npor. JUDr. Miroslav Srholec – vyšetrovateľ PZ
Hospodárnosť - zásada alebo záhada trestného konania?
V predkladanom článku sa autor bude zaberať súčasným stavom zásady hospodárnosti trestného konania. V úvode článku popíše, či možno túto aplikačnú zásadu považovať prítomnú v právnom poriadku a teda za záväznú; či sú ňou OČTK povinné sa zaoberať a ak áno, aký má uvedená zásada obsah resp. rozsah a tiež priblíži dôvody súčasného stavu právnej úpravy. V ďalšej časti článku sa autor pokúsi o načrtnutie možného rozsahu aplikácie, aby tak čitateľa naviedol k zamysleniu sa nad aplikačným rozsahom OČTK, ktorý možno využiť k zefektívneniu súčasného stavu trestného konania bez legislatívnych zmien.
K samotnej zásade nepanuje v súčasnosti absolútna zhoda. To, čo je hospodárne v trestnom práve možno posudzovať z rôznych uhlov pohľadu, od hodnotenia výšky trestov, výšky minimálnej škody či voľby druhov trestov, rýchlosti trestného konania a pod. V súčasnom svete ekonomizácie väčšiny procesov a štruktúr v zásade nie je problém nahliadať na väčšinu ustanovení trestného konania aj z pohľadu hospodárnosti. Aby sa autor pridržiaval zvolenej témy, bude pojednávať výhradne o posudzovaní v oblasti trestného procesného práva a vzťahu k povinnosti štátu stíhať páchateľov trestnej činnosti, pričom pri návrhoch zasiahne aj do hmotnoprávnych ustanovení.
V prospech odporcov prítomnosti hospodárnosti v trestnom konaní vystupuje naozaj niekoľko veľmi kvalitných argumentov. Prvou by mohla byť téza, že ak by zákonodarca chcel, tak by ustanovil zásadu hospodárnosti do § 2 Trestného poriadku. Jej absenciu je naopak možné chápať ako zvýraznenie (protikladných) zásad ex offo, zásady obžaloby, či náležitého zistenia skutkového stavu a ďalších, ktoré možno vysvetľovať v podobe povinnosti štátu stíhať všetkých páchateľov, akoby nehľadiac na náklady s tým spojené. Ďalším veľmi silným argumentom pre odmietnutie zásady hospodárnosti je skutočnosť, že Trestný poriadok vo svojich „zákutiach“ obsahuje napríklad odklony trestného konania a teda poskytuje dostatočný zákonný priestor pre zohľadnenie „nárokov“ hospodárnosti v trestnom konaní. Prípadne explicitneustanovením § 529 ods. 3 písm. b) Trestného poriadku tj. odovzdanie trestnej veci do zahraničia z dôvodu hospodárnosti[1].
Nesmieme zabúdať, že aj podľa doktríny: „Hospodárnosť a rýchlosť konania však nemôže byť na úkor iných zásad, napr. už spomenutej zásady zákonnosti, príp. zásady materiálnej pravdy a pod.“[2] zatláča nároky na hospodárnosť do ďalekého úzadia. Na prvý pohľad vojna skončila pred prvým výstrelom, alebo nie?
Autor ako motiváciu k hľadaniu zásady hospodárnosti uvedie príklad: Dvaja páchatelia odcudziabicykel v hodnote 270,-€. Rýchlym zásahom polície ho však presunú len o cca 60 m od miesta odcudzenia. Vzhľadom k predošlému potrestaniu za obdobný majetkový priestupok prichádza do úvahy aplikácia § 212 ods. 2 písm. b) Trestného zákona. Jeden z páchateľov medzičasom nastúpil do výkonu trestu odňatia slobody na druhej strane republiky pre iný trestný čin. Druhý páchateľ je mladistvý, teda aj pri ňom sú dôvody povinnej obhajoby a naviac z dôvodu predošlého požívania návykových látok aj psychologické resp. psychiatrické znalecké skúmanie. Ani jeden z obvinených údajne neovláda štátny jazyk a teda prítomnosť tlmočníka a prekladateľa je v trestnom konaní „nevyhnutnosť“. Vzhľadom k zásadne rozdielnym tvrdeniam je potrebné, aby mali rozdielnych obhajcov a bolo by vhodné realizovať konfrontáciu spoluobvinených, pričom vzhľadom ku skutku, ktorý spáchal predtým odsúdený-obvinený je zamietnutá eskorta väzňa, teda konfrontácia pripadá do úvahy jedine v mieste VTOS na druhej strane republiky. Samozrejme obaja obhajcovia trvajú na prítomnosti pri úkone s tlmočníkom. Bicykel sa vráti poškodenému, ten nežiada náhradu škody a o trestné konanie ďalej nejaví záujem. Zorientovaný čitateľ už tuší, že náklady, len prípravnej fázy trestného konania, idú do niekoľkých tisícov eur a taktiež tuší, ako rozhodne súd.
Ak čitateľ k uvedenému príkladu začne pristupovať spôsobom: ako minimalizovať náklady resp. „nenafukovať“ vec, podľa autora pristupuje k problému správne a možno aj začína uznávať argument hospodárnosti v trestnom konaní.
Ako autor avizoval, posnaží sa o vysvetlenie súčasného stavu tejto zásady. V prvom rade by autor rád zaujal pozíciu, podľa ktorej v § 2 Trestného poriadku ods. 1 – 21, sú uvedené „len“ „Základné zásady trestného konania“, čiže tie najhlavnejšie a najpodstatnejšie, avšak rozhodne nie všetky. Absencia zaradenie tejto zásady do § 2 Trestného poriadku je podľa autora správna, nakoľko by jej umiestnenie znamenalo len ďalšiu zmätočnosť a protichodnosť súčasnej sústavy zásad. Rozhodne sa ale nejedná o dôkaz absencie tejto zásady v trestnom práve. Nastáva teda otázka, kde možno vysledovať zásadu hospodárnosti trestného konania. Ako najjednoduchšia odpoveď sa natíska: v individuálnych rozhodnutiach a najmä postupe príslušných orgánov trestného konania, skrátene v aplikačnej praxi.
Uvedený prístup k zásade hospodárnosti trestného konania znamená: základné zásady trestného konania taxatívne uvedené v ustanovení § 2 Trestného poriadku sú stabilne platné,zásada hospodárnosti je pri väčšine prípadov potieraná.Avšak v trestnoprávnej praxi sa vyskytujú aj prípady, nazvime ich „prípady hodné zreteľa“, keď je v zásade nevyhnutné prihliadať na tento argument ako na podstatný a pri posudzovaní či rozhodovaní, je potrebné ho vziať do aplikačnej úvahy.
Samozrejme jedna vec je široké, teoretické konštatovanie, iné je už ozrejmenie konkrétnych prípadov praxe, kde môže prevažovať argument hospodárnosti trestného konania.
Skôr ako autor priblíži, v zásade štandardné nástroje vychádzajúce z Trestného poriadku, ešte raz upozorní na skutočnosť, že konkrétny obsah aplikácie možno dosledovať len v konkrétnych rozhodnutiach. Samotné priblíženie teda bude v podobe priblíženia aplikácie akejkoľvek inej zásady trestného konania.
Alternatívne možno uviesť, nasledovné spôsoby aplikácie:
- autor v úvodných článkoch danej série článkov upozorňoval na problematiku „prepočúvania“ v trestnom konaní, práve prípady s nepomerom nákladov k spoločenskému úžitku, možno charakterizovať ako vhodný priestor pre zmenu aplikácie (ďalej len ľahké prípady) a obmedzovanie počtu úkonov, bez straty kvality trestného konania[3]
- maximálne využívanie postupu podľa § 206 ods. 2 Trestného poriadku, teda prípady „začať a vzniesť“ kde v trestnom konaní možno poľahky preskočiť častokrát „nerentabilnú“ fázu medzi začatím trestného stíhania a vznesením obvinenia. Práve jedným úkonom možno začať konanie v „plnosti“ procesných práv podozrivej osoby a zabezpečovania zákonných dôkazných prostriedkov kvalifikovaným spôsobom[4]
- zvýšenievyužívania opatrení v trestnom konaní ako efektívneho prostriedku technický, organizačnej alebo operatívnej povahy, v prípadoch odôvodneného nevykonania určitých procesných postupov alebo úkonov s prihliadnutím na hospodárnosť trestného konania
- prevažné využívanie odbornej činnosti pred znaleckou činnosťou v ľahkých prípadoch
- výsluchy znalcov/odborných konzultantov v prípadoch zjavnej nadbytočnosti odbornej/znaleckej činnosti
- prihliadanie na kvalitatívne rozdiely medzi, skráteným vyšetrovaním podľa § 203 Trestného poriadku, „superrýchlym“ konaním podľa § 204 Trestného poriadku oproti vyšetrovaniu v zmysle § 200 Trestného poriadku a nasl.[5]
- dôsledná aplikácia ustanovenia § 10 ods. 2 Trestného poriadku, podľa ktorého: „Nejde o prečin, ak vzhľadom na spôsob vykonania činu a jeho následky, okolnosti, za ktorých bol čin spáchaný, mieru zavinenia a pohnútku páchateľa je jeho závažnosť nepatrná.“[6]
- Využívanie ustanovení § 213 Trestného poriadku, podľa ktorých má OČTK právo nepovoliť účasť obvineného na vyšetrovacích úkonoch najmä, ak má obhajcu a je predpoklad, že úkon bude možné zopakovať pred súdom
- Vyhodnocovanie oprávnenosti zabezpečovania dôkazných prostriedkov navrhnutých alebo vyžadovaných obhajobou a to najmä prihliadnutie k dôvodnosti zabezpečovania navrhovaných dôkazných prostriedkov; teda či má z hľadiska trestného konania navrhovaný dôkazný prostriedok význam (nie len domnelý resp. teoretický) pre rozhodnutie OČTK(!)[7]
- rešpektovanie prvkov kontradiktórnosti trestného konania zo strany OČTK aj v prípadoch, keď navrhované dôkazné prostriedky sú plne v dosahu obhajoby, hoci za finančnú náhradu[8] a ktoré nie sú bezpodmienečné nevyhnutné pre posúdenie veci zo strany OČTK
- upúšťanie od vykonávania úkonov, ktoré z predošlej skúsenosti OČTK neprinášajú predpokladané úžitky do trestného konania a ich nevykonanie nepredstavuje zásadný moment pre posúdenie samotného prípadu, teda zapracovanie poznatkov aplikačnej praxe
- ďalšie
Okrem už spomenutých aplikačných možností, by bolo vhodné uviesť prípady v ktorých možno aplikovať zásadu hospodárnosti v trestnom konaní. Priestor pre aplikáciu samozrejme nemožno oklieštiť na určité presne špecifikované prípady. Aplikačná prax OČTK nemá sama nahrádzať úlohu zákonodarcu a exaktne určovať prípady aplikácie, naopak má aplikovať platné právo po posúdení konkrétnych okolností prípadu. Ako možný priestor aplikácie možno uviesť, vo všeobecnosti v prípadoch, keď náklady trestného konania významne prevyšujú očakávaný spoločenský úžitok :
- prípady, v oblasti malej škody (nad 266,-€) resp. „zanedbateľného“ ublíženia na zdraví
- prípady, v ktorých je vyžadované úmyselné konanie páchateľa, avšak nejedná sa o úmysel priamy v zmysle § 15 písm. a) Trestného zákona
- prípady, v ktorých je vyžadované nedbanlivostné konanie páchateľa, avšak jedná sa o nevedomú nedbanlivosť podľa § 16 písm. b) Trestného zákona
- prihliadanie na osobu blízku veku mladistvého (18 – 21 r.) podľa § 127 ods. 2 Trestného zákona
- prihliadanie na osoby, ktoré neboli v predošlom období trestané (priestupok, trestný čin)
- prípady, keď poškodený nejaví záujem o trestné konanie a nežiada náhradu škody či potrestanie páchateľa a nejde o prípady s nutným súhlasom poškodeného
- ďalšie
Cieľom samozrejme nie je presúvať spáchané trestné činy do netrestného úseku, ale naopak prihliadnutie na situácie v ktorých trestné konanie vzhľadom k svojej súčasnej zložitosti jednoducho neplní svoju spoločenskú funkciu dostatočne efektívne, resp. vôbec. Autor by rád uviedol, že trestnoprávne konanie obsahuje dostatočné množstvo opravných prostriedkov, ktoré sú spôsobilé zvrátiť nevhodnú aplikáciu argumentu hospodárnosti trestného konania v konkrétnych prípadoch a teda zároveň napomôcť k vhodnému uplatneniu argumentu hospodárnosti v trestnom konaní na prospech všetkých účastníkov trestného konania a plnenia účelu samotného trestného konania.
Epilóg k sérií článkov
V predošlých článkoch sa autor pokúšal o polemické či kritické posúdenie súčasného stavu či tendencií, niekde s väčšími či menšími úspechmi.
Vzhľadom k známemu prísloviu, že dielo korunuje záver sa autor naposledy pokúsi čitateľa poštuchnúť k vlastným úvahám.
Trestnoprávna prax, tak ako každá iná, má samozrejme svoje problematické momenty. Autor sa pokúsil o načrtnutie určitej deliacej čiary. Jedna sa týka normatívnej časti, ktorá je k dispozícií zákonodarcovi, avšak mimo dosahu OČTK. Druhá sa týka interpretačnej a aplikačnej praxi, ktorá naopak v dosahu OČTK je. V sérií článkov sa autor najmä pokúšal poukázať na tie momenty, ktoré umožňujú spružniť prípravnú fázu trestného konania bez legislatívnych zásahov. Autor má za to, že súčasná procesnoprávna úprava umožňuje viaceré prístupy, ktoré pri zachovaní zákonnosti dokážu zrýchliť, skvalitniť a zefektívniť prípravné konanie. Je neprofesionálne, alibisticky viniť zákonodarcu že OČTK „nejde po ruke“ a neprijíma jednoduché a „vhodné“ právne normy.Prípadné predstavy o dobrotivom zásahu vševediaceho zákonodarcu, možno na základe skúseností s kvalitou noviel podľa názoru autora umiestniť niekde v rozsahu od humorného optimizmu po prejavy infantilnej naivity.Riešenia z dielne zákonodarcu sú dlhodobo na úrovni: „zavedieme alebo skrátime lehotu, to pomôže“.
Autor má za to, že v prípade, ak sa OČTK časom aplikačne nevysporiadajú s určitými „komplikačnými“ prístupmi vo výklade ako aj aplikácií práva, samozrejme sa bavíme len v zákonných medziach, možno predpokladať ďalšie brzdenie trestného konania a kvalitatívne degenerovanie do formy rýdzeho formalizmu-ceremónie, kde bude trestnoprávna norma len akousi minimálnou podmienkou na aktiváciu trestného procesu, ktorý bude v priamom prenose kolabovať na banalitách a vlastných protichodnostiach.
Ďalšou viditeľnou tendenciou je akási plazivá zmena charakteru OČTK z podoby štátneho orgánu, ktorý stíha trestné činy do podoby štátnemu orgánu, akejsi nesvojprávnej, verejnej detektívnej služby, ktorá má ochotne, verne a vo všetko plniť vôľu svojich zadávateľov-oznamovateľov, poškodených, právnych zástupcov tej či onej strany, s otrepanou právnou riekankou:„vy ste(do nemoty) povinní z úradnej povinnosti vyšetrovať(v náš prospech)na(nami)požadovanej úrovni“[9].
Leitmotívom článkov bolo podtrhovanie významu, postavenia a v prvom rade zodpovednosti OČTK voči trestnému konaniu. Rovnako ako, ani najlepšia trestnoprávna norma negarantuje dobrý výsledok trestného procesu, ak ho bude viesť nekompetentný sudca, rovnako tak nemožno predpokladať kvalitu prípravného konania v prípade nekompetentného povereného príslušníka, vyšetrovateľa alebo iného OČTK. Ďalším rozmerom je materiálne vybavenie OČTK, ktoré zásadne okliešťuje aj toho najkompetentnejšieho OČTK.
Na druhej strane však autor varuje pred rýdzo právnym chápaním predprípravnej a prípravnej fázy trestného konania. Ako už naznačil v jednom z článkov, hlavným príspevkom povereného príslušníka alebo vyšetrovateľa je aplikácia kriminalistických metód, postupov a techník, ktoré jednak Trestný poriadok predpokladá a ktoré sú taktiež nevyhnutnou súčasťou každého trestného konania. Tie však musia byť na požadovanej,nie len právnej úrovni.Trestnoprocesná norma predstavuje skelet o ktorý sa má policajt v trestnom konaní oprieť; nie o kazajku v ktorej má byť v prvom rade obmedzovaný. Obdobne to platí aj pri interpretácií a argumentácií práva. Zákon určuje pravidlá výkonu kompetencií, ktorými splnomocnil konkrétny orgán, prípadné obmedzenia výkonu týchto kompetencií, tie však nemožno donekonečna vykladať ako prekážky. Trestné normy sú právne kódexy, nie cirkevné kanóny.
Zákon tiež určuje minimálne pravidlá zákonnosti niektorých úkonov, nemožno sa preto pozerať na ich aplikáciu rigidne nad rozumnú mieru s tým, že zákonné sú len tie postupy, ktoré vychádzajú z jazykového výkladu procesnej normy.
Samozrejme, pri uvedených tézach je nutné sa pohybovať medzi potrebou zvyšovania efektivity procesných postupov, kriminalistických techník, taktík a metód a ustanovením čl. 2 ods. 2 ÚSR, ktorým sú viazané štátne orgány k postupu, ktorý im zákon ukladá. Ambíciou procesnej normy, však podľa názoru autora nie je klásť prekážky pri rozvoji jednotlivých kriminalistikách metód či inovatívneho prístupu k objasňovaniu trestnej činnosti.
Čitateľov ipredložená deka-séria článkov mala dať do pozornosti, podľa názoru autora, viaceré (nie však všetky) rezervy celého prípravného konania
[1]§ 529 ods. 3 TP;„Podnet na odovzdanie trestného konania možno podať najmä, ak (písm. b) trestné stíhanie v dožiadanom štáte sa javí hospodárnym a účelným najmä v záujme objektívneho zistenia skutkového stavu alebo výkonu trestu“
[2]POTÁSCH, P a kol.: Vybrané správne procesy, 2. vydanie S JUDIKATÚROU, PANEURÓPSKA VYSOKÁ ŠKOLA, Bratislava 2011, EUROKÓDEX, ISBN 978-80-89447-38-1, autor si vypomáha správnym právom procesným a to z dôvodu vhodnej formulácie, ktorú možno ľahkého zaradenia do kontextu. Citovaný úsek je plne platný aj v trestnom práve procesnom.
[3]Bližšie http://www.pravnelisty.sk/clanky/a488--trestnopravny-formalizmus-nas-kazdodenny a http://www.pravnelisty.sk/clanky/a523-trestnopravny-formalizmus-nas-kazdodenny-no-2
[4]Bližšie http://www.pravnelisty.sk/clanky/a605-trestnopravny-formalizmus-nas-kazdodenny-no-3 a http://www.pravnelisty.sk/clanky/a613-trestnopravny-formalizmus-nas-kazdodenny-no-4
[6]Autor uvádza, že zákon vyžaduje pre trestnosť skutku škodu min. 266,-€, avšak v súčasnosti na viacerých miestach zaznieva oprávnená kritika výšky tejto škody. Práve ustanovením § 10 ods. 2 TP môže aplikačná prax ustáliť „akceptovateľnú“ výšku škody v trestnom konaní. Bližšie k problematike výšky škody: https://www.najpravo.sk/clanky/pojem-skoda-podla-trestneho-zakona-v-interdisciplinarnych-suvislostiach.html ; https://poradcapolicajta.sk/dovody-prehodnotenia-vysky-malej-skody-ustanovenej-trestnym-zakonom/
[7]Bližšie http://www.pravnelisty.sk/clanky/a665-trestnopravny-formalizmus-nas-kazdodenny-no-6 a http://www.pravnelisty.sk/clanky/a669-trestnopravny-formalizmus-nas-kazdodenny-no-7
[8]napríklad znalecké posudky
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.