Trestnoprávny formalizmus náš každodenný, no. 5
por. JUDr. Miroslav Srholec – vyšetrovateľ PZ
Skrátené vyšetrovanie alebo len skracovanie vyšetrovania?
Autor sa v nasledujúcom článku pokúsi o právny rozbor súčasného stavu skráteného vyšetrovania v podmienkach slovenskej trestnoprávnej praxe, ktorým poukáže na ďalšiu katalógovú položku prepätého formalizmu v trestnom konaní a to vedenie skráteného vyšetrovania prostriedkami vyšetrovania.
Krátka exkurzia
Hádam ešte nebol rok, keď by zo strany prokuratúry či aspoň celoročného zhodnotenie kriminality na území SR zo strany PZ nebola komentovaná rýchlosť trestného konania v takom alebo onakom zmysle. Rýchlosť trestného konania v podmienkach Slovenskej republiky teda je pomerne sledovaným ukazovateľom. Samozrejme možno dúfať, že je to tak pre to, že samotné právo ako aj princíp právneho štátu vyžaduje, aby štátne orgány či súdy postupovali tak, aby bola „spravodlivosť vykonávaná bez prieťahov, ktoré sú spôsobilé ohroziť jej vážnosť a dôveryhodnosť“ či bonmotom, že neskorá spravodlivosť nie je spravodlivosť ktorý si nachádza priestor aj v judikatúre.Jedným z legislatívnych riešení ako dosiahnuť reálne časovo dostupnú spravodlivosť malo byť ustanovenie § 203 TP, ktoré vychádza z premisy, že jednoduchšie prípady nevyžadujú rozsiahle dokazovanie a teda je aj časovo dostupnejšie a tým aj z hľadiska nápravy protispoločenského konania efektívnejšie. Skutočnosť, že sa nejedná o fazuľky dokladá fakt, že nápad trestných spisov za rok 2016, bol 83 941 spisov[1]v skrátenom vyšetrovaní z toho 59 994 spisov poverenými príslušníkmi[2] a 23 947 spisov[3] vyšetrovateľmi a ďalších 16 944 spisov[4] vo vyšetrovaní ako zločiny a obzvlášť závažné zločiny. Bavíme sa teda o pomerne rozsiahlej časti korpusu celého trestného konania.
Skrátené vyšetrovanie – v teórií
Predstavuje samostatný druh trestného konania legislatívne odlíšené od vyšetrovania a jeho odnože tzv. „super rýchleho konania“[5]. Ako už bolo naznačené skrátené konanie sa má dotýkať skutkov, ktoré sú menej závažné a to pri prečinoch ktorými sa podľa § 10 ods. 1 rozumejú trestné činy spáchané z nedbanlivosti alebo úmyselné trestné činy za ktorétento zákon v osobitnej časti ustanovuje trest odňatia slobody s hornou hranicou neprevyšujúcou päť rokov. Z tejto množiny ďalej § 202 ods. 1 selektuje také situácie ako väzba obvineného, výkon trestu odňatia slobody, pozorovanie v zdravotníckom ústave okrem prečinov spáchaných vo výkone väzby alebo vo výkone trestu odňatia slobody, náhle úmrtie obvineného vo výkone väzby alebo odsúdeného vo výkone trestu odňatia slobody, trestné konanie proti právnickej osobe, pri trestných činoch extrémizmu alebo v prípadoch, keď to nariadi prokurátor.
Konanie v skrátenom vyšetrovaní vedú v zmysle § 10 ods. 8 vyšetrovateľ PZ a FS (písm. a,b) pri prečinoch a v prípadoch ak horná hranica trestnej sadzby neprevyšuje tri roky tak aj poverený príslušníci (písm. c, d, e, f, g) ďalej len „skráteňáci“,(v súhrne v texte používaný pojem „policajt“).
V súvislosti so skráteným konaním sa vynára ustanovenie § 203 TP ktoré možno podľa názoru autorapovažovať za jeden z najmenej rešpektovaných ustanovení Trestného poriadku. Na druhej strane je ale nutné uviesť, že za súčasný stav je plne zodpovedný zákonodarca ale postupne.
Podľa ustanovení § 203 ods. 1 TP: „pri skrátenom vyšetrovaní postupuje policajt podľa ustanovení tohto zákona o vyšetrovaní s týmito odchýlkami:
a) výsluch svedka vykoná, ak ide o neopakovateľný úkon, neodkladný úkon alebo ak ide o svedka, ktorý bol osobne prítomný pri páchaní trestného činu, v ostatných prípadoch vyžiada iba vysvetlenie o ktorom spíše záznam
b) vyhľadá a zabezpečí dôkazy, aby mohli byť vykonané v ďalšom konaní, o čom urobí záznam,
c) skrátené vyšetrovanie treba skončiť spravidla do dvoch mesiacov od vznesenia obvinenia.“
Podľa 2. odseku : „ak sa skrátené vyšetrovanie neskončí do dvoch mesiacov od vznesenia obvinenia, policajt prokurátorovi písomne oznámi, prečo nebolo možné skrátené vyšetrovanie skončiť a aké úkony je potrebné ešte vykonať. Prokurátor môže policajtovi pokynom zmeniť rozsah úkonov, ktoré majú byť ešte vykonané, alebo vo veci nariadi vyšetrovanie.“
Ak by sme mali pristúpiť k výkladu skráteného vyšetrovania, je nutné pripomenutie procesných noriem ktoré doplňujú a objasňujú význam ustanovenia § 203 Trestného poriadku v širšom zmysle.
Čl. 2 ods. 2 ÚSR – „Štátne orgány môžu konať iba na základ ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.“ Zjednodušene, štátne orgány môžu konať len to a v rozsahu, aký im zákon ukladá, nie umožňuje.
V zmysle § 2 ods. 10 TZ: „Orgány činné v trestnom konaní postupujú tak, aby bol zistený skutkový stav veci, o ktorom nie sú dôvodné pochybnosti, a to v rozsahu nevyhnutnomna ich rozhodnutie. Dôkazy obstarávajú z úradnej povinnosti. Právo obstarávať dôkazy majú aj strany. Orgány činné v trestnom konaní s rovnakou starostlivosťou objasňujú okolnosti svedčiace proti obvinenému, ako aj okolnosti, ktoré svedčia v jeho prospech, a v oboch smeroch vykonávajú dôkazy tak, aby umožnili súdu spravodlivé rozhodnutie.“
Podľa § 2 ods. 12 TZ: „Orgány činné v trestnom konaní a súd hodnotia dôkazy získané zákonným spôsobom podľa svojho vnútorného presvedčenia založeného na starostlivom uvážení všetkých okolností prípadu jednotlivo i v ich súhrne nezávisle od toho, či ich obstaral súd, orgány činné v trestnom konaní alebo niektorá zo strán.“
V zmysle § 201 ods. 2 TZ: „Policajt postupuje vo vyšetrovaní alebo skrátenom vyšetrovaní tak, aby čo najrýchlejšie zadovážil podklady na objasnenie skutku v rozsahu potrebnom na posúdenie prípadu a zistenie páchateľa trestného činu“
V zmysle § 201 ods. 3TP: „Okrem prípadu, na ktorý je potrebné rozhodnutie alebo súhlas sudcu alebo prokurátora, vykonáva policajt všetky úkony samostatne a je povinný ich vykonať v súlade so zákonom a včas.“
V zmysle § 201 ods. 4 TP: „Policajt zadovažuje dôkazy bez ohľadu na to, či svedčia v prospech alebo neprospech obvineného, pritom postupujú podľa odseku 3. Obvinený nesmie byť nijakým spôsobom k výsluchu a k priznaniu nezákonne nútený. Odopretie výpovede sa nesme použiť ako dôkaz proti obvinenému“
V zmysle § 206 ods. 1 TP: „Ak je na podklade trestného oznámenia alebo zistených skutočností dostatočne odôvodnený záver, že trestný čin spáchala určitá osoba, policajt bez meškania vydá uznesenie o vznesení obvinenia...“
A samozrejme ustanovenie § 203 TP citované vyššie. Vzhľadom k charakteru výkladu bude uvedený výpočet predbežne stačiť, avšak je nutné pripomenúť že rozhodne nejde o kompletný výpočet nadväzných noriem ktoré dotvárajú kulisu pre systematický výklad.
Z právnej normy možno vyčítať (naozaj chybný) predpoklad zákonodarcu, že prečiny tvoria akúsi magickú skupinu trestných činov vyznačujúcich sa jednoduchosťou, bez rozpornosťou a asi aj snahou páchateľa priznať sa k trestnému činu, čo naráža na faktickú situáciu v trestnom konaní. Prečiny sú totiž aj také trestné činy ako sú marenie konkurzného alebo vyrovnávacieho konania, zvýhodňovanie veriteľa, zneužitie účasti na hospodárskej súťaži, neoprávnené zachytávanie počítačových údajov a ďalšie, ktoré vonkoncom nemožno charakterizovať ako „jednoduché alebo menej náročné“.Za zmienku ale stojí aj jeden unikát právnej úpravy. Zákonodarcovi sa podarilo „precizovať“ právnu úpravu prevažnej väčšiny trestných konaní do 118 slov (§ 203 TP) čo by bol za iných okolností obdivuhodný legislatívny počin, avšak aplikačná prax išla o krok ďalej a vo svoje podobe skráteného vyšetrovania si vystačí s len 11 slovami (§ 203 ods. 1 písm. c TP)[6].
Skrátené konanie vo výklade
Dôvodová správa uvádza: „Ustanovenie upravuje odchýlky pri skrátenom vyšetrovaní. Ide o zjednodušenie a zrýchlenie konania oproti vyšetrovaniu. Výnimkou z postupu pri skrátenom vyšetrovaní budú prípady prečinov, u ktorých prokurátor nariadi, aby sa konalo vyšetrovanie (§ 222 ods. 2 písm. g). Výsluch svedka sa vykoná, len ak pôjde o neopakovateľný úkon (svedok je cudzinec, je zranený a mohol by zraneniu podľahnúť) alebo ide o svedka, ktorý bol osobne na mieste páchania trestného činu alebo má poznatky o osobe, ktorá je podozrivá zo spáchania trestného činu. V ostatných prípadoch sa vyžiadajú od takejto osoby informácie v nevyhnutnom rozsahu, o obsahu ktorých policajt spíše záznam.
Skrátené vyšetrovanie by sa malo ukončiť spravidla do dvoch mesiacov od vznesenia obvinenia. Túto lehotu bude prokurátor oprávnený v odôvodnených prípadoch predĺžiť najviac o jeden mesiac.
Z ustanovenia § 207 ods. 2 je zrejmé, že prokurátor môže lehotu na ukončenie skráteného vyšetrovania predĺžiť iba raz. V prípade, ak nebude skrátené vyšetrovanie ukončené ani v tejto lehote bude prokurátor postupovať podľa § 223 ods. 2 písm. g).“[7]
Komentár: „Na rozdiel od vyšetrovania policajt vykoná výsluch svedkov len u osôb, ktoré disponujú najzávažnejšími informáciami o skutku, ktorý je predmetom skráteného vyšetrovania. Výsluch svedka policajt vykoná len vtedy, ak pôjde o neodkladný úkon alebo neopakovateľný úkon alebo ak pôjde o svedka, ktorý bol osobne prítomný pri páchaní trestného činu alebo o svedka, ktorý má poznatky o osobe, ktorá je dôvodne podozrivá zo spáchania trestného činu. V ostatných prípadoch policajt vyžiada vysvetlenie, o ktorom spíše záznam. Obsahom záznamu, sú skutočnosti uvádzané osobou, ktorá nemá postavenie svedka. Z tohto dôvodu osoba, ktorá bola ,,vyťažená“ takýto záznam nepodpisuje, ale tento záznam vyhotovuje policajt, ktorý ho aj podpíše. Záznam sa založí do spisu a v prípade hlavného pojednávania môže prokurátor zvážiť, či navrhne výsluch takejto osoby, v konaní pred súdom. V prípade takéhoto výsluchu sa nemôže konfrontovať výpoveď svedka z hlavného pojednávania s obsahom záznamu.
Policajt postupuje v skrátenom vyšetrovaní tak plynule, aby sa skočilo najneskôr do dvoch mesiacov od okamihu vznesenia obvinenia. Lehota dvoch mesiacov je lehota poriadková. V prípade, ak policajt skrátené vyšetrovanie v tejto lehote neskončí písomne oznámi prokurátorovi, prečo nebolo možné skrátené vyšetrovanie ukončiť a aké úkony je potrebné ešte vykonať. Následne prokurátor sa oboznámi so správou policajta a rozhodne, či akceptuje zamýšľaný postup policajta, prípadne zmení záväzným pokynom rozsah úkonov, ktoré majú byť vykonané alebo nariadi vo veci vyšetrovanie.“[8]
Skrátené konanie v praxi
Treba uviesť, že samotná prax skráteného vyšetrovania je po rozsahovej stránke totožná s rozsahom vyšetrovania[9] len v časovo skracovanej podobe. V praxi je uvedený postup trvale zabehnutý a excesy od právnej normy nemajú povahu ad hoc ale anblock pri celom skrátenom vyšetrovaní bez ohľadu na zložitosť trestného konania či povahu skutku. Je pomerne ťažké si predstaviť situáciu keď bez výsluchov svedkov prípadne konfrontácií policajt vznesenie obvinenie, vypočuje poškodeného, predloží návrh na podanie obžaloby napríklad v trestnej veci marenia konkurzného alebo vyrovnávacieho konania.
Prípady, keď skráteňák prípadne vyšetrovateľ, predloží návrh na podanie obžaloby na základe spisu v ktorom sa nachádza napr. zápisnica o trestnom oznámení, uznesenie o začatí trestného oznámenie a upovedomenie, zápisnice z neodkladných a neopakovateľných úkonov, zväčša akési tajuplné záznamy[10]o vysvetlení svedkov, výsluch očitých či nedosažiteľných svedkov, záznamy o zistených a zabezpečených dôkazoch, jednoduché odborné vyjadrenia[11], výsluch poškodeného a výsluch obvineného, vznesenie obvinenia, jeho doručenie a upovedomenie o vznesení obvinenia, záznam o záverečnom preštudovaní spisového materiálu a pod. je skôr nepredstaviteľné ako raritné.
Vzhľadom k tomu, že rozsah skráteného vyšetrovania v zmysle § 203 Trestného poriadku a nasledovných, justičná prax de facto neuznáva, zostáva policajtom jediné a to vedenie skráteného vyšetrovania prostriedkami vyšetrovania, samozrejme v lehote skráteného vyšetrovania podľa § 203 ods. 2 Trestného poriadku tj. 2 mesiace, čo je vzhľadom k charakteru vedenia takéhoto skráteného vyšetrovania (rozumej kamuflovaného)problematické. V praxi je hlavným rozdielom medzi skráteným vyšetrovaním a vyšetrovaním nezmyselne dodržiavaná (mimochodom jediné stabilne vyžadované ustanovenie z § 203 TP) lehota 2 mesiacov od vznesenia obvinenia. Dôvod prečo uvedenú skutočnosť autor rozvádza je fakt, že takto nastavené skrátené konanie reálne vytvára v trestnom konaní prieťahy. Autor dáva do pozornosti jeden z ilustračných záverov mjr. Mgr. Ing. Františka Vojtuša, „Z vyrátaných hodnôt priemernej dĺžky prípravného konania (či už za pomoci váženého aritmetického priemeru alebo modus) možno vyvodiť záver, že zavedenie inštitútu skráteného vyšetrovania nemalo žiaden vplyv na rýchlosť prípravného konania (jeho dĺžku), teda nedošlo k jeho zrýchleniu. Dokonca v prípade údajov vyrátaných za pomoci váženého aritmetického priemeru je naznačený trend predĺženia dĺžky prípravného konania. Legislatívna zmena spočívajúca v zavedení tohto inštitútu do trestného konania teda nesplnila očakávania do nej kladené, a to v smere zrýchlenia prípravného konania cez zjednodušenie procesného postupu v prípade menej závažných trestných činov.“[12]
Analýza výkladu
Autor sa pokúsi zaužívanému výkladu oponovať a to na základe hlbšieho rozboru právnej normy. Je potrebné uviesť, že uvedený výklad je v zásade konformný s jazykovým výkladom právnej normy pričom z hľadiska systematického výkladu nekoliduje s inými ustanoveniam TP. Podľa výkladu by v praxi trestné konanie malo vyzerať asi takto (príkladmo):
A, Predprípravná fáza: Zápisnica o trestnom oznámení/ podnet na začatie trestného stíhania, výsluchy oznamovateľa, poškodeného a podozrivého v súlade s § 196 ods. 2 TP (do 30 dní podľa § 199 ods. 1 TP)
B, Prípravná fáza: Uznesenie o začatí trestného stíhania podľa § 199 ods. 1 Trestného zákona/ vykonanie zaisťovacieho alebo neopakovateľného alebo neodkladného úkonu a zápisnice z nich, (začatie trestného stíhania a vznesenie obvinenia jedným uznesením podľa § 206 ods. 2 TP nateraz opomenieme), výsluch svedka len v prípade neopakovateľného alebo neodkladného výsluchu a v prípade očitého svedka, záznam o podaní vysvetlenia iných osôb, záznam o vyhľadaní a zabezpečení dôkazov pre „ďalšie konanie“ (fáza po vznesení obvinenia), prípadné vyžiadanie potrebných správ, odborných posudkov a pod.
C, Vznesenie obvinenia, doručenie vznesenie obvinenia, výsluch obvineného, výsluch poškodeného, výsluchy svedkov ktoré boli zachytené v zázname z „predošlého konania“, správy (o povesti, register trestov a pod.) záverečné preštudovanie spisového materiálu, návrh na podanie obžaloby/iné rozhodnutie či návrh. V prípade ak by sa uvedená fáza neskončila do 2 mesiacov, policajt vyhotoví správu o stave konania pre dozorujúceho prokurátora pričom tento môže jednorazovým pokynom určiť záväzným pokynom šírku dokazovania a určiť lehotu na splnenie pokynu max. 1 mesiac alebo nariadi vyšetrovanie.
Uvedený výklad je zdá sa úplne jednoznačný a bezproblémový až na to, absolútne nedáva zmysel. V prvom rade je na mieste otázka, aký je vlastne rozdiel medzi skráteným vyšetrovaním a vyšetrovaním po formálnej a rozsahovej stránke (a čo vlastne tvorí onú požadovanú odchýlku)? Autor si dovolí povedať, že absolútne žiadnu. Už v predošlých článkoch[13]autor naznačil, že dôvody vznesenia obvinenia sa viažu skôr na kvalitu zistených informácií a štruktúru poznatkov ktoré musia z uznesenia o vznesení obvinenia vyplynúť a nie rozsah spisového materiálu napr. policajt vypočul pred vznesením obvinenia 35 osôb v procesnom postavení svedka, alebo len urobil záznam, podľa ktorého v „ďalšom konaní“ vypočuje 35 svedkov po začatí trestného stíhania. Ak by mal uvedený výklad platiť tak napr. trestnej veci ktorá by bola v režime vyšetrovania napr. kvôli trestnej sadzbe, policajt začne trestné stíhanie a zároveň vznesie obvinenie podľa § 199 a § 206 ods. 2 TP, následne vykoná úkony podľa fázy C a jednoducho v trestnom konaní z hľadiska rýchlosti trestného konania poľahky predbehne trestné konania v režime skráteného vyšetrovanie. Z hľadiska teleologického výkladu právnej normy skráteného vyšetrovania, teda tento výklad neobstál, nakoľko reálne neskracuje vyšetrovanie, čo je aj faktický stav súčasného skráteného vyšetrovania.
Ďalšia problém pri tomto výklade sa viaže z hľadiska autora k nesprávnemu výkladu pojmu „v ďalšom konaní“. Vychádzajme z premisy, že ak sa v ustanovení § 203 ods. 1 pojednáva o „výsluchu svedka“, tak sa jedná o výsluch svedka v zmysle § 131 Trestného poriadku[14], tj. v konaní po začatí trestného stíhania prípadne po vznesení obvinenia. Podľa § 10 ods. 15 Trestného poriadku sa „...prípravným konaním sa rozumie úsek od začatia trestného stíhania do podania obžaloby, návrhu na schválenie dohody o uznaní viny a prijatí trestu alebo právoplatnosti rozhodnutia orgánu činného v trestnom konaní vo veci samej.“ Ak teda § 203 ods. 1 písm. a) pojednáva o svedkovi v prípravnom konaní, tak § 203 ods. 1 písm. b) v ktorom: „(aby)dôkazy...mohli byť vykonané v ďalšom konaní...“ neznamená vykonanie dôkazov po vznesení obvinenia[15] ako je to uvedené vo fáze C ale v konaní po podaní obžaloby, tj. v súdnom konaní. Z hľadiska systematického výkladu teda zaužívaný výklad prestáva dávať zmysel.
Taktiež by bolo potrebné sa povenovať zaužívanému výkladu § 203 ods. 2 TP, ktorý je vykladaný vyššie. Autor je toho názoru, že uvedený výklad rozhodne nie je systematický a to z dôvodu, že gramatický výklad 2.odseku bez nadväznosti na ods. 1 vytvára procesnú šikminu. Odsek 2. totiž sám o sebe vytvára priestor, v ktorom policajt môže vykonávať trestné konanie v neobmedzenom rozsahu aj v rozsahu vyšetrovania, hlavne nech sa zmestí do lehoty 2 mesiacov od vznesenia obvinenia. Po tejto lehote musí predložiť prokurátorovi správu o stave konania a dôvodoch prečo nebolo trestné konanie ukončené, následne prokurátor môže len jednorazovo o 1 mesiac predĺžiť trestné konania a určiť rozsah dokazovania alebo nariadiť vyšetrovanie. Ak pristúpime k systematickému výkladu v rámci § 203 tak druhý odsek len dopĺňa rozsah uvedený v prvom odseku. A nie je „autonómnou“ normou. Ak teda zákon ustanovuje prvým odsekom odchýlky napr. v písmene b) ich stanoví tak, že policajt „vyhľadá a zabezpečí dôkazy, aby mohli byť vykonané v ďalšom konaní (už vieme, že v súdnom konaní) o čom urobí záznam“ tak vzhľadom k ustanoveniu § 203 ods. 2 Trestného poriadku, nie je policajt v skrátenom konaní vykonávať také úkony ako konfrontácia, rekognícia a ďalšie (spravidla všetky úkony ktoré sú realizovateľné pred súdom) bez pokynu dozorujúceho prokurátora a je jedno či je v lehote dvoch mesiacov od vznesenia obvinenia a už vôbec nie prepočúvať za účelom kontradiktórnosti skráteného vyšetrovania[16]. Samotný charakter takého výkladu by bol vzhľadom k uvedeným skutočnostiach extenzívny. Tu sa ale dostávame na samú hranicu zákonnosti, nakoľko čl. 2 ods. 2 Ústavy SR vytvára prvú obligatórnu prekážku takéhoto postupu, nakoľko štátne orgány môžu konať iba to, čo ustanovuje zákon a to v medziach a v rozsahu ním stanovenom. Druhou prekážkou je požiadavka právneho štátu, nakoľko akceptácia extenzívneho výkladu je nie je v súvislosti s ustanovením § 203 na mieste. Extenzívny výklad[17] je prípustný iba v prípadoch ak sa týkajú základných práv a slobôd jednotlivca a nie kompetencie štátneho orgánu. Pri nutnosti výkladu kompetencie či postupu štátneho orgánu je na mieste reštriktívny výklad právnej normy.
Alternatívny výklad
Ak by sme pristúpili k výkladu právnej normy formou, jazykového, systematického a čiastočne aj teleologického, pri trvaní na reštriktívnom rozsahu výklad a majúc na pamäti zistené nedostatky predošlého výkladu, môžeme postulovať nasledovné právne vymedzenie skráteného vyšetrovania.
Policajt po začatí trestného stíhania vykoná výsluchy svedkov podľa § 203 ods. 1 písm. a), čo sa týka ostatných dôkazov postupuje podľa § 203 ods. 1 písm. b), vznesenie obvinenie, doručí obvinenie a upovedomí oprávneného o vznesení obvinenia, vypočuje obvineného a poškodeného a zabezpečí dôkazy ktoré nie je možné vykonať pred súdom.V prípade ak je nevyhnutné rozšírenie dokazovania aj o úkony ktoré je možné realizovať pred súdom a to len pre účely rozhodnutia o veci, požiada policajt v súlade s ustanovením § 201 ods. 3 TP, keď: „...vykoná policajt všetky úkony samostatne a je povinný ich vykonávať v súlade so zákonom a včas“a v § 201 ods. 2 kedy: „...policajt postupuje ... tak, aby čo najrýchlejšie zadovážil podklady na objasnenie skutku v rozsahu potrebnom na posúdenie prípadu a zistenie páchateľa trestného činu“ konformnes § 203 TP, požiada prokurátora o vydanie pokynu na rozšírenie jeho kompetencie resp. oprávnenia k širšiemu dokazovaniu v rámci skráteného vyšetrovania ako je v rozsahu určenomprávnou normou. Inou možnosťou je obligatórna previerka spisu zo strany prokurátora pri nedodržaní 2 mesačnej lehoty po vznesení obvinenia a rozhodnutie prokurátora pre nariadenie vyšetrovania prípadne vydanie príslušného pokynu. Podľa tohto výkladu policajt, ktorý v spise nedisponuje pokynom prokurátora a v skrátenom konaní vykonáva pred súdom opakovateľné úkony ako napr. výsluchy svedkov, konfrontácie či dokonca prepočúvaniaa pod. prekračuje svoju kompetenciu zverenú zákonom v oblasti skráteného vyšetrovania. Ďalej by podľa tohto výkladu mal byť dozorujúci prokurátor podrobnejšie oboznamovaný so spisom, aby vedel určovať rozsah nevyhnutný úkonov, nakoľko prípadné návrhy policajta musí kriticky preverovať a to z hľadiska zákonnosti a z hľadiska nevyhnutnosti s prihliadnutím na skrátenú podobu trestného konania. Sám by mal pri skrátenom vyšetrovaní a teda pri „jednoduchších a menej náročných veciach“ vedieť pred súdom aktívne navrhovať dôkazy a pred súdom „objavovať“ aj ďalšie nevyhnutné okolnosti prípadu. Samotný súd by mal v týchto jednoduchších a menej náročných veciach postupovať tak, aby boli prejednávané a rozhodnuté čo možno najskôr a to aj s prihliadnutím na možné konfrontácie v rámci súdneho konania a ďalšie úkony viažuce sa ku kontradiktórnemu konaniu.
Ak pri čítaní uvedenej forme výkladu dvíhate obočie alebo krútite hlavou v zásade nerobíte nič nezvyčajné, aplikácia by fakticky viedla ku kolapsu trestného úseku justičných orgánov
Galimatiáš
Predložený pokus výkladu skráteného vyšetrovania možno pôsobí ako provokačný pokus zo špekulatívneho pásma, avšak podľa autora skôr dokladá „kvalitu“ právnej úpravy tohto procesného postupu. Samotná prax v súčasnosti pri skrátenom vyšetrovaní ako jedinú akceptuje lehotu ukončenia šetrenia tj. 2 mesiace od vznesenia obvinenia ako charakteristický znak skráteného vyšetrovania, avšak ďalšie ustanovenia § 203 akoby ani neexistovali. Dôvodová správa a prax akoby ani nerozprávali rovnakým jazykom a štandardné komentáre aplikačnú prax nepresvedčili.
Autor si dovolí povedať, že riešenie predloženej problematiky je na mŕtvom bode. S približne piatich desiatok novelizácií TP od roku 2006 sa nenašla ani jedna, ktorá by aspoň čiastočne riešila tento neutešený stav, skôr naopak. Nepretrhli sa však ani kompetentné orgány, ktoré za rovnaké obdobie neboli schopné iniciovať podstatnejšiu legislatívnu zmenu, prípadne neskoncipovali aj súdmi akceptovateľnú metodiku ku skrátenému vyšetrovaniu. Netreba zabúdať ani na jurisprudenciu ako podhubie akejkoľvek zmeny k lepšiemu, či aspoň ložisko spätnej väzby. Úroveň diskusie alebo snahy o hľadanie originálnych riešení rozumného výkladu medzi rozsahom vyšetrovania a ideou skrátenia trestného konania či aspoň nesúhlasu je v súčasnosti taktiež na mŕtvom bode.
Na mieste je teda otázka: akú hodnotu má idea rýchlej a dostupnej spravodlivosti v trestnom konaní v podmienkach SR? Dlhodobý sanačný postup polície v oblasti vyslovene vadnej právnej úpravy či ne/aktivity justičných orgánov formou vedenia vyšetrovania s prelepenou hlavičkou, toto je „Skrátené vyšetrovanie“ a absurdné vyžadovanie poriadkovej lehoty a to celé nad rozsah právnej normy je z pohľadu autora cestou po veľmi tenkom ľade, slušne povedané.
O právnych požiadavkách týkajúcich sa efektívnosti a rýchlosti trestného konania, či povinnosti všetkých zainteresovaných štátnych orgánov, aby svojou činnosťou presadzovať vládu práva a tým potvrdzovať princíp právneho štátu sa v súvislosti s touto problematikou a jej súčasným stavom ani nemá zmysel zamýšľať.
Uvedený článok mal ambíciu predloženia iného no podrobnejšieho pohľadu na súčasný stav skráteného vyšetrovania ako je v súčasnosti zaužívaný.
[1] Spisy skráteného vyšetrovania realizované pover. príslušníkmi a vyšetrovateľmi za obdobie 1.1. – 31.12.2016 položka B10
[2] Spisy skráteného vyšetrovania realizované poverenými príslušníkmi za obdobe 1.1. – 31.12.2016 položka B10
[3] Spisy skráteného vyšetrovania realizované vyšetrovateľmi za obdobie 1.1. – 31.12.2016 položka B10
[4]Spisy trestných činov a zločinov a obzvl. zázvaž. zločinov realizované vyšetrovateľmi za obdobie 1.1 - 31.12.2016 položka B10
[5] Problematika „super rýchleho konania“ tj. postupu podľa § 204 je prípadom sám o sebe. Napr. právna norma nepredpokladá spoluprácu alebo priznanie páchateľa ako logickú požiadavku pre svoju aplikáciu. Podľa § 204 ods. 1 „prokurátor...odovzdá ju(osobu) do 48 hodín od zadržania súdu, ktorému tiež podá obžalobu“ v praxi však nastáva paradoxná situácia, nakoľko lehota na sťažnosť proti uzneseniu o vznesení obvinenia je 3 dni. V praxi tak páchateľ môže vyautovať jeden z druhov trestného konania, pričom jednotlivé druhy konania sa majú riadiť druhmi trestnej činnosti a nie vôľou páchateľa a ďalšie.
[6] Trestný poriadok je nastavený tak, že pojednáva o postupe vo vyšetrovaní a § 203 TP len stanovuje odchýlky od tohto postupu. Z hľadiska počtov samotných konaní a frekvencie užívania jednotlivých postupov by mala byť situácia presne opačná. Uvedený paradox možno považovať za hrubý, systémový nedostatok trestnoprocesnej normy.
[7] http://wwwold.justice.sk/kop/pk/pk105-05.htm
[8]ČENTÉŠ, J. et al. Trestný poriadok – Veľký komentár, Bratislava: Eurokódex. 2014. s. 430. ISBN 978-80-8155-021-8
[9] Autor rozoberá problematiku z pohľadu povereného príslušníka PZ podľa § 10 ods. 8 písm. c) TZ
[10] Úradné alebo iné záznamy ktoré sú podpisované policajtov si z dlhodobého hľadiska nenašli cestu k srdciam justičných orgánov viď: http://www.pravnelisty.sk/clanky/a269-je-uradny-zaznam-spisany-prislusnikmi-pz-dokaznym-prostriedkom-v-trestnom-konani či http://www.pravnelisty.sk/rozhodnutia/a511-policajny-uradny-zaznam-nie-je-dokazny-prostriedok-a-preto-ho-nemozno-vyuzit-v-trestnom-konani
[11]Podľa § 142 ods. 1 TP „ak pre zložitosť objasňovanej skutočnosti nie postup podľa § 141 (odborná činnosť) postačujúci, priberie ....znalca na podanie podanie znaleckého posudku.“ Ako uvádza norma, zložitosť sa netýka spisového materiál ale objasňovanej skutočnosti.
[12]VOJTUŠ, F. Analýza rýchlosti prípravného konania za pomoci štatistických metód, In: Aktuálne otázky trestného práva v teórii a praxi, Bratislava: APZ, 2017. s. 303-318, ISBN 978-80-8054-729-5
[13]Bližšie http://www.pravnelisty.sk/clanky/a605-trestnopravny-formalizmus-nas-kazdodenny-no-3 no najmä http://www.pravnelisty.sk/clanky/a613-trestnopravny-formalizmus-nas-kazdodenny-no-4
[14]Teda nie hovorového zmyslu ktorý by bol prijateľný aj v predprípravnej fáze trestného konania. Autor pripomína že v zmysle § 196 ods. 2 TP sa svedkovia v predprípravnej fáze ani nevypočúvajú.
[15] Autor v predošlých článkoch upozorňoval na skutočnosť, že vznesenie obvinenia z hľadiska štruktúry trestného konania nie konštitutívnym momentom viď:http://www.pravnelisty.sk/clanky/a488--trestnopravny-formalizmus-nas-kazdodenny
[16] Bližšie http://www.pravnelisty.sk/clanky/a488--trestnopravny-formalizmus-nas-kazdodenny
http://www.pravnelisty.sk/clanky/a523-trestnopravny-formalizmus-nas-kazdodenny-no-2
[17] „Extenzívny výklad právnych noriem možno uplatniť len celkom výnimočne a to vtedy ak možno všetky argumenty proti jeho použitiu presvedčivo vyvrátiť.“ PL ÚS 9/04. Prípadnú „extenzívnu aplikáciu práva a rozsiahlu ochranu základných práv a slobôd, ako aj povinnosť štátnych orgánov aplikujúcich právo využiť svoju právom na dosiahnutie účelu základného práva alebo slobody v maximálnej možnej miere“ Drgonec, J. Ústava SR, Komentár, Bratislava: Heuréka, 2007, s. 104. ISBN 80-89122-38-8
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.