Mgr. Patrik Jokeľ
právny čakateľ prokuratúry, Okresná prokuratúra Rožňava
Úvod
Po dlhodobých dilemách a aplikačných problémoch bola s účinnosťou od 1. augusta 2019 zákonodarcom realizovaná novelizácia zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon (ďalej len „Tr. zák.“), ktorá mala vniesť poriadok do dovtedajšej rozdielnej aplikačnej praxe OČTK a súdov v súvislosti s trestným činom krádeže vlámaním. Každému je iste zrejmé, o čo v predmetnom „spore“ išlo, a preto sa na tomto mieste už o uvedenom probléme nebudeme detailne zmieňovať. Cieľom tohto článku ale bude poukázať na to, že uskutočnená zmena z hľadiska jej konkrétnych dôsledkov zrejme nebola najvhodnejším riešením a v kontexte pravidiel legislatívnej techniky a aplikácie práva ju tak nemožno označiť za správnu.
1. Modelová situácia
Na účely tohto článku považujeme za potrebné načrtnúť modelovú situáciu, prostredníctvom ktorej následne poukážeme na nedostatky tejto právnej úpravy. Ako príklad preto zvolíme krádež elektrobicykla,voľne odstaveného pri kaviarni počas toho, ako si jeho majiteľ zašiel dopriať svoju rannú šálku kávy, v hodnote 3.000,- eur. Ako podľa novelizovanej právnej úpravy kvalifikovať takýto a iné obdobné skutky? Keďže sme sa doposiaľ za účinnosti tejto novej právnej úpravy s podobným prípadom nestretli, možno iba predpokladať, že OČTK a súdy kvalifikujú takéto skutky ako prečin krádeže podľa § 212 ods. 1, ods. 2 písm. a) Tr. zák. v predstave použitia úvodného návetia uvedeného v odseku 1 a následne doplnením príslušného kvalifikačného znaku (väčšia škoda) z kvalifikovanej skutkovej podstaty v odseku 2 písm. a) Tr. zák. Koniec koncov, podobná právna úprava je zavedená aj v Českej republike, pričom pri skúmaní tamojšieho spôsobu aplikácie sme zistili, že sa využíva práve táto cesta[1] (kvalifikácia podľa § 205 ods. 1, ods. 3 zákona č. 40/2009 Sb. Trestní zákoník). Zaiste sa však nájdu aj zástancovia názoru, podľa ktorého je potrebné takéto skutky kvalifikovať ako prečin krádeže podľa § 212 ods. 1 písm. a), ods. 2 písm. a) Tr. zák., čo však už na prvý pohľad nevyznieva ako vhodný spôsob kvalifikácie. Domnievame sa preto, že ani takýto postup nemôže byť považovaný za správny a na nasledujúcich riadkoch znázorníme, prečo tomu tak pri oboch načrtnutých možnostiach je.
2. Pravidlá legislatívnej techniky
Proces tvorby právnych predpisov má totiž svoje pravidlá, ktorými sa je potrebné pri ich tvorbe riadiť. V Slovenskej republike je tento proces regulovaný jednak zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky (ďalej len „zákon o Zbierke zákonov“) a následne ho na úrovni Národnej rady Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky dopĺňajú a špecifikujú Legislatívne pravidlá tvorby zákonov[2], ktorých súčasťou sú aj Legislatívnotechnické pokyny a Legislatívne pravidlá vlády SR.[3] Tieto predpisy detailne upravujú postup, podľa ktorého sa vypracúvajú jednotlivé návrhy právnych predpisov, objasňujú používanie právneho jazyka, členenie zákona, legislatívne skratky atď. a v konečnom dôsledku tak umožňujú vytvárať jednotnú a ideálne aj bezrozpornú a jasnú podobu právnych predpisov a celého právneho poriadku.
Na tomto mieste snáď možno poukázať na vybrané ustanovenia z uvedených predpisov. Podľa § 3 ods. 2 zákona o Zbierke zákonov „Právny predpis musí byť terminologicky správny, presný a všeobecne zrozumiteľný.“Podľa § 4 ods. 1 toho istého zákona „Právny predpis musí byť stručný, vnútorne bezrozporný a musí obsahovať ustanovenia s normatívnym obsahom, ktoré sú systematicky a obsahovo vzájomne previazané.“Bod 9 Legislatívnotechnických pokynov ustanovuje, že „Zákon treba členiť prehľadne a dbať pritom na vnútornú súvislosť a správny sled dôležitých a menej dôležitých vecí“ a zároveň v bode 13 je zakotvené, že „Paragrafy sa môžu členiť na odseky alebo pododseky ... Pri podrobnejšom členení paragrafov alebo odsekov na pododseky sa tieto časti označujú malými písmenami abecedy s okrúhlou zátvorkou za písmenom, napríklad „a)“, a pri ďalšom členení arabskými číslicami s bodkou (radovými číslovkami), t. j. bodmi.“
3. Uplatnenie pravidiel legislatívnej techniky na modelovú situáciu a aplikácia práva
Na podklade spomenutých pravidiel sa preto opätovne zamerajme na načrtnutú modelovú situáciu. Podľa nášho názoru je totiž súčasné znenie základnej skutkovej podstaty trestného činu krádeže formulované tak, aby za každých okolností bolo návetie uvedené v odseku 1 spojené s niektorou z možností uvedených pod písm. a) až g), čo jednoznačne vyplýva z použitia zlučovacej spojky „a“. Zákonodarca sa v uvedenom prípade rozhodol predmetné ustanovenie rozdeliť na pododseky, čo predstavuje spomínané podrobnejšie členenie paragrafov. V kontexte pravidiel legislatívnej techniky tak dal zákonodarca najavo, že toto ustanovenie sa pre budúcu aplikáciu má v každom prípade aplikovať využitím úvodného návetia a následne doplnením jednou z alternatív spáchania činu.
Inými slovami, predsa žiadne z ustanovení či už Trestného zákona alebo Trestného poriadku a snáď ani ostatných právnych predpisov neaplikujeme takto izolovane v prípade, ak sa určitý odsek člení na pododseky. Naopak, pri aplikácii takýchto ustanovení je nevyhnutné zvoliť aj jednu z možností uvedenú v pododsekoch. Príkladmo tu možno poukázať napr. na trestný čin marenia exekučného konania podľa § 243a Tr. zák. či trestný čin výtržníctva podľa § 364 Tr. zák. (podobne aj predošlé ustanovenie § 212 ods. 2 Tr. zák.) a ich formulácie základných skutkových podstát, kde takisto za každých okolností musí dôjsť k spojeniu úvodného návetia a niektorého z možných spôsobov spáchania činu. Pri aplikácii zákona je teda vždy potrebné poukázať na konkrétne ustanovenie vrátane pododseku, ak je jeho súčasťou.
Zhrnúc vyššie uvedené a poukazujúc na pravidlá legislatívnej techniky ako aj pravidlá aplikácie práva, teda povinnosť aplikovať konkrétne ustanovenie vrátane jeho pododseku, v našom prípade potom do úvahy prichádza, s ohľadom na podobu právnej úpravy síce možno logicky, ale zrejme tiež nesprávne, druhá z uvedených možností – kvalifikácia skutku podľa § 212 ods. 1 písm. a), ods. 2 písm. a) Tr. zák. Netreba vysvetľovať, že takýto postup by bol nesúladný so zákazom kvalifikačnej duplicity (zásadou ne bis in idem v hmotnoprávnom význame), keďže by negoval potrebu „konzumpcie“ jednotlivých kvalifikačných znakov v rámci predmetnej skutkovej podstaty (výška škody) a zároveň by bol pochopiteľne v rozpore aj s požiadavkami uvedenými v legislatívnych pravidlách (vnútorná bezrozpornosť, presnosť, jasnosť a pod.). Pri aplikácii je predsa vhodnejšie vnímať spôsobenú škodu „len ako jeden znak (teda nejde o dva znaky, a to malú škodu a zároveň aj o väčšiu škodu, ale len o jednu škodu, a to väčšiu).“[4] Potvrdzujú sa tak slová, že „nie je dobré právny predpis často meniť, dopĺňať alebo priebežne prispôsobovať požiadavkám praxe do tej miery, že stráca účelnú a nevyhnutnú regulatívnosťa efektívnosť.“[5] Vzhľadom na uvedené skutočnosti sa domnievame, že novelizovaná právna úprava nemá právenajvhodnejšiu podobu a z uvedených dôvodov si v ďalšej časti tohto článku dovoľujeme uviesť vlastný pohľad na predmetnú problematiku.
4. Ohliadnutie sa za predošlou právnou úpravou
Ešte predtým, ako sa zmienime o návrhu, ktorý počas debát o potrebe zmeny právnej úpravy tiež prichádzal do úvahy, chceme poukázať na to, že predošlá právna úprava bola podľa nášho názoru postačujúca a trestný čin krádeže vlámaním bolo možné vhodne kvalifikovať aj podľa nej.
V prvom rade poukazujeme na to, že príčina, ktorá túto „aplikačnú vojnu“ spôsobila, a síce výška spôsobenej škody, nemala pri krádeži vlámaním zohrávať prioritnú úlohu a malo sa jej dostať pozornosti až sekundárne, čo bolo bez problémov možné zohľadniť použitím niektorého z kvalifikačných znakov (väčšia škoda, značná škoda, škoda veľkého rozsahu). A contrario, pri ostatných špecifických variantoch spáchania trestného činu krádeže predsa nie je podstatné to, k akej škode došlo a postačuje škoda hoci aj v podobe pár eur.[6] Pri krádeži vlámaním zákonodarca kládol dôraz práve na spôsob spáchania činu, v ktorom spočívala jeho zvýšená závažnosť a následok spočívajúci vo výške spôsobenej škody ustupoval do úzadia. Inými slovami, podľa predošlého ustanovenia § 212 ods. 2 písm. a) Tr. zák. mal byť páchateľ postihnutý bez ohľadu na výšku spôsobenej škody. O tom svedčí aj súčasná podoba právnej úpravy, ktorá síce umožňuje zvýrazniť pri krádeži vlámaním aj spôsobenie malej škody, z hľadiska trestnoprávnych následkov však táto skutočnosť nemá žiaden relevantný význam, keďže sa na tento kvalifikačný znak poukazuje v rámci toho istého ustanovenia bez akéhokoľvek sprísnenia trestnej sadzby či iného dôsledku v neprospech páchateľa.
Pokiaľ teda išlo o následok spočívajúci v spôsobení škody malej (do 2.660,- eur), prevažoval z hľadiska závažnosti práve spôsob spáchania činu, resp. prinajmenšom bol postavený na roveň následku v podobe škody malej. Výška škody pri spáchaní krádeže vlámaním mala byť dostatočne relevantná až v prípade spôsobenia závažnejšieho následku (väčšia škoda, značná škoda, škoda veľkého rozsahu) a plnohodnotne ju bolo možné vyjadriť použitím niektorého z príslušných kvalifikačných znakov uvedených v kvalifikovaných skutkových podstatách. Práve z uvedeného dôvodu bol kvalifikačný znak „čin spácha vlámaním“ dostatočne jasne vyjadrený už v odseku 2, a tak mal byť prednostne použitý. Zrejme tam uvedený kvalifikačný znak bol použitý zámerne a špeciálne pre tento trestný čin, keďže práve s ním sa spája najčastejšie. Povedané inak, ak predsa je príslušný kvalifikačný znak k dispozícii priamo v rámci určitej (základnej) skutkovej podstaty, orgán aplikácie práva má použiť práve ten bez toho, aby sa ku správnej kvalifikácii mal dopracovať komplikovanejšie a až prostredníctvom využitia ustanovení všeobecnej časti Trestného zákona.Skutočnosť, že v § 212 ods. 4 písm. b) Tr. zák. bol vyjadrený kvalifikačný znak „závažnejším spôsobom konania“, bolo potrebné vnímať vo svetle paušalizovanej konštrukcie jednotlivých ustanovení osobitnej časti Trestného zákona a jej dôsledkov, ktoré však evidentne v dostatočnej miere dokázali zmiasť a spôsobiť zmätok.
Nepochybne najpodstatnejšou skutočnosťou celej tejto problematiky je to, že v predošlej právnej úprave bol § 212 ods. 2 Tr. zák. konštruovaný ako základná skutková podstata (so samostatným vymedzením jednotlivých znakov skutkovej podstaty), a tak už v tomto prípade bolo nutné brať do úvahy zákaz kvalifikačnej duplicity vyplývajúci z § 38 ods. 1 Tr. zák.Tejto skutočnosti však nepochopiteľne nebola venovaná náležitá pozornosť, resp. prílišným sústredením sa na spôsobený následok (výšku škody) ustupovala táto skutočnosť do úzadia, a preto pri hľadaní vhodného spôsobu kvalifikácie dostal prednosť nesprávny postup.
Vzhľadom na uvedené sa potom vytráca zmysel potreby vykonania legislatívnej úpravy vyjadrený aj v dôvodovej správe[7] k zákonu č. 214/2019 Z. z., ktorým bola realizovaná spomínaná novelizácia Trestného zákona, a síce že „Zámerom legislatívnej zmeny, ktorá spočíva v zlúčení odsekov 1 a 2 je zároveň odstránenie pochybností pri určovaní druhu trestu a jeho výmery s poukazom na ustanovenie § 38 ods. 1, podľa ktorého ...“ K situácii, ktorú spomína aj dôvodová správa, že „Takýto skutok bolo možné v závislosti od výkladu kvalifikovať ako prečin podľa § 212 ods. 2 písm. a) alebo zločin podľa § 212 ods. 1, ods. 4 písm. b) za použitia § 138 písm. e), ktorým je definovaný osobitný kvalifikačný pojem - závažnejší spôsob konania, v danom prípade vlámaním,“ teda v žiadnom prípade ani nemalo dôjsť, keďže tomu bránila nemožnosť dvojitého pričítania okolnosti, ktorá už bola jasne vyjadrená v základnej skutkovej podstate. Diskusie o tom, či skutok kvalifikovať tak či onak, preto neboli namieste a v žiadnom prípade nemala byť súčasťou tejto diskusie otázka výšky škody.
Odhliadnuc od vyššie uvedeného, rozdiel medzi predošlou a súčasnou právnou úpravou po novelizácii zákonom č. 214/2019 Z. z. vo vzťahu k škode možno vnímať aj v tom, že podľa predošlej právnej úpravy základná skutková podstata uvedená v odseku 1 nepripúšťala viaceré možnosti spáchania činu (tým bol venovaný odsek 2) a venovala pozornosť následku v podobe spôsobenej škody. Išlo o skutkovú podstatu konštruovanú ako lex generalis, teda ako základné východisko, kde dôležitú úlohu zohrával práve následok v podobe výšky škody. Z uvedeného dôvodu bola, nazvime to„konzumpcia“ v rámci základnej a kvalifikovanej skutkovej podstaty(ods. 1 – malá škoda, ods. 3 písm. a) – väčšia škoda),zreteľnejšia. Za účinnosti predošlej právnej úpravy teda dochádzalo v podstate k pohlteniu znaku malej škody. Táto konzumpcia v rámci danej skutkovej podstaty bola podľa nášho názoru pochopiteľnejšia a jednoznačnejšie vyplývala zo znenia príslušných ustanovení zákona. Pri kvalifikácii sa poukázalo na plnohodnotnú základnú skutkovú podstatu a až následne bol použitý odkaz na príslušný kvalifikačný znak uvedený v kvalifikovanej skutkovej podstate.
K spomínanej „konzumpcii“ kvalifikačných znakov v rámci skutkovej podstaty by však malo dôjsť aj teraz a pochopiteľne sa jej použitie žiada aj pri novej právnej úprave, avšak za jej súčasnej podoby na to akoby nebol vytvorený priestor, keďže pri oboch možnostiach aplikácie natrafíme na určitý nedostatok. V prvom rade opätovne poukazujeme na to, že zavedením novej právnej úpravy došlo k zjednoteniu predošlého lex generalis(ods. 1) a predošlých leges specialis (ods. 2). Podľa aktuálnej právnej úpravy by sa preto pri aplikácii ustanovení, vzhľadom na ich konštrukciu, malo presne poukázať v rámci základnej skutkovej podstaty na jeden z variantov uvedených v písmenách a) až g), aby sa najprv dala špecifikovať vhodná podoba základnej skutkovej podstaty a až následne je možné doplniť príslušný znak kvalifikovanej skutkovej podstaty. Je predsa potrebné naplniť najprv znaky základnej skutkovej podstaty, aby bolo potom možné uvažovať o použití jej kvalifikovanej podoby. Pri druhej možnosti, a síce priklonení sa ku kvalifikácii s použitím výlučne úvodného návetia, zas sčasti dôjde k obídeniu základnej skutkovej podstaty a použije sa priamo odkaz na príslušnú kvalifikovanú skutkovú podstatu.
Vo všeobecnosti, ak je totiž potrebné skutok kvalifikovať aj prostredníctvom použitia niektorej z kvalifikovaných skutkových podstát (v slovnom vyjadrení „Odňatím slobody ... sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1“), poukazujeme tým na plnohodnotnú základnú skutkovú podstatu a nie len na nejakú jej ľubovoľnú časť, ktorá sa nám v danom prípade viachodí. Teda aj v prípade trestného činu krádeže by malo byť nevyhnutné pri takejto podobe právnej úpravy pri kvalifikácii použiť aj niektorú z možností uvedených pod písm. a) až g). Týmto konštatovaním sa tak opäť dostávame k záveru, že nami zvolenú modelovú situáciu nie je podľa nášho názoru možné správne kvalifikovať ani ako prečin krádeže podľa § 212 ods. 1, ods. 2 písm. a) Tr. zák.
Ďalším z argumentov, ktorý nás vedie ku konštatovaniu, že aktuálna právna úprava je nesprávna, je ďalší z prvkov konštrukcie základnej skutkovej podstaty trestného činu krádeže. Ak sa na ňu pozrieme bližšie, zistíme, že pod jednotlivými variantami uvedenými v písmenách a) až g) je v každom prípade vymedzený určitý spôsob spáchania činu s jedinou výnimkou uvedenou pod písm. a), kde je špecifikovaný následok v podobe výšky škody. Treba zdôrazniť, že pri členení paragrafov je takýto postup veľmi netypický a ojedinelý. Z hľadiska legislatívnej techniky sa takéto členenie paragrafov na pododseky používa zväčša za účelom rozlíšenia možných spôsobov spáchania činu a nie vo vzťahu k následku. Ak má byť zdôraznený následok v podobe výšky spôsobenej škody, bývalo pravidlom, že tomuto je venované samostatné miesto v jedinečnej skutkovej podstate (pozri napr. § 213 ods. 1, § 221 ods. 1, § 245 ods. 1 Tr. zák.) Naopak, výnimky vo vzťahu k následku ako takému, možno nájsť pri špecifických trestných činoch (napr. § 302a ods. 1 písm. a), § 304 ods. 1 písm. a), § 418 ods. 1 písm. a) Tr. zák.), ktorých skutkové podstaty sú ale formulované veľmi osobitným štýlom.
5. Ako ďalej?
Ako sme už uviedli, predošlá právna úprava podľa nášho názoru dostatočne jasne umožňovala kvalifikovať krádež vlámaním bez toho, aby to malo spôsobovať aplikačné problémy, o akých sa donedávna horlivo diskutovalo. Prvým návrhom tak rozhodne a bezpochyby môže byť donedávna účinná právna úprava.
Pre právnych formalistov a kazuistov si však dovolíme dať do pozornosti možnosť, ktorá bola takisto v hre pri diskusiách o podobe, v akej sa má udiať novelizácia Trestného zákona. Tento variant[8] spočíval v návrhu, aby sa ustanovenie všeobecnej časti Trestného zákona v § 138 písm. e) doplnilo a dostalo tak podobu: „e) vlámaním okrem trestného činu krádeže podľa § 212“. Táto možnosť zrozumiteľne vylučovala použitie znaku závažnejšieho spôsobu spáchania špeciálne a len vo vzťahu k trestnému činu krádeže. Tomuto návrhu však tiež možno vytknúť niektoré nedostatky. V prvom rade by takáto úprava bola vzhľadom na nami znázornené skutočnosti nadbytočná, a teda aj nepotrebná. Platí totiž, že „právna norma nemá zbytočne vyjadrovať to, čo sa z jej obsahu dá bez akýchkoľvek pochybností vyvodiť výkladom.“[9]Zároveň je potrebné poukázať aj na jej zrejmú kazuistickosť, kedy sa právna úprava až nadmerne prispôsobuje požiadavkám konkrétnych, individuálnych prípadov. Takáto právna úprava by pritom nikdy nemala byť cieľom zákonodarcu. Avšak vo svetle skutočnosti, že aj ustanovenie § 138 písm. a) Tr. zák. je podobného rázu a v kontexte toho, že slovenský zákonodarca často siaha práve po podobných kazuistických úpravách, nebolo by prekvapením, ak by toto riešenie bolo použité aj v tomto prípade a treba uznať, že takýto krok by bol aj napriek uvedeným výhradám pochopiteľnejší. Ako sme však uviedli, s týmto návrhom sa vcelku nestotožňujeme a máme za to, že je potrebné dať prednosť právne čistejšiemu riešeniu.
Záver
Z uvedených dôvodov a s poukazom na ďalšie podstatné skutočnosti uvedené v článku sme tak presvedčení o tom, že je potrebné sa jednoznačne prikloniť k úprave účinnej do 31. júla 2019. V plnej miere totiž umožňuje postihnúť protiprávne konanie spočívajúce v prisvojení si cudzej veci a rôzne spôsoby jeho spáchania bez aplikačných problémov a zároveň spĺňa požiadavky kladené pravidlami legislatívnej techniky a aplikácie práva. Za prípadné príspevky a podnety do diskusie autor vopred ďakuje.
Zoznam použitých zdrojov:
Literatúra:
KRÁĽ, J.: Legislatíva: Teória a prax. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, Právnická fakulta, Vydavateľské oddelenie, 2005.236 s.ISBN 80-7160-156-3
Internetové zdroje:
ŠAMKO, P.: Trestný čin krádeže vlámaním podľa § 212 ods. 1, ods. 4 písm. b) Tr. zák. – sporné stanovisko NS SR „prežilo“(23.03.2019)
ŠAMKO, P.: Niekoľko kritických poznámok k aktuálnej judikatúre NS SR (24.09.2012)
Dostupné na: http://www.pravnelisty.sk/clanky/a155-niekolko-kritickych-poznamok-k-aktualnej-judikature-najvyssieho-sudu-sr
Súdne rozhodnutia:
Uznesenie Najvyššieho súdu Českej republiky, sp. zn. 6 Tdo 1127/2016zo dňa 26.09.2016
Uznesenie Najvyššieho súdu Českej republiky, sp. zn. 5 Tdo 444/2018 zo dňa 30.05.2018
Rozsudok Krajského súdu v Prešove, sp. zn. 3To/30/2016 zo dňa 09.11.2016
Ostatné zdroje:
Legislatívne pravidlá tvorby zákonov
Dostupné na: https://www.nrsr.sk/web/default.aspx?SectionId=124
Legislatívne pravidlá vlády SR
Dostupné na: https://www.vlada.gov.sk//legislativna-rada-vlady-sr/
Dôvodová správa k zákonu č. 214/2019 Z. z.
Dostupné na: https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=7275
[1] Pozri napr.: Uznesenie Najvyššieho súdu Českej republiky (NS ČR), sp. zn. 6Tdo 1127/2016 zo dňa 26.09.2016. Dostupné na: http://www.nsoud.cz/Judikatura/judikatura_ns.nsf/WebSearch/9FE47232DABD5A1AC12580900036099F?openDocument&Highlight=0,
Uznesenie NS ČR, sp. zn. 5 Tdo 444/2018 zo dňa 30.05.2018. Dostupné na: http://www.nsoud.cz/Judikatura/judikatura_ns.nsf/WebSearch/6971F5689D40B913C125830B003B92BE?openDocument&Highlight=0,
[2]Dostupné na: https://www.nrsr.sk/web/default.aspx?SectionId=124
[3] Dostupné na: https://www.vlada.gov.sk//legislativna-rada-vlady-sr/
[4]Bližšie pozri: http://www.pravnelisty.sk/clanky/a155-niekolko-kritickych-poznamok-k-aktualnej-judikature-najvyssieho-sudu-sr (Právne listy, 24.09.2012)
[5] KRÁĽ, J. a kol.: Legislatíva: Teória a prax. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, Právnická fakulta, Vydavateľské oddelenie, 2005. s. 82.
[6] Pozri napr.: Rozsudok Krajského súdu v Prešove, sp. zn. 3To/30/2016 zo dňa 09.11.2016. Dostupné na: http://merit.slv.cz/KSPO/3To/30/2016
[7]Dostupné na: https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=7275. Bližšie pozri: K bodu 21 Dôvodovej správy
[8] Pozri napr.: http://www.pravnelisty.sk/clanky/a731-trestny-cin-kradeze-vlamanim-podla-212-ods-1-ods-4-pism-b-tr-zak-sporne-stanovisko-ns-sr-prezilo (Právne listy, 23.03.2019)
[9]KRÁĽ, J. a kol.: Legislatíva: Teória a prax. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, Právnická fakulta, Vydavateľské oddelenie, 2005. s. 83.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.