Autor:
JUDr. Marián Ševčík, CSc.,
- t.č. advokát na starobnom dôchodku, bývalý vedúci Služobného úradu Ministerstva spravodlivosti SR a bývalý vysokoškolský učiteľ na Právnickej fakulte Trnavskej Univerzity v Trnave.
K diskusii o Ústavnom súde Slovenskej republiky a jeho histórii
Anotácia: Predmetom príspevku je poukázanie na niektoré osobitné črty vo vývoji právnej úpravy vo vzťahu k Ústavnému súdu Slovenskej republiky i k problematike voľby sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky a k diskusii k jeho štvrťstoročnej histórii.
Poobhliadnutie sa na činnosť Ústavného súdu Slovenskej republiky pri príležitosti jeho 25 ročnej histórii je nepochybne vhodnou príležitosťou k tomu, aby sa uskutočnilo zbilancovanie jeho činnosti a navodenie diskusie k tomu, aké zlepšenie právnej úpravy by bolo vhodné.
Mám za to, že k tomuto výročiu doposiaľ odbornú ústavnoprávnu verejnosť zaujali predovšetkým príspevky jeho dvoch bývalých ústavných sudcov[1] a vyjadrenie súčasnej predsedkyne Ústavného súdu Slovenskej republiky[2] i následný vývoj k tejto problematike.[3]
Z hľadiska vývoja činnosti Ústavného súdu Slovenskej republiky nepochybne najvýraznejšie miesto patrí jeho tvoreniu a až následne jeho personálne kreovanie.
Doposiaľ môžeme zrejme dôvodne poznamenať, že činnosť Ústavného súdu Slovenskej republiky významnou mierou ovplyvnili jeho predsedovia, pričom ani jeden z nich nebol svojím pôvodným odborným zameraním ústavným právnikom.
Prvý predseda Ústavného súdu Slovenskej republiky svojím odborným zameraním (Akademik SAV, prof. JUDr. Milan Čič, DrSc. ) bol predovšetkým v odbornej literatúre a pedagogickej praxi známy predovšetkým v oblasti trestného práva hmotného, ale je to osoba, ktorá bola predsedom Komisie pre tvorbu Ústavy Slovenskej republiky. Z uvedeného teda možno poznamenať, že z doterajších predsedov Ústavného súdu Slovenskej republiky mal k ústavnej problematike najbližšie pred vstupom na pôdu tejto inštitúcie, navyše bol tou osobou, ktorá ju od gruntu zakladala.
Druhým v doterajšom rade predsedov Ústavného súdu Slovenskej republiky ( p. prof. Ján Mazák, PhD.) vôbec nebol špecialistom na ústavné právo. Jeho profesionálna dráha bola na pôde Mestského súdu Košice ako podpredseda pre civilný úsek a následne i pre trestný úsek. V pedagogickej obci je vnímaný predovšetkým pre oblasť občianskeho práva. Je to zároveň osoba, ktorá svoj mandát riadne neskončila jeho uplynutím, ale počas svojho funkčného obdobia nástupom do prestížnej medzinárodnej inštitúcie.
Súčasná predsedkyňa Ústavného súdu Slovenskej republiky, v poradí jeho tretia najvyššia persóna tiež nie je pôvodným špecializovaným zameraním k problematike ústavného práva, je to bývalá trestná sudkyňa.[4]
Rovnaký pohľad je možno uvádzať aj pri pohľade na všetky tri doterajšie generácie ústavných sudcov. Nenachádzame v ich rade klasických ústavných odborníkov ( zrejme okrem doc. dr. Eduarda Barányho, Dr.Sc. ).
Vo všeobecnosti možno konštatovať, že sú to občianskoprávni odborníci, tiež z prostredia trestného práva alebo z prostredia notárskeho alebo pedagogického, z vysokej verejne štátnej správy ( bývalí štátni tajomníci ) alebo z radov poslancov najvyššieho zákonodarného zboru Slovenskej republiky alebo dokonca i z prostredia, ktoré je nezlučiteľné s postavením ústavného sudcu.
V tejto diskusii k činnosti Ústavného súdu Slovenskej republiky záslužné miesto patrí píšucim bývalým ústavným sudcom, ktorí verejnosť odbornú i laickú informujú o svojich poznatkoch z interného prostredia ústavného súdu, pričom ako uvádzam vyššie ani tieto osoby nie sú klasickými ústavnými právnikmi[5] a je určitým spôsobom vtipné, že si vo svojom diskusnom príspevku uvádzajú označenie emeritný ústavný sudca[6], ako per analogiam z cirkevného prostredia.
Pri pohľade na takýto veľmi stručný exkurz, ktorý si nenárokuje na jeho úplnosť priam komicky pôsobí zdôrazňovanie tej skutočnosti, že by kandidáti na ústavného sudcu mali mať odbornú spôsobilosť na ústavné právo, keď samotný vyšetrovatelia v kancelárii Prezidenta Slovenskej republiky ju nemajú takúto úzko vymedzenú odbornú spôsobilosť, navyše pri pripomenutí jedného najvýznamnejšieho právneho stanoviska Ústavného súdu Slovenskej republiky, že slovenský parlament nemá právo zriaďovať vyšetrovacie orgány, teda moc zákonodarná, pričom moc výkonná, prezident republiky áno, ktorý to nikde v znení Ústavy Slovenskej republiky nemá stanovené ako oprávnenie, ako svoje právo na kreovanie takéhoto orgánu, aj keď v postavení akéhosi jeho podradného orgánu.
Následná diskusia, či dokonca šermovanie s tzv. Benátskou komisiou zaváňa násilným internacionalizovaním veci, pričom sa zrejme vedome, nie z opatrnosti opomína, že tvorba Slovenskej ústavy prešla posudzovacím konaním v rámci Rady Európy, a jej doslova devalvovanie jej predkladaného textu v procese jej príjmania vo vtedajšom slovenskom parlamente pri hlasovaní ad persona všetkými prítomnými poslancami slovenského parlamentu, poslancami za KDH je len predznamenaním pokračovaním právnej nekultúrnosti v odbornej mašinérii v kancelárii Prezidenta Slovenskej republiky.
Emeritný ústavný sudca Ústavného súdu Slovenskej republiky p. JUDr. Ján Drgonec, DrSc., svoju odbornú dráhu začínal na pôde hospodárskeho práva, v rámci ktorého nadobudol vedeckú hodnosť DrSc., pričom jeho následné právne pôsobenie sa vyznačuje správnym pohľadom na to, že pri početných novelizáciách Ústavy Slovenskej republiky vtedajšia vládna garnitúra nenaplnila splnomocnenie dané vtedajšiemu predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky na vyhlásenie úplného znenia Ústavy Slovenskej republiky pri príležitosti ústavného zákona č. 9/1999 Z. z., ktorým sa menila a dopĺňala Ústava Slovenskej republiky v znení ústavného zákona č. 244/1998 Z. z., pričom sa tak stalo až dňa 13.04.2001, keď v čiastke 56 pod č. 135/2001 Z. z. bolo uverejnené úplné znenie Ústavy Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. ( ústavným zákonom č. 90/2001 Z. z. ). Nepovšimnutie tejto povinnosti sa viackrát opakovalo[7].
Osobitnú zmienku si teda zaslúži jeho úvaha o tom, že by veci, ktoré prekračujú rámec senátu mala byť riešená na plenárnom zasadnutí ústavného súdu Slovenskej republiky. Tejto úvahe je možné len prisvedčiť z toho dôvodu, že plenárne zasadnutie Ústavného súdu Slovenskej republiky by malo byť tým miestom, v ktorom sa zjednocujú právne názory jednotlivých senátov už len predovšetkým z toho zásadného dôvodu, že rozhodnutia senátov sú rozhodnutiami Ústavného súdu a sú to podľa znenia Ústavy Slovenskej republiky rozhodnutia konečné, ktoré nie je možné žiadnym právnym procesným postupom meniť.
Mám za to, že táto problematika mala byť riešená buď v osobitnej procesnoprávnej úprave konania pred Ústavným súdom Slovenskej republiky ( samotní ústavní sudcovia výrazne pociťujú jej absenciu ), ktorá doposiaľ absentuje alebo v čase keď sa vytváral doslova pohon na akceptovanie tzv. Elektronickej podateľne k činnosti konania pred Ústavným súdom., ktorá bola príjmaná v čase druhého zboru ústavných sudcov ako osobitný režim pre Ústavný súd Slovenskej republiky. Stalo sa tak len ako mechanické prevzatie zo vtedajšej exekutívy pre činnosť všeobecných súdov.
V súčasnosti teda problematika výberu ústavných sudcov k úkonu ich vymenovania za ústavných sudcov rezonuje v rôznych modifikáciách, pričom sa zrejme diskusia skôr vedie len v politických rovinách a nie predovšetkým v rovine ústavnoprávnej. Názory, že by ich výber alebo dokonca menovanie malo byť roztriedené mechanizmom, že určité kvórum bude mať vláda, parlament a prezident republiky nie je šťastnou úvahou, nie to ešte riešením.
V takomto modelovom riešení by tu bolo výrazné oslabenie parlamentnej demokracie, ale posilnenie takto stanovených riešení kreovania, bolo by to posilnenie postavenia prezidenta republiky, teda snaha o legalizovanie a posilnenie tzv. druhého mocenského centra, s čím doposiaľ nebola pozitívna skúsenosť. Nehľadiac na to, že v rozhodovacej činnosti Ústavného súdu Slovenskej republiky by nebol zabezpečený nadhľad nad vecou, ale len naplnenie predstáv ich nominácií, teda nezávislosť ich rozhodovacieho procesu by nebola plnohodnotne zabezpečená.
V uvedenom modelovom návrhu by sme sa dostávali do permanentnej situácie, že navrhovateľ alebo dokonca menovateľ takejto osoby bude evokovať spory medzi ústavnými inštitúciami, znižovanie autority Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Nepochybne, že model, ktorý je v súčasnosti má svoje rácio i výhody. Plénum Národnej rady Slovenskej republiky ponúka prezidentovi adeptov na funkciu ústavného sudcu, z ktorých má prezident republiky povinnosť vymenovať sudcov ústavného súdu.
Národná rada Slovenskej republiky svojím zložením je jediným pluralitným orgánom, ktorý vzišiel zo slobodných demokratických volieb, a je právne bezvýznamné, že si silnejší mandát presadzuje navrhovanú osobu do ponuky.
Prezidentovi republiky teda zostáva len riadne zrealizovať svoje ústavné právo vymenovať z parlamentnej ponuky, pričom nemá povinnosť zdôvodňovať svoje rozhodnutie, ktoré je to rozhodnutie, ktoré je rozhodnutím konečným.
Diskusia o tom, že by to mali byť uchádzači s titulom doktor práv nie je šťastná, nakoľko súčasné znenie vysokoškolského zákona v tomto prípade medzi titulom magister a doktor práv nečiní žiaden kvalifikačný rozdiel.
Požiadavka, aby bol uchádzač o nomináciu na ústavného sudcu už s hodnosťou kandidáta právnych vied nie je dôvodná, nakoľko negarantuje nestrannosť a úplnú odbornosť pre ústavnoprávne rozhodovanie.
Doposiaľ, teda od roku 2016 v diskusii nezaznela úvaha, či je ústavný sudca odvolateľný zo svojej funkcie a za naplnenia akých podmienok.
V rokoch 2002 – 2008 na túto tému boli viaceré rozpravy v pléne NR SR, ale bez reálneho východiska[8]. Chýbala odvaha a vôľa sa s týmto aktuálnym problémom vysporiadať. V tejto dobe je to už neaktuálne vzhľadom na končiace sa funkčné obdobie dotyčnej osoby.Návrh, ktorý bol vtedajšiemu prezidentovi Slovenskej republiky predložený ako ústavnoprávny rámec nebol zrealizovaný.Zrejme bude vhodné sa k nemu v širších súvislostiach vrátiť.
Záver
Záverom je možné poznamenať, že súčasný model výberu návrhu ústavných sudcov je postačujúci, nevyvoláva pochybnosti o odbornej stránke kandidátov na ústavných sudcov.
Aktuálnou sa stáva otázka prijatia osobitnej právnej úpravy konania pred ústavným súdom, aby sa odstránil nie vhodný model primeraného používania všeobecnej procesnej úpravy.
[1]https://domov.sme.sk/c/20716968/drgonec-ustavny-sud-vytvara-prostredie-v-ktorom-sa-hovori-o-obzalobe-prezidenta.html
[2]https://dennikn.sk/995499/macejkova-odpisala-mazakovi-namiesto-jeho-mena-pouziva-inicialy/
[4]https://www.ustavnysud.sk/predsednicka-ustavneho-sudu-slovenskej-republiky/zivotopis
[6]https://dennikn.sk/972222/vsetko-co-by-ste-mali-vediet-o-tom-ako-ustavni-sudcovia-prikazali-kiskovi-konat/
[7]JUDr. Ján Drgonec, DrSc., Ústava Slovenskej republiky s úvodným komentárom, 2010, ISBN 80-89122-65-3
[8]https://www.aktuality.sk/clanok/336555/matovicovci-ziadaju-vysetrovacie-vybory-potrebuju-minimalne-90-hlasov/
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.