kpt. JUDr. Miroslav Srholec – vyšetrovateľ
Pár poznámok k zákonu č. 236/2021 Z.z.
Na tému zákona č. 236/2021 Z.z. ako novely Trestného zákona, ktorá od 01.07.2021 zavádza novú skutkovú podstatu trestného činu § 360b Nebezpečné elektronické obťažovanie, bolo možné postrehnúť niekoľko informačných článkov[1]. Na úvod autor uvedie, že je zástancom právnej ochrany v kyberpriestore a predložený článok nemá súvis s pozitívnym zámerom spomínanej novely. Zároveň autor dáva do pozornosti, že sa jedná len o názorový článok z pohľadu vyšetrovateľa a autor v ňom pojednáva hlavne o základnej skutkovej podstate nového trestného činu, teda najmä podľa ods. 1.
Cieľom článku bude, na podklade zákona č. 236/2021 Z.z. poukázať na niektoré legislatívne trendy a to potieranie zásady ultima ratio legislatívnymi prostriedkami a jej „nútený“ presun do aplikačnej časti práva.
Skôr ako autor pristúpi k predloženiu argumentov, odkazuje poctivého čitateľa na dôvodovú správu, samotný článok sa ňou totiž bude významnou mierou zaoberať a to v podobe literárnej argumentácie so zákonodarcom.
Rovnako ako JUDr. Šamko vo svojom komentári[2], môžeme konštatovať, že dôvodová správa predstavuje podrobnú, prepracovanú a ucelenú informáciu o motívoch a dôvodoch legislatívneho zásahu. Na obranu navrhovateľov je potrebné povedať, že si aplikačná prax od uvedeného štandardu už pomaly odvykla a uspokojovala sa s dôvodovými správami na úrovni stredoškolských esejí. Práve vyššia kvalita dôvodovej správy nám ponúka možnosť „uchopenia“ aktuálnych trestnoprávnych trendov.
Ku šikane:
Problematika šikany je zložitým a komplexným problémom, ktorý sa práve postupom digitalizácie zmenil zásadným spôsobom podobu. Už sa nejedná len o priame zásahy voči obeti v užšej skupine (školský, pracovný, iný kolektív) či lokálneho charakteru, ale vďaka rozvoju informačných technológií a presunu šikany do kyberpriestou v súčasnosti čelíme síce starým praktikám avšak s ďaleko vyššou efektivitou a akčným rádiusom. Informačné technológie umožňujú terorizovať obeť 24 hodín/7dní v týždni, kdekoľvek, verejne a pred kýmkoľvek. Tieto nové možnosti kyberšikany jej poskytujú mimoriadne devastačný potenciál na obeť,to nemožno opomínať. Spoločnosť musí prísť s komplexom opatrení najmä preventívneho, edukatívneho a v neposlednom rade ajpenálneho charakteru.
Dôvodová správa operuje s niektorými zaujímavými postulátmi. (vytrhnuté z kontextu):„Kybernetické obťažovanie sa týka aj dospelých, plnoletých osôb...[3]“ „Z výskumu, ktorý realizoval Výskumný ústav detskej psychológie v Bratislave v spolupráci s eSlovenskom o.z. vyplýva: Najčastejšie sa mladí ľudia (49,8%) stretávajú na internete s nadávaním a vysmievaním, na druhom mieste s ohováraním alebo šírením nepravdivých informácií (42,6%), samotné kyberšikanovanie uvádza 5,9% účastníkov výskumu. Mladí ľudia sami priznávajú, že na internete si najčastejšie „robia srandu z iných“ (59%) vysmievajú sa alebo nadávajú niekomu (49,8%) a fotografujú alebo natáčajú iných v trápnych situáciách, a potom to zverejnia (16,5%). 65,4% obetí kyberšikovania vie, kto je agresorom. Najčastejšie je to niekto koho poznajú naživo (buď zo školy alebo z okolia) alebo ich známy z internetu (18,5%)“ ; „Z hľadiska priestupkového zákona môže šikanovanie žiakov konkrétne napĺňať skutkovú podstatu priestupku proti občianskemu spolunažívaniu (§49) a priestupku proti majetku (§50 – osobitne v prípade fyzickej agresie). Tu však stále hovoríme zásadne iba o školskej šikane, a navyše často realizovanej vo fyzickej podobe, ktorá vykazuje viaceré špecifiká oproti všeobecnému nebezpečnému obťažovaniu vo vorme kybernetickej šikany. Za všetky odlišnosti a špecifiká školskej šikany možno v prvom rade uviesť, že keď sú páchateľmi deti mladšie ako 14 rokov, nie sú trestne zodpovedné. To však samozrejme neznamená, že nemôžu byť postihnuté iným spôsobom[4].“
Z hľadiska našich úvah je ale najzaujímavejšia stať o zákonodarcom určenej spoločenskej závažnosti skutku v podobe trestnej sadzby: „Pomerne vysoká horná hranica tri roky (ale bez akejkoľvek minimálnej dolnej hranici) v základnej všeobecnej skutkovej podstate je motivovaná aj tým, že ust. § 116 Trestného poriadku vyžaduje minimálnu hornú hranicu tri roky, alebo zaradenie trestného činu medzi taxatívne vymedzené trestné činy na to, aby bolo možné pri vyšetrovaní trestnej činnosti využiť prístup orgánov činných v trestnom konaní k údajom predstavujúcim telekomunikačné tajomstvo. Výslovné zaradenie tohto trestného činu medzi vybrané trestné činy podľa ust. §116 TP by však bolo problematické, lebo by nemuselo zodpovedať požiadavke „závažnosti“ z hľadiska judikatúry SD EÚ.“ „Vzhľadom na absenciu závažnosti tiež nepredpokladáme použitie inštitútov podľa § 114 (poz. vyhotovovanie obrazových , zvukových alebo obrazovo zvukových záznamov) a § 115 Trestného poriadku (poz. Odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky)“... „K hornej hranici troch rokov...ako neprimerane vysoká, opakovane uvádzame, že v tomto prípade nie je stanovená žiadna minimálne hranica dolnej sadzby, a že ide o prečin, pri ktorom sa zohľadňuje aj materiálny korektív v prípadoch konania, ktoré nie je spoločensky nebezpečné. Naopak skôr podľa nás treba uvažovať do budúcnosti o úprave a sprísnení sankcie za nebezpečné prenasledovanie, než o znižovaní hornej hranice trestnej sadzby za nebezpečné obťažovanie (kyberšikau)“[5]
„Uvedené vymedzenia predstavujú záruku, že v praxi nemôže dôjsť k neprimeranému trestaniu údajných páchateľov týchto trestných činov. Navyše, vzhľadom na to, že ide o prečin, platí ust. §10 ods. 2 Trestného zákona, podľa ktorého „Nejde o prečin, ak vzhľadom na spôsob vykonania činu a jeho následky, okolnosti, za ktorých bol čin spáchaný, mieru zavinenia a pohnútku páchateľa je jeho závažnosť nepatrná.“ Aj podľa ust. § 40 ods. 1 Trestného zákona „Od potrestania páchateľa prečinu, ak ním nebola spôsobná smrť alebo ťažká ujma na zdraví, možno upustiť ak....“ „Novozavádzanú skutkovú podstatu tak nemožno vnímať ako nadmernú kriminalizáciu. Naopak je to reakcia na trestnoprávne nepostihovanie spoločensky nebezpečného konania“
Zaujímavá je aj snaha zákonodarcu dorovnať štandard právnej ochrany občanov na rakúsku úroveň[6], keďže sa znením skutkovej podstaty údajne„inšpiroval“ práve v rakúskom trestnom práve. Zároveň zákonodarca konštatuje, že je nevyhnutné doplnenie ochrany občanov nakoľko trestné činy §189, §192, §201, §201a, §201b, §211, §360a, §365, §368, §369, §370, §371, §372, §373, §376, §377, §421, §422, §422a, §422b, §422c, §422d, §423, §424, §424a TZ(ako ich sám v dôvodovej správe menuje) jednoducho nestačia a práve ustanovenie § 360b Trestného zákona, skvalitní právnu úpravu a najmä ochranu obetí tohto spoločensky nežiadúceho konania. Autor pre túto chvíľu opomenie aj diskrepanciu medzi trestnými sadzbami pri trestných činoch napr. nebezpečné vyhrážanie podľa §360 TZ, nebezpečné prenasledovanie podľa § 360a TZ v základných skutkových podstatách, oproti „doplnkovej“ právnej úprave nového trestného činu podľa § 360b Trestného zákona, kde sa páchateľovi z hľadisku rozsahu možného trestu „oplatí“ neprehupnúť sa do kyberpriestoru a radšej ostať pri „klasickom“ fyzickom kontakte s obeťou, nakoľko pri týchto trestných činoch mu hrozí trest odňatia slobody „až na jeden rok“ pričom pri novej skutkovej podstate je to „až na tri roky“. Zároveň autor prehliadne aj zjavnú kapituláciu štátu pri zabezpečení zodpovedajúcej ochrany obetí šikany prostriedkami civilného práva.
K problematike ultima ratio:
V právnej teórií panuje presvedčenie, že trestné právo je/má byť prostriedkom postihujúcim tie najzávažnejšie prejavy protispoločenskej činnosti, ktoré nie je možné postihnúť iným efektívnym spôsobom. Právna obec by sa aj na základe dôvodovej správy k zákonu č. 236/2021 Z.z. mala z tohto právne teoretického rojčenia prebudiť. Zákonodarca v podmienkach SR zjavne nedbá na „panstvo práva“ a určite mu nie sú blízke ani vznešené právne zásady a vlastnými, dlhodobými legislatívnymi zásahmi po malých častiach presúva také či onaké konanie do kriminálnej sféry. Ako názorný príklad si môžeme zobrať ustanovenia zákona o priestupkoch č. 372/1990 Zb. Samotný zákon ako „opora“ trestného systému, ktorá má pokryť základné, spoločensky závadné konanie, ktoré však objektívne nespĺňa kriminálny rozmer, možno kľudne považovať za slepé črevo právneho systému. Zákonodarca vo svižnom tempe dopĺňania nových a nových skutkových podstát trestných činov akosi zabudol, že existuje aj správne právo ako prostriedok zamedzenia či nápravy.Len pre zaujímavosť, spomínate si na poslednú novú skutkovú podstatu priestupku podľa zákona o priestupkoch?
Už spomenutý priestupok proti občianskemu spolunažívaniu, ktorý sa môže týkať aj prípadov šikany či kyberšikany, umožňuje „efektívne“ potrestať páchateľa až do výšky 33,-€ (§49 ods. 1 písm. a) „Priestupku sa dopustí ten kto, inému ublíži na cti tým, že ho urazí alebo vydá na posmech“) v prípade schválností a iného hrubého správania dokonca až do výšky 99,-€. Zjavnú krátkosť penalizácie spoločensky neprípustného konania v priestupkovom konaní, preto bolo nutné riešiť. A samozrejme najlepšie novou skutkovou podstatou trestného činu. Nižšiu spoločenskú závažnosť v základnej skutkovej podstate si zjavne uvedomil aj zákonodarca, ktorý konštatoval, že z tohto hľadiska a z hľadiska „judikatúry SD EÚ“ je základná skutková podstata nespôsobilá k zaradeniu medzi taxatívne uvedené trestné činy pri postupe podľa § 116 ods. 1 TP a to sú v ňom aj také trestné činy ako § 360 či § 360a TZ ktoré má „dopĺňať“. Zákonodarca však vyriešil uvedený problém po svojom a radšej zdvihol trestnú sadzbu ako by mal základné skutkové podstaty ponechať v správnom konaní či nebodaj musel precizovať priestupkový zákon. No len si to predstavte, na základe akých dôkazných výťažkov by mal okresný úrad prejedávať kyberšikanu? Na základe akých ustanovení by mali byť realizované zákonné zabezpečenie údajov o telekomunikačnej prevádzke, či realizované prehliadky domových či nebytových priestorov, ako by sa viedlo „vyšetrovanie“ v tejto veci? Skúškou správnosti teda zákonodarcovi asi vyšlo, že elegantnejšie ako komplexné prekopanie priestupkového práva bude spraviť z priestupku trestný čin a hotovo. To však má svoje kolaterálne následky.
Uveďme si fabulovaný príklad. Páchateľ (zatiaľ neznámy) zverejní trápne video obete pričom tak splní formálne náležitosti skutkovej podstaty podľa § 360b ods. 1 písm. b) TZ. Keďže je obeťou 13 ročný chlapec tj. dieťa, pričom jeteda podľa § 139 ods. 1 písm. a) chránenou osobou. Vzhľadom k obeti, bude vec kvalifikovaná ako prečin podľa § 360b ods. 1 písm. b), ods. 2 písm. a) Trestného zákona, a vec bude vyšetrovaná nie povereným príslušníkom odboru poriadkovej polície, ale vyšetrovateľom kriminálnej polície na OR PZ. Vzhľadom k tomu, že rozposlanie videa bolo realizované cez odkaz resp. menej známu sociálnu sieť, vyšetrovateľ pristúpi k vyžiadaniu právnej pomoci zo zahraničia aby sa dostal k určitým prevádzkovým údajom páchateľa. Medzitým realizuje výsluchy svedkov(detí), pričom sa mu podarí zistiť predpokladanú totožnosť osoby rozposielajúcej videa. Podozrivá osoba, spolužiak z vyššej triedy sa však zľakne pozornosti zo strany kriminálnej políciea preto odmietne vypovedať. OČTK môžu obmäkčovať srdce mladého kriminálnika tým, že mu samozrejme nehrozí „jeden rok až štyri roky“s odvolávkou na § 95 ods. 1 TZ, ale to platí len pri páchateľoch s určitými vlastnosťami a aj to len do 15 roku života. V našom prípade to však mladý kriminálnik nestihol, keďže v čase konania mal už 15 rokov a dva dni. Možno to ešte skúsiť „na“ upustenie od potrestania podľa § 98 písm. a) TZ o ktorom však rozhoduje sudca[7] (alternatívne § 40 ods. 1 TZ). Konfrontácia medzi maloletými svedkami je v zmysle § 125 ods. 1, ods. 2 Trestného poriadku, vylúčená. Aby vyšetrovateľ vec riadne vyšetril a preukázal vinu páchateľovi, vyzve podozrivého ako aj právnych zástupcov podozrivej osoby, aby vydali všetky elektronické prostriedky spôsobilé k spáchaniu trestného činu. Tieto sú rodičmi podozrivého našťastie vydané dobrovoľne, teda nemusí pristúpiť k realizácií domovej prehliadky. Všetkých 9 elektronických zariadení v domácnosti (pracovné notebooky, tablety, firemné a súkromné mobilné telefóny) podrobí niekoľko mesačnému znaleckému skúmaniu s nákladmi vo výške niekoľkých tisíc eur. Medzičasom sa vyšetrovateľovi doručia výsledky právnej pomoci (min. po roku) v ktorej sú mu oznámené prevádzkové údaje ako IP adresa zariadenia páchateľa. Vzhľadom k GDPR však je návrh na podanie príkazu podľa § 116 TP vzhľadom k odstupu času nedôvodný. V danom prípade sa znaleckým skúmaním našťastie podarilo extrahovať zásadné digitálne dôkazy, ktoré preukazujú vinu podozrivej osoby. Po vznesení obvinenia a výsluchu v procesnom postavení obvineného sa páchateľ priznal ku skutku, tento oľutoval a uviedol, že si nebol vedomí následkov svojho konania a že zverejnenie tohto videa bral ako srandu na ktorej sa sám pobavil a v rámci komunikácie s ďalšími kamarátmi, toto video preposlal, nie však s cieľom uškodiť obeti (pričom ďalším znaleckým konaním sa trestnoprávny následok na obeti potvrdil) ale pobaviť kamarátov. Následne po realizácií ďalších úkonov sa vec dostane pred súd, ktorý má vo veci zákonne a spravodlivo rozhodnúť.
A tu sa dostávame ku pointe. Zákonodarca pomedzi riadky svojej dôvodovej správe uznal, že šikana a to aj elektronická je problémom detí (tj. trestnoprávne nezodpovedných páchateľov) „ale aj dospelých“. Ďalšia časť páchateľov sa profiluje u osôb mladistvých, ktorí síce sú trestnoprávne zodpovední, avšak málokto si vo veku 14 rokov uvedomí, že preposlanie napr. trápneho videa osobnej povahy (ktoré však spĺňa následok predpokladaný zákonom) z neho vytvorí kriminálnika. Otázka však znie, či sú práve OČTK a súd tie najvhodnejšie orgány;Trestný poriadok a trestné konanie tie najlepšie procedúry a samotný trest min. „až na tri roky“, ten správny nápravný prostriedok na potieranie tohto spoločensky nevhodného konania[8]. Autor sa rozhodne neposmieva obetiam nového trestného činu a ani nezľahčuje zodpovednosť páchateľov z takéhoto konania, položená otázka má však smerovať k tomu, či má už práve polícia (spoločne s prokuratúrou, súdom) ako prvý kontaktný orgán štátu aj so všetkými svojimi nedostatkami (ktorých, žiaľ nie je málo) riešiť aj toto spoločensky nežiadúcu konanie? Či nie je vhodnejšie ho riešiť včasne, na mieste a v kolektíve v ktorom sa toto konanie realizovalo a riešené kolektívnou autoritou (učiteľ, zamestnávateľ a pod.); ako niekde v súdnej sieni, okresného mesta na (možno)verejnom pojednávaní o 1 - 3 roky po skutku?
Zákonodarcu uvedené polemické otázky praxe nezaujímajú a v problematike má celkom jasno. Deklaruje to svojou dlhodobou legislatívnou činnosťou, ktorá vytvára právny systém čierno-bieleho charakteru, kde možno skutok posúdiť len buď ako:„Trestný čin“ alebo „Trestné nič“. Uvedený prístup sa však prejavuje viacerými nežiadúcimi externalitami, napríklad zbytočné zahlcovanie trestného aparátu priestupkovými konaniami;riešenie adolescentného správania sa silovými zložkami štátu; obmedzovanie adresnosti, prostriedkov a rozsahu postihu; kriminálna penalizácia osôb, ktorých náprava by postačovala aj netrestnými prostriedkami; len obmedzená reparačná schopnosť trestného konania voči obeti a ďalšie.[9]
Autor vyjadruje názor, že spoločensky závadnú činnosť má prirodzene štát riešiť. Nie je žiadúce, aby štát nad uvedeným problém privieral oči resp. takéto zásahy do práv občanov toleroval, naopak má ich zmysluplne riešil. Nie však spôsobom „ledabolo“ ale efektívne, adresne a právne komplexne. Autor jednoznačne víta ochranu obetí šikanovania ako aj snahu štátu o zlepšovanie niektorých represívnych súvislostí so šikanovaním. Na druhej strane však uvedeným článkom kritizoval prístup štátu k obetiam šikany, ktoré „odpinkal“[10] do trestného konania, ktoré žiaľ podľa názoru autora, nebude schopné splniť očakávanie obetí pri dodržaní všetkých zákonných limitov trestného konania. Autor ďalej vyjadruje pochybnosť o preventívnej schopnosti uvedenej novej skutkovej podstaty v širšej verejnosti, čo možno vyhodnotiť len tak, že sa štát uspokojuje s riešením ujmy obetí a danej problematiky najmä represiou. Autor úctivo čitateľovi prenechá možnosť vytvorenia si vlastného názoru o efektivite zvoleného riešenia v celkových súvislostiach.
Na záver autor uvádza, že napriek skutočnosti, že zákonodarca nekorešponduje niektoré právne súvislosti, či už z neochoty, neznalosti alebo aj úmyselne, sú aplikačné orgány povinné zachovávať a dodržiavať aj medzinárodné štandardy vyplývajúce jednak z medzinárodných dohovorov, ktorými je SR viazaná ako aj z rozhodnutí príslušných súdov, ktoré poskytujú výklad týchto štandardov a nepripustiť neprimeranú ujmu oprávneným subjektom. Aj na základe kvality obdobnej právnej úpravy možno dúfať, že si aplikačná prax v individuálnych prípadoch zachová rozumný prístup. Autor má za to, že (nie len)obete kyberšikany majú nárok na kvalitnejší servis štátu.
[1]http://www.pravnelisty.sk/zakony/a943-novy-trestny-cin-nebezpecneho-obtazovania ; http://www.pravnelisty.sk/zakony/a972-zmena-trestneho-zakona-ucinna-od-01-07-2021 ; https://www.najpravo.sk/clanky/prezidentka-podpisala-zakon-ktorym-sa-doplna-trestny-zakon.html?print=1
[3] Uvedené tvrdenie navrhovateľa je síce formálne pravdivé, avšak zo zdrojovej literatúry dôvodovej správy k návrhu zákona, celkom jasne vyplýva, že navrhovateľ chce pred kyberšikanou chrániť najmä deti a žiakov.Bezzdrojový poukaz a citácia zo Smernice MŠVVaŠ SR č. 36/2018 k prevencií a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach, uvedenú domnienku autora len podtrhuje.
[4]https://www.prohuman.sk/pedagogika/sikanovanie-v-skolskom-prostredi-a-jeho-trestno-pravne-hladisko
[5]Jeden z možných, želaných alebo neželaný scenárov zapracovania uvedenej novely v praxi bude, že príslušníci kriminálnej polície majú poskytovať (de iure nezákonný) dôkazný servis prostriedkami trestného práva, avšak tento bude primárne určený nie pre súdy, ale pre okresné úrady pre uloženie blokových pokút až do 99,-€ v priestupkovom konaní.
[6]Keby sa „inšpirácia“ zákonodarcu obmedzila na jednoduché odkopírovanie rakúskej právnej úpravy, predložený článok by určite nevznikol. Za poznámku stojí najmä hrubá rozdielnosť základného skutkového vyjadrenia oproti rakúskej predlohe a čudné tuzemské „prídavky“ vo vyšších odsekoch. O rozdieloch v trestnej sadzbe ani nehovorme. Podľa rakúskej predlohy je trestnosť až na 1 rok alebo pokutu až do výšky 720 denných sadzieb pri základnej trestnej sadzbe.
[7]Samozrejme, pri prečinoch nemožno opomínaťzákonodarcom spomenuté ustanovenie § 10 ods. 2 Trestného zákona: „Nejde o prečin, ak vzhľadom na spôsob vykonania činu a jeho následky, okolnosti, za ktorých bol čin spáchaný, mieru zavinenia a pohnútku páchateľa je jeho závažnosť nepatrná“. Autor úmyselne opomenul uvedené ustanovenie z dôvodu, že pomerne veľká časť konaní subsumovateľných pod § 360b TZ, by mohla byť „vyautovaná“ práve ustanovení § 10 ods. 2 TZ. To ale naráža na logiku nutnosti prijatia novej skutkovej podstaty. A tu sa dostávame k ďalšiemu legislatívnemu trendu. Trendu„všeobecnej trestnosti skutku“ ktorý sa týka efektivity trestného konania ako takého. Tento trend považuje za vhodnejšie, obsiahnutie, čo možno najširšieho spektra ľudských konaní pod skutkovú podstatu, čo možno najširšieho repertoáru trestných činov, ich následné spracovanie trestným aparátom štátu, avšak bez zjavného záujmu štátu o výsledky trestných konaní, vhodnosti trestania apod.; ako užšie profilovanú trestnosť skutkov spracovanú vysoko profesionálnym a špecializovaným aparátom, ktorý ma za cieľ štrukturálneho dosahu naodhalenie, kvalifikované zadokumentovanie, zamedzenie, reparácie škôd, no najmä postihovanie, tých najzávažnejších foriem protiprávneho konania.
[8]Z dôvodovej správy sa však nedozvieme, či z hľadiska predpokladanej vekovej skupine páchateľov, zákonodarca uprednostňoval uloženie trestu domáceho väzenia podľa § 53 TZ alebo primárne iný typ trestu.
[9] Jedným z ďalších legislatívnych trendov je legislatívny disproporčnosť postihu. Napríklad v ustanovení ods. 3 predmetnej novely sa páchateľ odsúdi na 2 -6 rokov, ak spôsobí škodu nad 26.600,-€ alebo tento trestný čin vykoná s úmyslom získania pre seba lebo iného obdobný prospech vo výške nad 26.600,-€. Zákonodarca tak, zdá sa, už musel reagoval na nový trend (snáď nie školskej)šikany, ktorá už nie je motivovaná klasickými pohnútkami páchateľa, ale je realizovaná zo zištných pohnútok (nad 26.600,-€) a zároveň sa nejedná o vydieranie(§189), hrubý nátlak (§190, §191), nátlak (§192) a ďalšie. Z uvedeného odseku budú mať hádam najväčšiu radosť páchatelia, ktorí sa za špecifických okolností môžu „vyviňovať“, že svojim skutkom nesmerovali k vydieraniu, za ktorý hrozí trest odňatia slobody 10 - 12 rokov, ale chceli obeť len kyberšikanovať. Autor uvedeným absurdným právnym výkladom len ilustroval, určité súvislosti napríklad, že kyberšika je spoločensky závažnejšia oproti napr. nebezpečnému vyhrážaniu sa, avšak kybervydieranie, hoci s rovnakým následkov v podobe škody, nie je spoločensky závažnejšie od klasického vydierania či hrubého nátlaku.
[10] Je na polemiku, či štát vôbec umožnil/ponúkol/nastavilobeti tohto protiprávneho konania funkčný systém ochrany jej práv. Práve uvedený bod predstavuje hlavnú myšlienku predloženého článku.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.