťažko možno očakávať, že by svedkovia, ktorí už raz boli v konaní vypočutí, menili svoje výpovede. Ibaže by im k tomu niekto dal pádny dôvod. J.Haščák ani D.Arpášová tak však nemali žiadnu motiváciu robiť, pretože doposiaľ vypočutí svedkovia vôbec nepotvrdzovali podozrenia voči nim. Ak teda J.Haščák a D.Arpášová nemali motiváciu svedkov ovplyvňovať, a napriek tomu boli vzatí do väzby, potom je na mieste si položiť otázku, či skutočným cieľom tohto postupu nemohlo byť naopak vytvoriť priestor pre spoluprácu zo strany v tom čase už v inej veci väzobne stíhaného obvineného Ľubomíra Arpáša.
Takýto dojem podporuje aj ďalší postup orgánov činných v trestnom konaní, ktoré Ľ. Arpáša vypočuli až po tom, čo jeho manželka, onkologicky chorá pacientka, bola sedemnásť dní väzobne stíhaná. Aký bol dôvod čakať 17 dní na výpoveď osoby, ktorá bola plne v moci orgánov činných v trestnom konaní? A keď Ľ.Arpáš ani potom ako mu zo strany orgánov činných v trestnom konaní bol dopriaty tento veľký časový priestor na to, aby si dobre premyslel, ako bude vypovedať, vo svojej výpovedi nepotvrdzoval skutočnosti uvádzané v obvinení, vyšetrovateľka jeho výsluch prerušila a odročila bez položenia jedinej otázky. A do dňa zrušenia obvineniajeho výsluch nedokončila.
Takýto dojem ďalej podporuje aj ponuka „spolupráce“ J. Haščákovi, adresovaná už dňa 2.12.2020 osobou, ktorej dnešné postavenie takéto ponuky už umožňuje obvineným predkladať celkom oficiálne, hoci v tom čase to bol náš kolega obhajca. Informácia o „ponuke na spoluprácu“ bola obsahom obhajobných podaní vo veci „Arpáš“.
(8) Konečná zastávka – prosím vystúpte
Jedným z hlavných princípov práva pôsobiacim naprieč celým spektrom právnej úpravy je princíp právnej istoty. Ten sa v trestnom konaní premieta najmä do záruky, že v skutkovo obdobných situáciách sa k ich riešeniu bude pristupovať podobne. Preto, ak tá istá sudkyňa v dvoch prípadoch s časovým odstupom dvoch týždňov vyhodnotila obdobné otázky rozdielne, je legitímne sa pýtať, prečo?
Ďalší z kľúčových princípov je „fair trial“. Bez naplnenia garancií spravodlivého procesu už niet väzobného práva, existuje len väzobná svojvôľa. Pri aplikácii podmienok väzobného stíhania tak zohráva kľúčovú rolu to, či pracovník justície, plniaci si služobné povinnosti v pohotovostnej službe, je aj naozaj zákonným a nezávislým SUDCOM.
Musí byť v prvom rade zákonným sudcom, vybratým v súlade s rozvrhom práce, na základe pevných pravidiel rozdeľovania súdnej agendy, a nie sudcom ad hoc „nominovaným“ vyšetrovateľmi a prokurátormi, či predsedom súdu v dôsledku účelovej zmeny rozpisu služieb. A to bez ohľadu na charakter očakávaní, ktoré sú s takouto „nomináciou“ spojené. Ako uviedol aj P. Žilinčík (vyššie cit.), žiadne takéto „vyčkávanie na sudcu“ nie je v poriadku. Naozaj žiadne.
A, v druhom rade, keď sa zavrú dvere na „pojednávačke“ (výsluchovej miestnosti), má nechať za nimi všetky iné motivácie ako tie, ktoré môže legitímne zohľadniť ako sudca. Obvinený a prokurátor sú pre neho stranou, sudca neasistuje pri presadzovaní trestnej politiky, ani nestíha páchateľa. Vedie proces tak, aby vyrovnával a nie prehlboval faktickú nerovnosť „zbraní“ oboch strán, aj tej mocensky disponovanej, aj tej slabšej. S pokorou prijíma široké diskrečné oprávnenia, ktoré mu de facto štát pri rozhodovaní o väzbe zveruje a pri ich uplatňovaní nepresadzuje zásadu in dubio pro väzba.
To, ako sa sudca zhostí uvedených úloh, sčasti nemá obvinený ani verejnosť možnosť ako kontrolovať, iba ak nepriamo, na základe správania sa sudcu vo výsluchovej miestnosti a odôvodnenia jeho rozhodnutia. Čo je potom aj preto potrebné dôslednejšie kontrolovať, je okrem kvality odôvodnení rozhodnutí zachovanie zásady zákonného sudcu, t.j. čistota jeho nominácie.
A práve jej porušovanie, ale aj obchádzanie, zľahčovanie, dokonca až nivelizovanie v praxi niektorých predsedov súdov (napr. nezverejňovanie rozpisov pohotovostných služieb na ŠTS) je tým prvým zle zapnutým gombíkom na kabáte spravodlivosti. Ťažko sa buduje dôvera k súdnictvu tam, kde vládne kabinetná justícia. O to viac, ak súd s jednou zo strán sídli v tej istej budove, do ktorej zákutí druhá zo strán nevidí.
Téma tzv. „vláčikov“, teda koordinovaného postupu orgánov činných v trestnom konaní a sudcov za účelom väzobného stíhania obvinených nie je nová. Nakoniec, ako sme už citovali, aj sám šéf Špecializovaného trestného súdu v rozhovore pre médiá priznal, že v minulosti zachytil šumy, že si vyšetrovatelia vyberajú svojich sudcov[xxvii])a obdobne sa vyjadril aj člen Súdnej rady Slovenskej republiky P. Žilinčík.[xxviii] Mediálne vyjadrenie šéfa Špecializovaného trestného súdu vyznieva ako zle maskovaný pokus o bagatelizovanie situácie v reakcii na kritiku zo strany verejnosti. Ak by to totiž mal byť problém, očakávali by sme jeho riešenie. Lebo už len samotná existencia takýchto pochybností zásadným spôsobom nabúrava dôveru občanov v právny štát.
Nechce sa nám totiž veriť, že by nastavenie systému prideľovania (väzobnej) agendy prípravného konania inak ako podľa zvykového pravidla týždenných intervalov služieb nariadených vždy jednému sudcovi, a totiž tak, aby v čo najväčšej miere eliminovalo riziko ovplyvňovania prideľovania vecí, nebolo v podmienkach slovenskej súdnej správy realizovateľné. Minimálne pokúsiť sa o to treba, zákon o súdoch to v § 51 ods. 3 napokon ukladá, vrátane povinnosti premietnuť spôsob ako zabezpečiť pri tejto agende neovplyvňovanie vecí, do rozvrhu práce.
Navyše, týždenná rotácia služieb je azda vhodná pre krajiny s vysokou kultúrou súdnictva a úradu štátneho zástupcu, nie však v krajine, kde sa opakujú podozrenia z vyčkávania na tých správnych sudcov. Veď takéto podozrenie bolo oficiálnym dôvodom zmeny službukonajúceho sudcu, keď ten novo ustanovený potom rozhodoval vyššie opísanú kauzu „slovenský Texas“.
Jednou z možností korekcie aktuálnej praxe pohotovostných služieb je súbežné slúženie dvoch sudcov, keď jeden z nich je beztak vždy ustanovený ako zástupca, t.j. s nastúpením do služby musí počítať. Náhodilosť výberu sudcu by bola zabezpečená výberom medzi nimi. Toto je preferovaný variant, či už sa náhodnosť výberu zabezpečí elektronickou podateľňou alebo inými metódami ako napr. pri technickej poruche e-podateľne. Pri technickej poruche mimochodom platí tá istá povinnosť ako pri väzobných veciach, kedy sa z dôvodu bezodkladnosti možno e-podateľni vyhnúť – zákon ukladá rovnakými slovami rovnakú povinnosť (§ 51 ods. 3 a 9 zákona o súdoch“ – „veci sa prideľujú / budú prideľované v súlade s rozvrhom práce spôsobom určeným v rozvrhu práce tak, aby bola vylúčená možnosť ovplyvňovania pridelenia veci“.
Ďalšou možnosťou je skrátenie intervalov striedania služieb a / alebo rozdelenie služby medzi sudcov so službami iba v dennom pracovnom čase a medzi sudcov slúžiacich iba v režime pracovnej pohotovosti (medzi pracovnými zmenami), ako je tomu na niektorých českých súdoch. Mimochodom, ako sa dá reálne a plnohodnotne slúžiť 7/24 hodín so zabezpečením dosažiteľnosti sudcu, hoci je medzi pracovnými zmenami „len“ pracovná pohotovosť? Počas denného pracovného času musí byť sudca (aspoň na ŠTS) na pracovisku a čo potom urobí, ak každý deň napr. od 15.00 do polnoci dostane sériu návrhov podľa § 5 ods. 2 zákona č. 166/2003 Z.z. o ochrane súkromia pred odpočúvaním, o ktorom treba rozhodnúť do 12 hodín? Nebude celý týždeň spať?
Pravidlá musia skrátka zaručiť - bez toho, aby rozpis služieb stratil charakter verejne prístupného dokumentu - aby bolo komplikované a neisté si zo strany prokuratúry, SIS, či iných žiadateľov vyberať vopred službukonajúceho sudcu, keďže nikto nemôže reálne slúžiť 7/24 hodín nepretržite, ale sudcovia pokiaľ aj nebudú viacerí slúžiť súbežne, sa musia striedať (a aj do toho striedania sa dá zakomponovať prvok náhodnosti).
Rovnako aj zmeny už vydaného rozpisu služieb počas kalendárneho roka by mali byť možné len z objektívnych dôvodov a výnimočne, nie ako výsledok diskrécie predsedu súdu o otázke, či je taký Dr. XY kompromitovaný výsluchom kajúcnika v prípravnom konaní, alebo sudca Dr. QZ spochybnený podaným disciplinárnym návrhom (ktorý, mimochodom, neviedol k dočasnému pozastaveniu výkonu funkcie sudcu). Je absolútne neprípustné prenášať etické hodnotiace úsudky, aj keby boli inak opodstatnené, do tvorby technického pravidla rozvrhu práce, akým je rozpis služieb; zmeny rozvrhu práce nemôžu predsa slúžiť ako kvázidisciplinárne opatrenie, nech by ním bolo iba „pozastavenie“ služieb pre podozrenie z etického prehrešku sudcu! Na čo tu máme potom disciplinárne súdnictvo?!
Zároveň pokiaľ vzniknú dôvodné pochybnosti o vytvorení vláčiku, o manipulovaní rozvrhu konkrétnou praktikou bezpečnostných zložiek, malo by sa v súlade s teóriou zdania vyjsť z predpokladu, že zásada pridelenia veci zákonnému sudcovi bola porušená, pokým súd/štát nepreukáže opak (obrátené dôkazné bremeno). Spravodlivosť musí byť nielen vykonávaná, ale aj ako spravodlivosť vnímaná (teória zdania).[xxix]
Mimochodom, ak je systém dlhodobo nastavený tak, že s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou väzobná vec napadne len jednému, vopred známemu sudcovi, počas relatívne dlhého intervalu (7 – 8 kalendárnych dní), budí to dojem, že je takto asi nastavený zámerne.
Lebo ani organizačné obmedzenia, či „pracovnoprávne“ hľadiská striedania pohotovostných služieb, resp. personálne poddimenzovanie na niektorých súdoch nemôže ospravedlniť to „zababušenie sa“ do zvykového pohodlia existujúceho systému, keď ten tak zjavne a očividne odporuje zákonu aj judikatúre a neposkytuje záruky proti zneužitiu.
A ani obava z dopadov priznania, že zlyhávanie pri prideľovaní vecí má systémový,[xxx] nie individuálny charakter, nemôže viesť k uprednostňovaniu statusu quo. Pretrvávanie nevyhovujúceho, ba dokonca protiústavného systému je totiž dlhodobo neudržateľné, ústavný súd už zdvíha „varovný prst (...)smerom k všeobecnému súdnictvu, aby svojím rozvrhom práce venovali náležitú pozornosť. V dôsledku takejto procesnej nedokonalosti potom môže vyjsť navnivoč tvrdá a náročná práca, ktorú sudcovia vykonávajú v mene Slovenskej republiky.“
A ako ďalej správne upozorňuje III. senát ústavného sudu „(...) to, čo nám stačilo kedysi, dnes už stačiť nemusí. (...) Dnes už nemožno tolerovať ani minimálnu mieru ľubovôle, keďže spoločnosť sa dovoláva transparentnosti. Transparentnosť v justičnom prostredí nadobúda jednoznačne ústavnoprávny rozmer.“[xxxi]
Ale to všetko vieme, judikatúra vo veci zákonného sudcu možno nevedie v každom prípade za ručičku, ale je vo svojej podstate jasná. Rovnako aj zákon o súdoch, v § 51 ods. 3 s požiadavkou aj pre väzobnú agendu, „aby bola vylúčená možnosť ovplyvňovania pridelenia vecí“.
Otázka teda znie - cui bono? Komu vyhovuje prostredie, v ktorom môže vznikať nadštandardná kooperácia medzi vyšetrovateľmi, prokurátormi a sudcami – tzv. „vláčiky“? A kto má záujem orgánom činným v trestnom konaní priestor na praktiky vedúce k popieraniupráva obvineného na spravodlivý súdny proces aj naďalej ponechať?
Najmä v poslednej dobe je z viacerých strán počuť hlasy upozorňujúce na to, že väzobné stíhanie sa používa aj ako nástroj na donútenie obvineného k priznaniu alebo na manipuláciu a ovplyvňovanie svedkov zo strany orgánov činných v trestnom konaní. Redukcia už len samotnej možnosti orgánov činných v trestnom konaní ovplyvňovať výber sudcu pre prípravné konanie je jedným zo spôsobovako prinavrátiť dôveru v nestrannosť súdov.
Laxný prístup ministerstva spravodlivosti a súdov k tomuto nedostatku a existencia týchto praktík v trestnom konaní pôsobia dojmom, že súčasným mocenským špičkám vyhovuje uvedený status quo. Stav, ktorý vytvára podhubie pre to, aby Slovenskobolo štátom policajným a nie štátom právnym.
Inštitút obhajcu je už z podstaty veci s policajným štátom nezlučiteľný. Ako obhajcovia preto nemáme inú možnosť, než na tieto nedostatky systému vedúce k porušovaniu práv obvinených poukazovať. A požadovať zmenu nastavenia systému prideľovania väzobných vecí tak, aby čo najviac eliminoval zlyhania, prípadne zneužívanie ľudského faktora. Ako uviedol aj Pavol Žilinčík (vyššie cit.): „Princíp by podľa mňa mal byť taký, že by malo ísť o náhodný výber, nemalo by sa tam nijako špekulovať ani kalkulovať.“.
Tak prosíme nešpekulujte, nekalkulujte a uvedený systém urýchlene zmeňte!
[i]) Mgr. Pavol Žilinčík v moderovanej diskusii publikovanej pod názvom „Etika ako predpoklad spravodlivého súdneho konania“ v Bulletine slovenskej advokácie, 11/2021, s. 8.
[ii]) Roman Cuprik: Sudca Hrubala: Nedávam si radiť od policajtov, 29. 8. 2021, https://domov.sme.sk/c/22729963/jan-hrubala-rozhovor-kudlicka-operativci.html
[iii]) Rozhodovanie o väzbe Haščáka, Noviny TV JOJ (JOJ) ● 4. 12. 2020, 19:30, Richard Nemec, redaktor.
[iv]) Udalosť týždňa Mareka Vagoviča: Haščákov prípad pripomína osud Al Caponeho. 7.12.2020, https://www.aktuality.sk/clanok/846107/udalost-tyzdna-mareka-vagovica-hascakov-pripad-pripomina-osud-al-caponeho/
„(...) práve som dnes ráno nad tým rozmýšľala, keď som sa zobudila po tej noci alebo po tom večeri a celom dni na tom súde, lebo bol to predsa len ako historický moment, myslím si, že aj pre nás, čo sme odišli zo SME kvôli Haščákovi a založili Denník N, bol to bol významný večer a tak možno trochu také Vianoce už predčasné.“ Monika Tódová, in.: Sobotný Podcast: Haščák prišiel o nedotknuteľnosť, https://denniknpodcast.podbean.com/e/sobotny-podcast-hascak-prisiel-o-nedotknutelnost/
[v]) Dňa 7.1.2021 rozhodol Najvyšší súd SR (v pomere 3:0) o sťažnostiach obvinených v trestnej veci „Arpáš“ tak, že prepustil J. Haščáka a D. Arpášovú z väzby na slobodu. V dôvodoch rozhodnutia okrem poukázania na absenciu dôvodov pre nariadenie kolúznej väzby vysvetlil, že ich trestné stíhanie bolo nedôvodné.
Obvinenie všetkým trom obvineným v tej istej trestnej veci bolo zrušené rozhodnutím generálneho prokurátora SR zo dňa 31.8.2021. Následne päťčlenný senát Najvyššieho súdu SR dňa 20.9.2021 odmietol aj dovolanie ministerky spravodlivosti SR voči vyššie uvedenému uzneseniu Najvyššieho súdu SR zo dňa 7.1.2021 z procesných dôvodov súvisiacich so spomenutým rozhodnutím generálneho prokurátora. Avšak v odôvodnení svojho rozhodnutia pripojil obiter dictum, v rámci ktorého vyjadril názor, že dovolanie ministerky nebolo dôvodné a napadnuté rozhodnutie Najvyššieho súdu SR zo dňa 7.1.2021 bolo správne. Rozhodnutie dovolacieho senátu bolo prijaté v pomere 5 : 0.
[vi]) “Původní smysl tohoto práva (pozn. autorov: na zákonného sudcu), spočívající v ochraně justice, jakož i těch, o jejichž právech a povinnostech má být rozhodováno, před vlivy exekutivy, tím spíše politiky, se od 90. let posunul, resp. rozšířil. Jak připomíná H. Baňouch, tkví obecné důvody této garance v tom, že při aplikaci práva je vždy dáván prostor pro úvahu, v němž se snad i podvědomě projevují hodnoty, jimiž je dotyčný, v tomto případě soudce, ovlivňován. Jakkoli jsou v současnosti snahy o přímé ovlivňování soudců spíše výjimkou, lze se setkat s pokusy „diskrétní povahy“, např. v podobě snah, aby věc byla svěřena tomu soudci, od něhož je očekáváno určité rozhodnutí.“ In.: P. Mates, K. Šemík: Zamyšlení nad garancemi práva na zákonného soudce z hlediska podústavního, Právní rozhledy 21/2018, s. 746.
[vii]) Tom Nicholson, Gorila, Vydavateľstvo Dixit, s.r.o., 2012, Bratislava, s. 23.
[viii]) O spravodajských odposluchoch rozhodujú súdy v rovnakom režime ako pri rozhodovaní o vzatí do väzby, t.j. na základe rozvrhu služieb túto agendu vybavuje službukonajúci sudca. Ako vyplýva z administratívnych pomôcok Krajského súdu v Bratislave (súdny register Ntt), sudca, rozhodujúci o žiadosti SIS zo dňa 23. 11. 2005 vo veci „Gorila“ dostal v tento deň, len od Slovenskej informačnej služby 13 žiadostí zapísaných do súdneho registra „Ntt“. Celkovo mu v tento deň napadlo do registra Ntt 19 vecí. Pisatelia článku zároveň disponujú konkrétnymi poznatkami o tom, že žiadatelia doručovali sudcom Krajského súdu v Bratislave v tejto dobe (v dobe, kedy mal rezort spravodlivosti problémy s certifikáciou technických prostriedkov podľa zákona o ochrane utajovaných skutočností) predpripravené texty „utajovaných písomností“ – súdnych rozhodnutí.
[ix]) Pri rozhodnutiach o väzbe v prípravnom konaní je na prvostupňových súdoch štandardom, že na takéto rozhodovanie sa uplatňuje uvedená výnimka (z e-podateľne) „bez výnimky“, t.j. napr. o vzatí do väzby rozhoduje službukonajúci sudca bez ohľadu na denný čas, či iné okolnosti nápadu. Jeho služba ako sudcu pre prípravné konanie trvá nielen počas doby pracovnej pohotovosti, ale aj počas denného pracovného času a v zásade ide o službu 7 krát 24 hodín (pondelok ráno – pondelok ráno, resp. piatok ráno – piatok ráno).
Na druhej inštancii to však už pravidlom nie je, aj keď ide krátke lehoty (napr. vybavenie oznámenia zaujatosti službukonajúceho sudcu sťažnostným súdom počas lehoty 48/72 hodín, ktorú má službukonajúci sudca na vybavenie väzobného návrhu). Sťažnostné / odvolacie súdy sa líšia v prvom rade režimom pohotovosti; na niektorých z nich je pohotovosť ustanovovaná v týždňových intervaloch ako na súdoch prvého stupňa, na iných sa zase služby ustanovujú len počas doby pracovnej pohotovosti v súvislosti so sviatkami a víkendami (NS SR, KS BA).
Líši sa aj prístup k agende prideľovanej cez aplikáciu a mimo nej. Na Najvyššom súde sa mimo aplikácie prideľujú iba veci, ktoré napadnú vo vymedzených agendách počas doby pracovnej pohotovosti, na niektorých krajských súdoch sa mimo aplikácie prideľuje agenda dvojakým spôsobom, v niektorých prípadoch podľa určených pomerových čísel rozdelením medzi senáty mimo aplikácie, v iných sa veci prideľujú službukonajúcim sudcom. Takáto úprava je ale problematická, keďže nezodpovedá § 51 ods. 3 zákona o súdoch.
Rovnako aj k druhom agendy je odlišný prístup: napr. mimo aplikácie sa bežne vybavuje agenda registra Ntc, či spravidla všetky alebo časť oznámení sudcov pre prípravné konanie o ich zaujatosti. Na druhej strane senátna agenda rozhodovania o sťažnosti proti nevzatiu do väzby (§ 72 ods. 4 Tr. por.) sa na niektorých súdoch vybavuje senátmi, v ktorých slúži určený službukonajúci sudca, na iných (NS SR) sa prideľuje elektronickou podateľňou. Zákonný dôvod na rozlišovanie prístupu predsedov súdov v rozvrhoch práce k týmto otázkam pritom neexistuje (opätovne poukazujeme na dikciu § 51 ods. 3 zákona o súdoch).
Zákon o súdoch teda nedáva pre takéto rozlišovanie iné vodidlo ako kritérium „nemožnosti pridelenia veci náhodným výberom“ vzhľadom na potrebu „rozhodnutia bez zbytočného odkladu“. Aj preto by na sťažnostných súdoch mal byť prístup jednotný, čomu však aktuálna prax odporuje. Navyše, ak sa na niektorom zo súdov určitá agenda prideľuje medzi viacerými senátmi podľa pomerových čísel mimo aplikácie, na iných na základe režimu služieb určenému senátu a na ďalšom elektronickou podateľňou, nesvedčí to o ničom inom ako o svojvôli, t.j. o jave, ktorý by mali pevné a predvídateľné pravidlá rozvrhu práce vylúčiť.
[x]) I keď tento súlad s rozvrhom práce je niekedy diskutabilný.
Špecializovaný trestný súd prestal napríklad niekedy najneskôr koncom roka 2021 zverejňovať rozpisy pohotovostných služieb, keďže ten decembrový obsahuje službu Dr. Klemaniča v závere roka, hoci ide od 15.12.2021 o sudcu Najvyššieho súdu. Právne predpisy pritom ukladajú rozvrh práce (vrátane rozpisu služieb) a jeho zmeny zverejniť na webovej stránke ministerstva spravodlivosti a Ústavný súd k tomu v náleze sp.zn. III. ÚS 287/2020 z 28. 1. 2021 dodáva: „Za každých okolností musia platiť princípy transparentnosti, zrozumiteľnosti a verejnej prístupnosti.“ (bod 45. nálezu).
Navyše, zmeny a doplnky rozpisu služieb, ktorý je (podľa zákona o súdoch) neoddeliteľnou súčasťou rozvrhu práce, nerealizuje na Špecializovanom trestnom súde jeho predseda v súlade s režimom platným pre zmeny a dodatky rozvrhu práce, „ktoré sa dotýkajú sudcov a súdnych úradníkov poverených konaním a rozhodovaním“ (§ 52 ods. 7 zákona o súdoch), t.j. po ich prerokovaní v sudcovskej rade. Ako je totiž zrejmé z komunikácie s ním (odpoveď na infožiadosť), pokladá zmeny rozpisu služieb v priebehu roka za predmet svojho diskrečného oprávnenia a nepokladá ich za dodatky rozvrhu práce.
K tomu vyššie. cit. nález Ústavného súdu uvádza:
„22. (...) príliš široká možnosť diskrécie súdnych funkcionárov pri prvotnom prideľovaní, ale i pri následnom prerozdeľovaní vecí je v rozpore s právom na nezávislý a nestranný súd (...)“
„45. (...) právo na zákonného sudcu je garanciou nielen pred svojvôľou v podobe účelovej manipulácie s prideľovaním sudcov, ale aj ochranou pred ľubovôľou pri prideľovaní vecí konkrétnym sudcom (...) Ani na dopyt sťažovateľov a ani v replike v rámci konania pred ústavným súdom sa najvyšší súd nepokúsil vysvetliť svoj postup pri kreácii sťažnostného senátu. Chýbal potrebný popis algoritmu.“.
„46. Nie je ústavnoprávne akceptovateľné, keď je obsadenie senátu prenechané na rozhodnutí súdneho funkcionára, ktoré sa deje za zatvorenými dverami. (...).“
„48. Ústavný súd pripomína, že to, čo nám stačilo kedysi, dnes už stačiť nemusí. Dnes už nie je ústavnoprávne akceptovateľné, ak súd v rozvrhu práce nevymedzí konkrétnych sudcov, ktorí majú rozhodovať vrátane algoritmu ich výberu. Dnes už nestačí len určitým spôsobom vymedziť penzum sudcov, ktorí by vec mohli rozhodovať, s dodatkom, že ide o zoznam „zákonných sudcov“. Dnes už nemožno tolerovať ani minimálnu mieru ľubovôle, keďže spoločnosť sa dovoláva transparentnosti.“
Inak povedané, ak v septembri 2020 boli v rozvrhu práce Špecializovaného trestného súdu v znení platného septembrového dodatku určené osoby sudcov, ktoré môžu slúžiť pohotovostné služby, nešlo o „zoznam sudcov“ daný ľubovoľne na zváženie predsedovi súdu, ktorý si z neho vyberie tých sudcov, u ktorých to uzná za vhodné a určí ich do rozpisu služieb. Do rozpisu platného od 12.10.2020 predseda súdu nezaradil sudkyňu Dr. Sabovú a Dr. Trubana. Neskôr z neho „vyškrtol“ – v novembri a decembri 2020 - sudcu Dr. Puchovského, rozhodnutia o rozpise služieb a zmenách v ňom však neobsahujú dôvody, pre ktoré tak urobil. A tie, ktoré boli mediálne komunikované, neobstoja.
[xi][xi]) K princípu vylúčenia možnosti ovplyvňovania pridelenia vecí v slovenskom práveniekoľko zásadných poznámok.
Prvá poznámka je komparatívna. V súvislosti so slovenskou právnou úpravou rozvrhu práce neslobodno opomínať, že od roku 2002 (e-podateľňa), resp. 2005 (účinnosť zákona o súdoch) sa slovenská úprava začala významnejšie odlišovať od českej, zavádzaním prideľovania na základe generátora, ako aj úpravou pravidiel v „podústavnej rovine“, ktoré sú o mnoho prísnejšie ako obdobné normy českého zákona o súdoch a sudcoch. Ak by sa mala potom v stručnosti vystihnúť jedna základná odlišnosť prístupu k rozvrhu práce medzi oboma bývalými federatívnymi republikami, tak princípy vyplývajúce z inštitútu zákonného sudcu vyvodzuje v Česku skôr ústavnoprávna prax (napr. nález I. ÚS 2769/15 z 15.6.2016, akceptovaný aj slovenskou ústavnou judikatúrou) a dotvára tak podústavné právo. V Slovenskej republike je naopak úprava rozvrhu práce v zákone o súdoch pomerne prísna, v skutočnosti sa však dôsledne nedodržiava, keďže zvykové právo súdov je „železná košeľa“.
V tom kontexte treba brať uznanie D. Kosařa, ktorý v článku „Rozvrh práce: klíčový nástroj pro boj s korupcí soudců a nezbytný předpoklad nezávislosti řadových soudců“, Právník 12/2014, s. 1049 – 1076, navrhuje prevziať slovenské riešenie do českého zákona týmito slovami: „Článek 38 odst. 1 Listiny a subsidiárně rovněž čl. 81 Ústavy (nezávislost soudů) a čl. 82 odst. 1 Ústavy (nezávislost a nestrannost soudců) tak podle nás jednoznačně vyžaduje, aby prvotní přidělování i následné přerozdělování věcí bylo nastaveno tak, aby byla vyloučena možnost ovlivnit přidělování či přerozdělování věcí, a to jak zvenčí, tak ze strany soudce či soudního funkcionáře. Tento princip by měl být explicitně zakotven do zákona o soudech a soudcích135 a měl by „prozařovat“ všemi rozvrhy práce obecných soudů.“ Poznámka 135 odkazovala práve na zásadu „aby bola vylúčená možnosť ovplyvňovania pridelenia vecí“, upravenú v troch odsekoch § 51 slovenského zákona o súdoch.
D. Kosař následne rozoberá, aké všetky konkrétne následky uvedená zásada pre rozvrhy práce má, napr. „rozvrh práce nesmí umožňovat předsedovi (...) soudu přidělovat (...) jednotlivé spisy (...) jiným soudcům (...) podle jeho uvážení bez aplikace standardních mechanismů (tj. bez využití pseudonáhodného výběru či systému karet) (...)“.
Slovenská právna úprava v § 51 ods. 3 zákona o súdoch v súvislosti s väzobnou agendou prípravného konania ustanovuje, že „Ak nie je možné prideliť vec náhodným výberom a ide o potrebu pridelenia veci na rozhodnutie bez zbytočného odkladu v prípadoch rozhodovania (...) o väzbe (...), veci sa prideľujú v súlade s rozvrhom práce spôsobom určeným v rozvrhu práce tak, aby bola vylúčená možnosť ovplyvňovania pridelenia vecí.“. Z uvedeného je zrejmé, že ak je splnená hypotéza uvedenej normy, mal by rozvrh práce pre danú agendu, t.j. napr. aj pre rozhodovanie vo väzbe, určiť také pravidlá prideľovania, taký spôsob, aby pri prideľovaní týchto vecí „bola vylúčená možnosť ovplyvňovania vecí“.
Trochu nešikovnú formuláciu „hypotézy“ treba aj v kontexte ust. § 51 ods. 1 a 2 zákona o súdoch vykladať tak, že nemožnosť náhodného výberu je nemožnosť náhodného výberu pomocou elektronickej podateľne, a že táto nemožnosť je dôsledkom bezodkladnej potreby rozhodnúť o danej veci v krátkom časovom intervale. Výnimka z aplikácie elektronickej podateľne by však nemala viesť k možnosti vyberať si sudcu ad hoc, či už stranou konania (prokurátor) alebo funkcionárom súdu (možnosť bez jasných dôvodov a bez prerokovania so sudcami ustanovovať a meniť rozpis pohotovostných služieb). Vylúčenie takéhoto ovplyvňovania pridelenia vecí má riešiť práve spôsob prideľovania vecí uvedený v rozvrhu práce (§ 51 ods. 3 zákona o súdoch). Rovnaké pravidlá o zaistení „neovplyvňovania“ (§ 51 ods. 9) požaduje zákon aj pre prípad technickej poruchy e-podateľne.
Kým však v prípade nefunkčnosti e-podateľne spravidla rozvrh práce súdov stanovuje v súlade s § 51 ods. 9 zákona o súdoch pre agendu, inak prideľovanú na základe aplikácie, náhradné pravidlá „pseudonáhodného“ výberu, z výskumu viacerých rozvrhov slovenských súdov vyplýva, že tieto rozvrhy pri rozhodovaní o väzbe a inej agende sudcov pre prípravné konanie osobitné pravidlá ako implementovať požiadavku neovplyvňovania pridelenia vecí vôbec neobsahujú. Ani vo forme bližších pravidiel, ako tvoriť konkrétne rozpisy služieb, ani v podobe noriem prijímaných za účelom zabránenia rôznym formám „súdneho manažmentu“, ktoré vopred známy rozpis služieb umožňuje.
Pritom treba rozlišovať medzi
- zákonným obsahom pojmu „náhodný výber“, ktorý nutne zahrňuje výber spomedzi dvoch rozhodovacích telies na súde (senát, samosudca, súdny úradník) tak, aby nebolo ovplyvnené pridelenie vecí a
- prideľovaním vecí v režime výnimky z „náhodného výberu“, ktorý však v súlade so zásadou „neovplyvnenia pridelenia veci“ musí ostať „náhodilým“ (porovnaj bod 40.3. nálezu III. ÚS 287/2020), t.j. s vylúčením výberu ad hoc sudcu pre danú vec. Práve postulát bezodkladnosti (§ 51 ods. 3 cit. zákona) umožňuje, aby sudcu vybrali „okolnosti prípadu“, ktoré viedli k podaniu návrhu na vzatie do väzby v danom čase.
Prípadné čakanie na „vhodného sudcu“ s väzobným návrhom však odporuje jednak požiadavke zákona, podľa ktorého náhodný výber sudcu nie je možný z dôvodu bezodkladnej potreby rozhodnutia (čakanie bezodkladnosť vylučuje). A zároveň ide o konanie in fraudem legis, obchádzajúce procesné pravidlá, ktoré by nemalo požívať právnu ochranu.
Záverom zdôrazňujeme, že v intenciách III. ÚS 287/2020, ale aj českého I. ÚS2769/15 platí, že nakoľko súdny funkcionár nemôže mať dané diskrečné oprávnenie konkretizovať rozvrh práce výberom z množiny určených sudcov tak, že určí, kto z nich sa bude na danej súdnej agende konkrétne podieľať, je ústavne nekonformným aj taký postup predsedu ŠTS Dr. Hrubalu, ktorý nerešpektujúc pravidlá o zmenách rozvrhu práce ustanovoval podľa neznámych kritérií rozpisom pohotovostných služieb a jeho zmenami (mimo režim dodatkov rozvrhu práce) podmnožinu sudcov z tých, ktorí boli rozvrhom práce určení ako sudcovia pre prípravné konanie a iba tejto podmnožine (ktorú následne ešte upravoval) počnúc 12.10.2020 určil pohotovostné služby.
Tým vytvoril v podmienkach ŠTS predpoklady pre systémové porušovanie rozvrhu práce, nakoľko ho nevybavil zákonnými náležitosťami a zaťažil prideľovanie agendy prípravného konania na ŠTS systémovou chybou (porovnaj Koudelka, Z.: Zákonný soudce a systémové porušení rozvrhu práce, Soudní rozhledy 7-8/2018). Namiesto toho, aby sa riadil ust. § 51 ods. 3 zákona o súdoch, čo do implementácie zásady neovplyvnenia pridelenia veci v agende prípravného konania, postupoval tak, že rozhodnutie o tom, kto bude „po novom“ (v Pezinku, nie v Banskej Bystrici) slúžiť, si vyhradil do diskrečnej pôsobnosti sám, čo nie je ústavnoprávne konformné konanie.
[xii]) Viď naposledy zverejnený rozvrh práce a rozpis služieb (5.7.2021-3.1.2022); bol zverejnený na: https://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/detail/sud/170/rozvrhy_prace. Ide však o zvykové pravidlo, nemajúce zákonný podklad. Jediné pravidlo, týkajúce sa pohotovosti sudcov, je ustanovené v § 40 zákona č. 385/2000 Z.z. o sudcoch a prísediacich, keď v zmysle druhej vety odseku 3 „Pohotovosť môže trvať najviac sedem po sebe nasledujúcich kalendárnych dní.“ Pohotovosť je však napriek tomu nariaďovaná v režime pondelok / piatok ráno – pondelok / piatok ráno, t.j. paradoxne počas ôsmich (viac ako siedmych) kalendárnych dní.
[xiii]) Samotná verejná znalosť rozpisu služieb s väčším časovým predstihom nie je sama o sebe problémom; jeho zneprístupnenie verejnosti by totiž zrejme viedlo k asymetrii medzi stranami, kedy by si prokurátor vedel na súde obstarať informácie o nariadenej pracovnej pohotovosti, strana obvineného by však o túto možnosť bola pripravená. Navyše rozvrh práce musí byť verejný, a to tak podľa zákona o súdoch, ako aj v súlade s judikatúrou ústavného súdu. A paradoxne, ešte väčším problémom ako zverejnenie rozpisu služieb s väčším predstihom môže byť zmena rozpisu služieb uskutočnená krátko pred časom služby, ak konkrétne skutočnosti dávajú dôvod podozreniam v tom smere, či jej účelom nebolo práve “doinštalovanie” vhodného sudcu v súvislosti s vopred pripravenou akciou polície plánovanou na čas služby, kedy však slúži nevhodný sudca.
[xiv]) Takéto pochybnosti napokon odráža aj jedno z odporúčaní, ktoré mala prijať vládna komisia pre obnovu dôvery v právny štát (k jej vytvoreniu bližšie: https://www.vlada.gov.sk//premier-odborna-pracovna-skupina-bude-riesit-obnovu-dovery-v-pravny-stat/, ktorej vytvorenie bolo podľa premiéra Hegera „[re]akciou na "mimoriadne znepokojujúci" vývoj v orgánoch činných v trestnom konaní“). Podľa tohto odporúčania „[Zároveň by sa mal stať rozpis služieb sudcov pre prípravné konanie neverejným dokumentom, aby polícia a prokurátori nezaisťovali podozrivých tak, aby vopred vedeli, pred ktorého sudcu sa dostanú.“ (https://dennikn.sk/2558905/oslabenie-sis-previerky-sudcov-ministrov-i-policajtov-novy-odpocuvaci-system-nezverejnene-opatrenia-o-ktore-sa-uz-spori-koalicia/). Tu možno len konštatovať, že diagnóza stavu zhrnutá slovami „"mimoriadne znepokojujúci" vývoj v OČTK“ je správna, jeho terapia formou nezverejňovania rozpisu služieb však je nielen nesprávna a protiústavná, ale – ako uvádzame v predošlej poznámke – viedla by len k informačnej asymetrii medzi prokuratúrou a obvinenými, nakoľko prokuratúra nie je zbavená faktických možností zistiť neformálne informácie o pracovnej pohotovosti nariadenej na súde.
[xv]) Ďalej opísané udalosti vychádzajú z v tom čase uplatnenej námietky porušenia zásady zákonného sudcu, ktorá bola obsahom sťažnosti J. Haščáka podanej proti uzneseniu ŠTS o jeho vzatí do väzby zo dňa 4.12.2020, ako aj z poznámok advokáta a uloženej emailovej komunikácie.
[xvi]) Text článku, ktorý opisuje obsah tohto trestného oznámenia, je zverejnený tu: https://www.aktuality.sk/clanok/650149/kauza-gorila-skandalozne-nahravky-z-kocnerovho-trezoru-zrejme-neznicia/
[xvii]) Informácie, ktoré J. Haščák počas tohto „výsluchu“ (ukazuje sa, že nebol vážne mienený) poskytol, boli pritom známe tímu Gorila, ako neskôr vyšlo najavo, z trestnej veci, ktorá bola a je stále vedená na Úrade inšpekčnej služby (kauza únikov a manipulácie s nahrávkami Gorila), kde J. Haščák ako poškodený podával trestné oznámenie a aj vypovedal.
[xviii]) “Účel trestního práva procesního lze spatřovat v nalezení takových právních pravidel, která by zajišťovala, aby trestné činy byly náležitě zjištěny a jejich pachatelé spravedlivě potrestáni a aby přitom nedocházelo k bezdůvodným a nepřiměřeným zásahům do lidských práv. V demokratickém právním státě nejde zákonodárci o prosazení trestního práva „za každou cenu“. Nelze připustit, aby se uplatňovala zásada „účel světí prostředky“, jíž by se zdůvodňovala oprávněnost jakýchkoli metod potírání kriminality, třeba i metod nehumánních a nepřiměřených.“ (Musil, J., Kratochvíl, V., Šámal, P. a kol. Trestní právo procesní, 2. přepracované vydání. Praha: C. H. Beck 2003, s. 11 – 12.)
[xix]) Nález ÚS SR sp.zn. III. ÚS 581/2021-54 z 21. 12. 2021. Viď aj jeho redakčné spracovanie v článku „K nemožnosti založiť kolúzny dôvod väzby iba na abstraktných okolnostiach - nález ústavného súdu“, Právne listy, 15. 1. 2022 ( http://www.pravnelisty.sk/rozhodnutia/a1044-k-nemoznosti-zalozit-koluzny-dovod-vazby-iba-na-abstraktnych-okolnostiach-nalez-ustavneho-sudu)
[xx]) K „zásade“ in dubio pro väzba pozri aj článok Šamko, P.: „V pochybnostiach v prospech väzby - odlišné stanovisko sudcu ústavného súdu“, 26. 1. 2021 a disent ústavného sudcu P. Straku k nálezu sp. zn. III. ÚS/388/2020 zo dňa 08.10.2020.
[xxi]) Text článku, ktorý popisuje dôvody zamietnutia návrhu prokurátora zo strany sudkyne Mgr. P. Záleskej v kauze Agentúra je tu: https://www.aktuality.sk/clanok/d1gcfds/kauza-agentura-na-vazbu-podla-sudu-nestaci-ze-bol-niekto-policajtom- alebo-danovym-kriminalistom/
[xxii]) Bližšie k „mediálnemu raušu“ v konkrétnej trestnej veci sa vyjadruje Lucia Berdisová v rozhovore pre Denník N:: Veronika Prušová: Členka súdnej rady Berdisová: Negatívna emócia medzi sudcami, sudkyňami a ministerkou je zrejmá, 20.12.2021 ( https://dennikn.sk/2654500/clenka-sudnej-rady-berdisova-negativna-emocia-medzi-sudcami-sudkynami-a-ministerkou-je-zrejma-video/ )
[xxiii]) Prípad sudcu Najvyššieho súdu Dr. Kolcuna opísaný napríklad v článku „Víchrica vo Víchrici: Obvinenia stáli na vode, rozpadá sa kauza policajtom pod rukami?“, Plus 7 dní, 16. 3. 2021, https://plus7dni.pluska.sk/domov/vichrica-vichrici-obvinenia-stali-vode-rozpada-kauza-policajtom-rukami
[xxiv]) Mikulec: Spravodajská informácia má ďaleko od dôkazu, orgány ale konajú, TASR, teraz.sk, 30. 5. 2021 (https://www.teraz.sk/spravy/mikulecspravodajska-informacia-ma-d/552630-clanok.html)
[xxv]) Dňa 8. 12. 2020 došlo rozhodnutím predsedu ŠTS k zmene rozpisu služieb na týždeň 14. – 21.12.2020, kedy zo služby vylúčil sudcu Dr. Puchovského sa zaradil namiesto neho Mgr. Záleskú. Médiá „zverejnili“ toto rozhodnutie už deň predtým (https://domov.sme.sk/c/22550230/sudcu-puchovskeho-bude-pre-lucanskeho-riesit-aj-sef-sudnej-rady.html).
Dr. Hrubala k tomu v reakcii na slová redaktora: „Podobná situácia sa spomínala v prípade sudcu Romana Púchovského. Rozhodli ste sa nezaraďovať ho do služieb po zverejnení výpovede bývalého člena SIS Františka Böhma. Ten tvrdil, že ho pred návratom na Slovensko niekdajší policajný prezident Milan Lučanský upozornil, aby prišiel až vtedy, keď bude mať službu Púchovský, pretože u neho by Lučanský možno vedel vybaviť stíhanie na slobode. Už sa to objasnilo?“ uviedol: „Keď som o tejto výpovedi dozvedel, sudcu Púchovského som naozaj zo služieb stiahol, kým sa veci nevyšetria. Tieto veci sa vyšetrovali, nepotvrdili sa nenáležité kontakty a chcem vyhlásiť, že voči nemu žiadne podozrenia nemám.“ (https://domov.sme.sk/c/22729963/jan-hrubala-rozhovor-kudlicka-operativci.html).
Túto zmenu rozvrhu práce predseda súdu vykonal bez prerokovania v sudcovskej rade ŠTS. Zároveň ide o svojvoľné rozhodnutie o zmene v osobe sudcu, keď predseda súdu využil svoje domnelé diskrečné oprávnenie. V intenciách právnych záverov už citovaných rozhodnutí ústavných súdov ide o porušenie zásady, že súdne prípady nemajú rozhodovať sudcovia ad hoc, že výber sudcov sa má aj v prípade pohotovostných služieb riadiť pevnými pravidlami a má byť vylúčené ovplyvnenie pridelenia veci, či už zo strany účastníka alebo súdneho funkcionára. Prípadné pochybnosti o nestrannosti službukonajúceho sudcu treba riešiť námietkou zaujatosti, nie „sťahovaním zo služieb“.
Neštandardnosť tohto postupu umocňuje fakt, že rozhodnutie Dr. Hrubalu o „stiahnutí“ Dr. Puchovského nasledovalo krátko na to, ako novinárka M. Tódová dňa 6.12.2020 medializovala obsah neverejného návrhu na vzatie M. Lučanského do väzby, vrátane informácie o vyššie spomenutom Böhmovom svedectve (https://dennikn.sk/2174771/v-kauze-judas-sa-uz-ako-istota-pre-mafiu-spomina-aj-sudca-puchovsky/). Jedným z pravdepodobných zdrojov úniku mohla byť aj sudkyňa Mgr. Záleská, konajúca o tomto väzobnom návrhu, ktorá v konečnom dôsledku z úniku tvrdenia o kolegovi Púchovskom zmenou služby benefitovala. Sudkyňa Záleská bola pritom dôvodne podozrivá z viacerých únikov informácií smerom k novinárke Tódovej aj v kauze „Arpáš“. V námietke zaujatosti, ktorú dostala na stôl dňa 15.12.2020, bolo podrobne zdôvodnené, že k M. Tódovej sa dostali neverejné postrehy účastníka Haščákovho výsluchu dňa 4.12.2020 o správaní sa J. Haščáka a jeho obhajcov vo výsluchovej miestnosti, na ktorom pochopiteľne M. Tódová nebola a o ktorých M. Tódová napriek tomu referovala v podcaste na Denníku N už 5.12.2020 ráno. Potenciálnym zdrojom tejto informácie, či skôr súboru subjektívnych postrehov mohla byť práve Mgr. Záleská (išlo o uštipačné poznámky na adresu obhajoby, ktorá vraj bola „nervóznejšia“ ako jej klient). Ako ďalej námietka uvádzala, v čase, keď Mgr. Záleská dňa 3.12.2020 obvolávala obhajcov J. Haščáka s informáciou o podaní návrhu na vzatie J. Haščáka a D. Arpášovej do väzby, už M. Tódová o podanom návrhu vedela (t.j. obdobný únik ako v Lučanského prípade).
A tak deň po doručení tejto námietky (15.12.2020), t.j. 16.12.2020 už sudkyňa Záleská rozhoduje v „novej službe“ o prípade „slovenských Texasanov úplne opačne, ako obdobnú situáciu posúdila v kauze Haščák. Namiesto kladenia si otázky „prečo“ len konštatujeme, že súbežne prebehnuvšie úniky z väzobného rozhodovania v dňoch 3. – 6. 12. 2020 v kauzách „Arpášová/Haščák“ ako aj Lučanský a spol.“ svojim rovnakým rukopisom silne podporovali podozrenie o strojcovi všetkých týchto únikov. Navyše pre toto podozrenie začal v tých dňoch vznikať iný významný kontext, nakoľko od 10.12.2020 sa začali v médiách objavovať rôznorodé informácie o zranení oka M. Lučanského deň predtým vo väzenskej cele a táto téma sa v tých dňoch stala intenzívnym predmetom verejného záujmu vrátane najvyšších predstaviteľov justície, prokuratúry a väzenstva (k chronológii zranenia a smrti M. Lučanského napr. https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/573676-kauza-lucansky-sumar-udalosti/). Aj vďaka nevzatiu skupiny „Slovenský Texas“ mohol potom predseda ŠTS Hrubala 17. 5. 2021 na tlačovke uviesť: „Sudkyňa Záleská mala možno 2x toľko nápadu v rámci služieb a je obviňovaná z toho, že ľudí posiela do väzby a nadužíva tú väzbu. 23x vyhovela návrhu prokurátora a 9x nevyhovela návrhu prokurátora. To je absolútne konzistentné a súladné s číslami ostatných kolegov.“ Nuž, bilancia, ak by vec „Jopi“ posúdila ako vec Haščáka a Arpášovej, mohla byť nie 23 : 9, ale 28 : 4.
[xxvi]) Po oboznámení s niektorými okolnosťami rozhodovania o väzbe v prípade „slovenský Texas“ nemáme pre odlišný spôsob rozhodovania sudkyne v skutkovo podobnej veci iné vysvetlenie, ako sme naznačili v predošlej poznámke. Hoci nie je vylúčené, že deň pred väzobným rozhodovaním vo veci JOPI doručené odôvodnenie sťažnosti voči vzatiu J. Haščáka do väzby mohlo viesť u službukonajúcej sudkyne po oboznámení sa so sťažnostnými námietkami, ako aj obsahom námietky zaujatosti podrobne popisujúcej podozrenia z únikov do médií k istej forme sebareflexie „vo všeobecnosti“.
[xxvii]) CUPRIK, R.: Sudca Hrubala: Nedávam si radiť od policajtov (op. cit.).
[xxviii]) „Etika ako predpoklad spravodlivého súdneho konania“, Bulletin slovenskej advokácie č. 11/2021, s. 8.
[xxix]) Porovnaj nález ÚS SR sp.zn. III. ÚS 287/2020, bod. 43: „Platí zásada, ktorú v tejto súvislosti akcentoval aj Ústavný súd Českej republiky, spočívajúca v tom, že spravodlivosti musí nielen byť učinené zadosť, ale rovnako musí byť aj viditeľné, že jej skutočne zadosť učinené bolo (nález ÚS ČR sp. zn. I. ÚS 2769/15).“.
[xxx]) Koudelka, Z.: Zákonný soudce a systémové porušení rozvrhu práce, Soudní rozhledy 7-8/2018.
[xxxi]) Nález ÚS SR sp.zn. III. ÚS 287/2020, body 47 a 48.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.